Gå til innhold
  • Bli medlem

Tunnelltelt eller kuppeltelt?


joni

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig forskjellen?

Jeg har en oppfatning om at det legger seg mindre snø på en kuppel enn på en tunnell. Stemmer dette eller tar jeg helt feil?

Hva mener folk er fordelene og ulempene hvis man sammenligner de to typene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen er vel at kuppelen står av seg selv uten plugger, mens tunnelen må ha forankringer minimum i begge ender...

Fordeler og ulemper med begge. Skal du ha et lite og lett telt, så kjøper du tunneltelt. I den kategorien har jeg ikke sett noen kuppeltelt som kan konkurrere på vekt.

Selv har jeg et North Face Mountain Marathon. Dette er et ekstremt lett 1+ telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette gjelder dvel generelt:

Kuppeltelt: dyrere, tyngre, mer vindstabilt, - litt himalaya!?

Tunneltelt: billigere, lettere, vanligere - passer greit til norske forhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss uinvidde: Er det er kuppel eller et tunnelltelt, Torgeir?

Teltet mitt er "ekstremt lett", altså et tunneltelt :D Veier rett under 1,5 kg komplett med plugger, hvis jeg ikke husker feil. Du finner det på http://www.northface.com. Dette er et telt for solotur, og det er såvidt plass til meg og en stor sekk inne. Ikke så lange siden jeg kjøpte det, så det er kun testet på stuegulvet foreløpig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet mitt er "ekstremt lett", altså et tunneltelt :D Veier rett under 1,5 kg komplett med plugger, hvis jeg ikke husker feil. Du finner det på http://www.northface.com. Dette er et telt for solotur, og det er såvidt plass til meg og en stor sekk inne. Ikke så lange siden jeg kjøpte det, så det er kun testet på stuegulvet foreløpig :wink:

Alltid bra med overnattingstur til stua... Vurderte du soloteltet til Hilleberg når du kjøpte telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ekstremt og ekstremt! En liten storm er nok til å ta et tunneltelt! Ellers kommer det an på kvaliteten på teltet.

En grunn til jeg liker kuppeltelt, er som regel at de har litt mer takhøyde. Gjør det mye lettere å få på seg klær og utstyr. Mens tunnelteltet som regel har mer plass i fortelt. Om du ser litt på hva som er de mest stabile teltene på markedet. Så har disse telta et kuppel eller "dome" konstruksjon. Og stengene går alltid i kryss på en eller annen måte. Dette gjør at teltet blir mye mer stabilt enn f.eks et kuppel telt.

Når jeg kjøper telt, tenker jeg først på bruksområde. Skal man ha et firesesongers telt, koster det som regel mer, og er endel tyngre. Andre spørsmål blir hvor man skal bruke det. Er det til fjellet, så syns jeg nesten det er grunn nok til å skaffe et telt som er kuppel/dome-konstruksjon. Av den grunn at da vil aldri teltet bli for dårlig til bruken. Kommer man ut for dårlig vær, eller storm og skit. Da er det fint om teltet tåler det!

Kuppel/dome-telt er også lettere å få opp i dårlig vær. Kommer litt an på modell og merke selvsagt. Og Kuppeltelt har også som regel bedre evne til å ungå kondens, med andre ord, ventilasjonen i den type konstruksjon av telt er best!

Vekt er viktig, men jeg mener at det er null problem å dele litt på vekta med turkameraten. Om jeg drar på tur alene, så tar jeg med et telt til en person! Det er hvertfall viktigere for meg at man er trygg, enn at ustyret veier lite!

Ellers vil jeg si at MSR sine telt er helt overlegne på kvalitet og total vekt på telt. North Face er også utrolig bra. Bibler er best, med det koster som regel 2x mer enn MSR og North Face. En annen morsom ting er at telt får man til halv pris om du bestiller fra USA. Så man står igjen med et telt som er 2x bedre enn de norske, men til halve prisen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer snakket jeg med en kar i et Hilleberg Unna (kuppel). Det teltet må jeg si virket veldig bra. Lett vekt, lett å sette opp, grei innvendig høyde. Når da i tillegg Hilleberg er god kvalitet, ser jeg ikke bort fra at jeg kommer til å vurdere et slikt solotelt.

Er det noen andre som har erfaring med det teltet?

Ellers har jeg i dag et Helsport Svalbard, og til mitt bruk er det mer enn godt nok, men det er litt (unødvendig) stort når jeg drar på tur alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid bra med overnattingstur til stua... Vurderte du soloteltet til Hilleberg når du kjøpte telt?

Nei, vurderte stort sett North Face mot Helsport. Alternativet for meg var Stetind, men så kom jeg tilfeldigvis over Mountain Marathon. Letteste teltet jeg har sett i denne kategorien, og noe billigere enn Stetind også. Tror jeg betalte 2250,- for det.

Men bare for å understreke det; dette er et telt for solotur. Skal du ha med deg noen i dette teltet, så bør dere være veldig glad i hverandre. Blir lite soving 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer snakket jeg med en kar i et Hilleberg Unna (kuppel). Det teltet må jeg si virket veldig bra. Lett vekt, lett å sette opp, grei innvendig høyde. Når da i tillegg Hilleberg er god kvalitet, ser jeg ikke bort fra at jeg kommer til å vurdere et slikt solotelt.

Er det noen andre som har erfaring med det teltet?

Ellers har jeg i dag et Helsport Svalbard, og til mitt bruk er det mer enn godt nok, men det er litt (unødvendig) stort når jeg drar på tur alene.

Jeg bruker en Hillberg Akto på egotripper hvor jeg ikke etablerer basecamp i nærheten av bilen. Den er litt mindre, enklere, 600 gram lettere og endel billigere enn Unna. Teltet fungerer greit og kvaliteten virker bra. Hvert gram teller når man må bære alt alene og særlig også over topper/egger og på lengre traverser. Her trenger man for så vidt ikke alltid telt. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe "Rema-varianten" til aleneturene, d.v.s. en bouviac-pose/trekk. Hilleberg Akto er imidlertid en grei mellomvariant som holder alt av nedbør ute. Hilleberg Unna er sikkert perfekt til aleneturer hvor man ønsker litt mer "telt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Virker som Hilleberg er bra telt ja. Det er bare det at man sparer sinnsykt med kronarser om du bestiller fra utlandet. Og siden man kun betaler moms om man importerer telt, blir det ikke så dyrt. Er kun klær og mat man må betale toll på i tillegg.

Virker som telt som blir solgt og produsert i Norge koster 2x mer enn i utlandet av en eller annen grunn.. Og når butikker importerer telt inn til Norge, så setter de prisene opp for ligge på samme nivå som f.eks Helsport og Hilleberg.

http://www.rei.com/online/store/ProductDisplay?storeId=8000&catalogId=40000008000&productId=47615707&parent_category_rn=4500458

Telt som koster 399$ (fast pris) , blir totalt 3463 med moms. 2700 ca uten moms. I Norge koster dette i butikken 4000 til 7000 kr.

http://www.mickiesplace.com/MSR%20Fury.htm Teltet her koster 2500 før moms. Og ligger på ca 6000 til 7000kr i norske butikker.

I tillegg er de fleste av de teltene på disse nettbutikkene på salg. Endel har gratis frakt i tillegg. Noen kan kun sende til USA og Canada, men fleste sender til andre land oxo. Det å ha to telt kan være litt mye for noen, men du får faktisk 2 ekstremt bra telt til samme pris som man ellers i Norge ville fått. Og da har man i min mening telt til alle formål!

Skal bytte ut mitt gamle telt om litt nå. Kommer til å bestille herfra :

http://www.mickiesplace.com/index.htm Si fra så skriver jeg litt om hvordan det gikk når jeg har det, og hva total kostnad ble.

God tur så lenge! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer snakket jeg med en kar i et Hilleberg Unna (kuppel).

Kanskje det var meg? :wink: Jeg hadde en del netter i det i løpet av vinteren og sommeren! Jeg synes det er et helt utrolig kjekt telt. Har brukt det på sykkeltur og fottur. Plass til meg og bagasjen inni teltet. Setter STOR pris på at det er mulig å åpne hele fronten. Bare ligge å titte på utsikten. Det er heller ingen ulempe at det står av seg selv. I sommer padlet jeg i 5 uker fra Kristiansand til Gøteborg. Da er det noen ganger det er greit at teltet står selv - les svaberg. Men, bør jo forankres i litt stein og sånn for det... 8)

Har mest erfaring med Helsport av andre telt, og synes Hilleberg er nr. over. Mye fine detaljer, stor styrke og så blir det så fine bilder med røde telt! (Se fx "Vestkysten av Sverige" og "Fra fjord til fonn" på www.adrenaline.no)

Tror ikke du vil angre hvis du går for Unna, jeg er iallfall kanonfornøyd!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En annen faktor som nevnes såvidt i det opprinnelige innlegget er at et kuppeltelt vil tåle større mengder snø på taket, mens et tunneltelt fort vil "knele" med evnt påfølgende stang-brekk.

Kryssende stenger utgjør en mer solid konstruksjon - greit å tenke på til et vintertelt om man ikke liker å fly ut og inn av teltet for å måke en snøfylt vintersnatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for innspill folkens.

Jeg tror jeg har en forkjærlighet for kuppeltelt.

Grunnen er vel det at det tåler mer snø før det gir etter. I tillegg er veggene brattere slik at snøen ikke får ytterduken til å legge seg inntil innerduken.

Bakdelen med de fleste kuppeltelt er at de har små fortelt. Jeg liker forteltet på modeller tilsvarende dovrefjell, men inngang på siden, mellom to stenger. I tillegg så kan jeg tenke meg et mindre fortelt på andre siden.

Med et såpass stort fortelt er det god plass til å grave kuldegrop, gjerne med trapp, sekkeplass og kjøkkenbenk. Det mener jeg er et must på tur.

Noen synspunkter på dette?

Og hva med stormmatter, er det et must på vinteren? Hvorfor har så få teltprodusenter stormmatter på teltene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også jeg har lyst på ettelt med en kuppel på grunn av vind stabiliteten. Er det noen som har erfaring med Helsport Rundhø Expediton. Telte er nemlig på tilbud til 5000(8000 normalt)

Har egentlig tenkt på et Hilebreg tunneltelt men vet ikke helt hva jeg skal velge!

Noen som kan hjelpe meg!

Har litt dårlig erfaring med de siste års versjoner av Helsport Svalbard teltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har litt dårlig erfaring med de siste års versjoner av Helsport Svalbard teltene.

Jeg har så godt som bestemt meg for Svalbard 3. Hvilke dårlige erfaringer har du gjort deg med dette teltet?

Når det gjelder Rundhø, så blir det for stort til mitt bruk. Skal visstnok være litt mer plundrete å sette opp alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modellen som selges nå har nok forbedrett noe av de tingene jeg var misfornøyd med i utgangspunktet.

Jeg hadde for to år siden tilgang til et nytt svalbard telt som ble brukt på flere langturer blant annet på svalbard. Problemet var at vi i sterk kulde fikk problemer med å tre stengene inn i stangkanalene da disse er noe tynne. I tilleg var det vansklig og få stengene ned i hetten sin på siden du ikke trede stengene inn fra. Og stengene hadde en lei tendens til å hekte seg i hverandre i kryset under treing.

Andre minus som ikke er så vesentlig er etter min mening at innertelte har liten dør åpning som gjør det vansklig å sitte flerre mot kuldegropen og duken i innertelte skråner veldig opp over ansiktene til personene som ligger der.

Men bevares jeg er jo ganske kresen og vet ikke en gang om jeg har funnet et telt jeg er fornøyd med på markedet. Og svalbard telte må jo være et av de beste til mange sitt bruk.

Du får jo nesten ikke telt som er mer vindstabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
I tilleg var det vansklig og få stengene ned i hetten sin på siden du ikke trede stengene inn fra. Og stengene hadde en lei tendens til å hekte seg i hverandre i kryset under treing.

Andre minus som ikke er så vesentlig er etter min mening at innertelte har liten dør åpning som gjør det vansklig å sitte flerre mot kuldegropen og duken i innertelte skråner veldig opp over ansiktene til personene som ligger der.

Jeg skjønner.

Dette er problemer jeg har hørt fra andre også. Når det gjelder treinga, så er dette løst vha større kanaler. Dessuten vil jeg hovedsaklig bruke pulk, og da unngår jeg å måtte pakke teltet helt ned. Dette med åpningen går greit for mitt vedommende siden jeg stort sett kommer til å bruke teltet aleine. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvilsomt et stilig telt, særlig når det er nytt.

Vi hadde det på gruppa når vi var på fjelltur her i høst. Det er jo et firemannstelt og det var sant og si alt for god plass til tre personer inne i teltet.

Etter min smak så er forteltene alt for små. Det er positivt at det er to fortelt, men de er like store, og de små stengene på hver side hjelper tilsynelatende ikke noe særlig på størrelsen.

Det er vel bare jeg som er sær når jeg drømmer om et kuppeltelt med to fortelt, der det ene forteltet er stort nok til kjøkken og gjerne har sideinngang (altså at forteltet er på størrelse med det som finnes på et tunnelltelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gamle Alpha Mayo fra Helsport er vel teltet du leter etter Joni. Et telt med to innganger og fortelt, kuppel som sådan, og altfor tungt. Men utvilsomt et praktisk telt til å ligge værfast i dårlig vær!

Men det er vel ikke å få tak i lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle Alpha Mayo fra Helsport er vel teltet du leter etter Joni. Et telt med to innganger og fortelt, kuppel som sådan, og altfor tungt. Men utvilsomt et praktisk telt til å ligge værfast i dårlig vær!

Jeg husker det teltet! Jeg bar det over Jostedalsbreen jeg, og greide meg fint. :)

:?: Det er noe sånt jeg tenker på, men var det to innganger/fortelt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal studere et år på Svalbard, og i den forbindelse tenkte jeg å kjøpe meg telt til bruk på lange og korte vinterturer i "hardt" og varrierende klima....

Det står mellom Hilleberg Saivo, Hellsport Rundhø Expedition og Hellsport Svalbard3....

Har mye erfaring med alle fordeler og ulemper med Hellsport, men hva med Hilleberg Saivo :) Noen her ute med erfaringer, særlig med hvor lett det er å sette opp med votter på i sterk vind :!:

Prisen på Hilleberg er jo ett hakk over Hellsport, er det vært det :)

Og er det noen som veit om nettbutikker som fører Hilleberg Saivo, og som kan sende det til Svalbard. Slik at jeg får momsfradrag??

Kan jo vurdere andre telt i samme sjanger, noen som har forslag til alternativer.... Prøver å finne det perfekte vintertelt for 2-3 pers, vindstabilt, slitesterkt, ikke for tungt, ikke for trangt osv. Det er ikke lett og jeg stiller STORE krav og er kresen på merke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.