Gå til innhold
  • Bli medlem

Ull I størrelse 3-5XL


Richard Strand Wollum

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg har søkt rundt her men finner ingen emner om dette problemet mitt. 

 

Jeg er en stor mann som kjøper tynne(finklær plagg) bomullsgensere på Dressmann XL. Jeg bruker da størrelser:

4-5 XL I gensere. 

4 XL I Boxere(stretchy bambus stoff. 

3XL I bukser. (joggebukser i 2XL)

Jeg har da lett meg grønn på ullundertøy på nettet uten suksess. Skulle neste tro at produsenter tenker at hvis en er feit så trenger en ikke ull eller en går ikke på tur. Hjelp oss å komme oss ut på tur med. Tilby turklær i store størrelser! 

Jeg har superundertøy i størrelse 2XL som jeg strekker på meg(det ser ikke bra ut men funker til sitt bruk😂) og lurer på hvor store er disse ullundertøyene i størrelsene?

Superundertøy funker fint på sein vår, sommer og tidlig høst. Men love handles mine blir grise kalde nå på vinteren, I tillegg sliter jeg med at jeg blir veldig kald på junior samme hvor mye han prøver å hjemme seg😂

Så fikk jeg en Devold Protection long John's av en kompis i XL som faktisk passer. Så da er den dekket. Men skulle absolutt hatt ullgenser type undertøy med lang hals og ull Boxer så junior får det litt mere behagelig.   

Noen som vet om det er å oppdrive dette til en på min størrelse så hadde jeg satt utrolig stor pris på dette? 

 

Mvh

En oppgitt Richard. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Diger Jotne skrev (19 minutter siden):

Jeg tok en kjapp titt på websia dems. Ser at det varierer fra plagg til plagg hva dem har i større størrelser. 

OK. Ja var innom nå selv og bladde gjennom ganske mange plagg. Det var kun opptil 2XL. Og dette er nok ganske normalt og ikke for store størrelser å regne på den måten da disse selges i alle butikker. Med store størrelser så menes over dette. Altså 3XL og oppover som på Dressmann XL for eksempel😉. Så da må jeg nok bare fortsette jakten videre. 

Ps: Spurte de også direkte om de var store i størrelsen slik at de kanskje kunne passe meg. Men da var svaret at de er normale i størrelsen så, de mistenkte de nok at det ikke vill. 

Mvh Richard 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg omsider funnet. Det ble Devold sin expedition med lang hals. Denne fikk jeg greit på og den stoppet rett nedenfor bukse kanten i stedenfor akkurat på magen slik at den manglet 3 cm ned til buksa som 2xl pleier. Så det var topp. DYRT, men kvalitet. 

 

Takk for tipsene folkens. Gode tips og svar som alltid her inne👏👍

Mvh Richard 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Strand Wollum skrev (47 minutter siden):

Bukser/gensere eller boxer? Boxer er det som er mest kritisk nå. 

Jeg tenkte på trøye. 

Boxer har de også i 3XL https://www.devoldprotection.com/protection-no/safe-boxer/?p=GP 269 146 A&c=950A

Jeg syns den workwear serien til Devold er veldig bra.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Strand Wollum skrev (1 time siden):

Tror desverre ikke det blir god nok for vinterbruk på fjellet uten at jeg skal påstå det hardnakket😂. Men ett ypperlig tips! 

 

Mvh Richard 

Jeg har en slik på vei i posten (riktig nok bare med to x’er 😉)  så jeg skal vurdere selv. Men jeg kan i utg.pkt. ikke skjønne at den ikke skal funke. Det dårligste ullproduktet jeg har hatt var en Ulvang stillongs, så pris, merke og kvalitet henger ikke alltid sammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (2 minutter siden):

Jeg har en slik på vei i posten (riktig nok bare med to x’er 😉)  så jeg skal vurdere selv. Men jeg kan i utg.pkt. ikke skjønne at den ikke skal funke. Det dårligste ullproduktet jeg har hatt var en Ulvang stillongs, så pris, merke og kvalitet henger ikke alltid sammen. 

Er helt sant det du sier med pris merke og kvalitet ja. Du må gi en lyd hvis det er bra greier😉

 

Aakt av vintertøy jeg har hatt hele livet frem til nå har vart ev det billigere slaget, å da har fungert det. Men det blir kaldt det også når det er ned mot 15-20 blå😉. Mne er det bra greier som sagt så bestiller jeg også lett 2-3 stykker👍👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Strand Wollum skrev (8 timer siden):

Så fikk jeg en Devold Protection long John's av en kompis i XL som faktisk passer. Så da er den dekket. Men skulle absolutt hatt ullgenser type undertøy med lang hals og ull Boxer så junior får det litt mere behagelig.  

Takk for tipset, si fra hvis du finner noe mer!  Har selv noen Devold Breeze (tynne) ull-longs i 3XL som passer "på håret". Har også boxere fra samme, men de slites fort.

Richard Strand Wollum skrev (8 timer siden):

Jeg har superundertøy i størrelse 2XL som jeg strekker på meg(det ser ikke bra ut men funker til sitt bruk😂) og lurer på hvor store er disse ullundertøyene i størrelsene?

Kjenner meg igjen her ja. Det glipper i  korsryggen når man bøyer seg eller fyller brystkassa helt med luft. 

Normalt ser jeg etter 3XL i longs/bukser og 4XL eller 5XL i trøye/jakker, men finner sjelden....  Liker egentlig at både trøyer og jakker er ekstra romslig og lange, men hva hjelper det når det er langt i mellom de og de ikke er så lett å finne. Har noen litt tykke ull-longs i merket "Nordic Adventure" som passer rimelig bra i 2XL, men hvor har jeg de fra? Husker ikke.  Har også noen ull-trøyer av merket Varde, som jeg mener jeg fant hos den kjente forhandleren av friluftsutstyr; Sparkjøp. 3XL var det største jeg fant sist jeg sjekket der og de passer nogen lunde.   Superundertøy: har 5XL trøye i merket áhkká outdoor som passer bra. Kjøpt fra den kjente sportsbutikken Ellos. Har også noen eldre super-trøyer av det nevnte merket "Nordic Adventure" som passer om jeg legger godviljen til.

En annen frustrasjon, i tillegg til ikke å finne noe altså, er den store variasjonen mellom hva som er stort og hva som er lite. Bergans Breheimen jakke i 3XL "svømmer jeg i", mens 2XL er normalt passelig på kropps- og armlengde, men uten plass til så særlig mye under. Til sammenligning, en 5XL jakke fra Stormberg er omtrent akkurat like "stor" som nevnte 2XL fra Bergans. Stormberg er forøvrig oppskrytt også fordi de som regel er utsolgt for de store størrelsene og "venter snart inn" når man spør. Da hjelper det ikke med egen avdeling for store størrelser. Kunne like godt kalt det for avdelingen for utsolgte størrelser. Men....mulig de ikke bare er vi, men også etterspørselen som er stor da, at det er derfor de så ofte er tom. Vet ikke.

Ikke lett når man ikke er A4, skjønt en skulle jo tro at det er såpass mange "av oss" at vi utgjør "et marked". forskning.no/overvekt-sykdommer/helsa-var-de-siste-45-ar-vi-blir-tjukkere-og-friskere/1350403

PS: I min egen lille revolt har jeg a) sagt opp bladet Villmarksliv da de i sine tester av klær sjelden klarer å oppgi hvilke størrelser (fra/til) klærne er produsert i. Er lei av å lese om super dupert plagg - som når jeg undersøker på nett ikke finnes i større enn XL eller 2XL. Tok dette opp med bladet for et par år siden, at de burde oppgi til/fra størrelser i tester og omtaler av klær. De så poenget og lovet bedring. Men så sklei det ut igjen, og det ble da bye bye fra meg i år.  Jeg har også b) sendt mail til div butikker og produsenter og etterlyst store størrelser. Om de ikke har de på lager til enhver tid, for eks. om etterspørselen er liten, så i det minste om de kan tilby for bestilling. Kan ikke si at jeg har sett noen effekt av dette så langt. (Hadde jeg vært på fjesboka, hvilket jeg ikke er og aldri vil bli, hadde jeg kanskje dristet meg til å lage en "kampanje" for dette).

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (4 timer siden):

Magasinet sin egen ullserie Dovrefjell lages i både 4XL og 5XL kan jo være verdt å kikke på ? Samme med Stormberg, de har også klær i store størrelser. Uten at jeg tør si noe om hvor store de store størrelsene faktisk er, det er jo litt ymse ... 

Dovrefjell er små på størrelsen og utvalget av 4XL/5Xl blir bare mindre og mindre hos Magasinet.no. Er en av de butikkene jeg sendt mail til i min lille "kampanje".

Endret av zimwalker
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (43 minutter siden):

Takk for tipset, si fra hvis du finner noe mer!  Har selv noen Devold Breeze (tynne) ull-longs i 3XL som passer "på håret". Har også boxere fra samme, men de slites fort.

Kjenner meg igjen her ja. Det glipper i  korsryggen når man bøyer seg eller fyller brystkassa helt med luft. 

Normalt ser jeg etter 3XL i longs/bukser og 4XL eller 5XL i trøye/jakker, men finner sjelden....  Liker egentlig at både trøyer og jakker er ekstra romslig og lange, men hva hjelper det når det er langt i mellom de og de ikke er så lett å finne. Har noen litt tykke ull-longs i merket "Nordic Adventure" som passer rimelig bra i 2XL, men hvor har jeg de fra? Husker ikke.  Har også noen ull-trøyer av merket Varde, som jeg mener jeg fant hos den kjente forhandleren av friluftsutstyr; Sparkjøp. 3XL var det største jeg fant sist jeg sjekket der og de passer nogen lunde.   Superundertøy: har 5XL trøye i merket áhkká outdoor som passer bra. Kjøpt fra den kjente sportsbutikken Ellos. Har også noen eldre super-trøyer av det nevnte merket "Nordic Adventure" som passer om jeg legger godviljen til.

En annen frustrasjon, i tillegg til ikke å finne noe altså, er den store variasjonen mellom hva som er stort og hva som er lite. Bergans Breheimen jakke i 3XL "svømmer jeg i", mens 2XL er normalt passelig på kropps- og armlengde, men uten plass til så særlig mye under. Til sammenligning, en 5XL jakke fra Stormberg er omtrent akkurat like "stor" som nevnte 2XL fra Bergans. Stormberg er forøvrig oppskrytt også fordi de som regel er utsolgt for de store størrelsene og "venter snart inn" når man spør. Da hjelper det ikke med egen avdeling for store størrelser. Kunne like godt kalt det for avdelingen for utsolgte størrelser. Men....mulig de ikke bare er vi, men også etterspørselen som er stor da, at det er derfor de så ofte er tom. Vet ikke.

Ikke lett når man ikke er A4, skjønt en skulle jo tro at det er såpass mange "av oss" at vi utgjør "et marked". forskning.no/overvekt-sykdommer/helsa-var-de-siste-45-ar-vi-blir-tjukkere-og-friskere/1350403

PS: I min egen lille revolt har jeg a) sagt opp bladet Villmarksliv da de i sine tester av klær sjelden klarer å oppgi hvilke størrelser (fra/til) klærne er produsert i. Er lei av å lese om super dupert plagg - som når jeg undersøker på nett ikke finnes i større enn XL eller 2XL. Tok dette opp med bladet for et par år siden, at de burde oppgi til/fra størrelser i tester og omtaler av klær. De så poenget og lovet bedring. Men så sklei det ut igjen, og det ble da bye bye fra meg i år.  Jeg har også b) sendt mail til div butikker og produsenter og etterlyst store størrelser. Om de ikke har de på lager til enhver tid, for eks. om etterspørselen er liten, så i det minste om de kan tilby for bestilling. Kan ikke si at jeg har sett noen effekt av dette så langt. (Hadde jeg vært på fjesboka, hvilket jeg ikke er og aldri vil bli, hadde jeg kanskje dristet meg til å lage en "kampanje" for dette).

Her kjenner jeg meg igjen gjennom hele teksten! Jeg flirte for meg selv og ristet oppgitt og bekreftende med hode om hverandre. Det å være over snittet er ensbetydende at de vil ikke ha oss ut i fjellet føler jeg ofte. Nå når jeg fikk noen kroner i arv og endelig skulle få kjøpe litt bra utstyr så ble jeg bare frustrert og hissig av hvor vanskelig det kan være å finne noenlunde passende klær. 

Så har vi dette med variasjon i størrelser som du skriver.  Jeg var innom flere sportsbutikker og ett par varehus med jakke testing over en lengre periode uten å finne noe. Det som passet følte jeg skulle til å revne i det jeg skulle late som jeg måtte jobbe på gulvet/bakken som du gjør når man tar telt pluggene i bakken eller fyrer opp kaffebålet. Når pengene kom å jeg endelig skulle kjøpe en jakke, så fortsatte jakten. Denne dagen endte runden inne på XXL Forus. Etter å igjen ha prøvd omtrent alle jakkene, så hang det en enslig jakke igjen. Når jeg så prisen så kjønte jeg litt hvorfor(6500 tror jeg det var) testet jakken å den funket. Den var inntil magen men ikke stram i det hele tatt. Så bøyde jeg meg ned i kjent positur for arbeid på bakken å kjente ikke forskjell! Jakken var jo akkurat lik. Inntil magen ja, men null press/stramming. Denne var i 2xl og jeg trodde ikke på han. Vi hadde jo prøvd både 2 og 3 xl jakker hvor alt var for smått(3xl var faktisk ofte like små eller mindre enn 2 xl!) . Men jo denne var 2 xl og er visst noe begrensa opplag(500 stk sa han). Kjøpte selvfølgelig denne umiddelbart så ingen andre kunne hoppe over den.

Men slikt har det vært med nesten alt. Når jeg endelig finner noe så er det enten utsolgt eller svindyrt. Det billigere funker som regel. Men er ikke brukende under 5-10 minus grader uten 14 lag utenpå. Jakken er forøvrig en Norrøna kvinnherad gore-tex parka, kjempe kjekk jakke! 

Så samme prosedyre med bukse. Endte da med å bestille en Nansen Ravn eller hva den heter. Masse strikk rundt livet og 3xl! Fantastisk.

Men når den kom så var det en flott bukse og jeg beholder den for jeg fikk den på! Men måtte bruke belte som jekkestropp rundt livet(jeg skal ned i vekt, så får jeg bort 1-2 cm i livet så er den perfekt). For Nansen de lager da bukse i xl rundt livet og 4 xl i beina. Så de glemte å justere liv vidden med andre ord.

Men alt løser seg til slutt å jeg/vi finner somregel en løsning, men det er så utrolig frustrerende å måtte løse ting med sånn ca og ikke kunne få ting som er for oss store uten å spesialbestille å betale 25 høvdinger for ett plagg.

Kanskje ett Facebook opprop kunne vært noe ja. Det skal jeg vurdere! Takk for responsen! 

 

Mvh Richard 

Endret av Richard Strand Wollum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dessverre er antall XXXX ikke altid en ensartet målestokk tilmed innen for samme merkevare. Jeg frykter det har noe med den produserende kinesers oppfattelse av XXXXXl store skandinaver? Jeg har et sett microfiber Norrøna Sydpolen, hvor jakken str. L passer ganske romsligt (kan ha tynn dunjakke/tykk! fleece under + genser) i disse -20 C til hundekjøring. Men buksen er strl XXL uten å være for lang - litt romslig, men helt OK. Derfor har jeg en jakke størrelse XXL ledig! Må være > 1,90 m og ikke pingle. 

Men vedr. Ull undertrøje som stumper på magen - ull undertrøyer bør etter min mening stappes godt ned i longsene, gjerne godt ned om baken og foran. Der kan man jo vurdere om en XL Dressmann ullgenser i lambwoll eller Shetlandsull ikke vil gjøre presis samme nytten avhengig av ull % innhold. Jeg bruker ine gamle "kontorgensere" til dette fremfor dedikerte ull undertrøyer og det fungere fint for mig. Har nettopp en på nå. Det kan være litt varierende hva Dressmann har av ull, men de har som regel.

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med størrelser er nok herk. Det er nesten umulig å bare ta noe på gamal vane uten å prøve det først. Jeg har på magisk vis fått minimum en extra x på tøyet, noen ganger både 2 og 3. Har også gått opp når det kommer til nr størrelser også. Ikke har jeg vokst de siste åra og vekta er stabil. Dette er kanskje mest et problem for de som må ha noen for og en L eller er det slik den andre veien også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (2 timer siden):

Dette med størrelser er nok herk. Det er nesten umulig å bare ta noe på gamal vane uten å prøve det først. Jeg har på magisk vis fått minimum en extra x på tøyet, noen ganger både 2 og 3. Har også gått opp når det kommer til nr størrelser også. Ikke har jeg vokst de siste åra og vekta er stabil. Dette er kanskje mest et problem for de som må ha noen for og en L eller er det slik den andre veien også?

Jeg mistenker dette kan ha sammenheng med (som en nevner tidligere her) at Kina produserer idag såpass stor andel av markedet at kinesiske/asiatiske størrelser sniker seg inn. Det vil si at en passe slank mann som vanligvis handler medium eller large må opp 2-3 størrelser. 

Jeg har heller ikke vokst nevneverdig de siste årene, men allikevel har jeg ut av det blå gått fra 2-3 xl I gensere og t-kjorter til 4-5 xl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ubernoob skrev (50 minutter siden):

woolpower er superkvalitet og brukt/brukes av militæret. Kan anbefales. De har også størrelsesguide, så du kan måle og se om det er innenfor. 

Opplever Woolpower som mer generøse i snittet enn annet ull jeg har fra HH og Devold. Trøyene har også forlenget bakstykke og Longjohn høyere liv. Enkelte trøyer har forsterket ermeavslutning med "pulsvarmer" og tommelhull. 

Frotteløkkene på innsiden gjør de varme, jeg bruker Woolpower når det er ned mot -15 eller kaldere.

Du vinner ikke "ta deg godt ut foran peisen" konkurransen i en Woolpower, men når du er ute og det er kaldt, er du konge.

Endret av Omnilite
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.