Gå til innhold
  • Bli medlem

Köldskydd i ansiktet


Håkan S

Anbefalte innlegg

Har någon provat Leukoplast i ansiktet.

Jag cyklar på vintern och provade idrottstejp som skydd för vind och kyla men det var för kraftigt lim på den och gjorde ont att lossa den fungerar perfekt på rena fötter men lite sämre på tur med lite fett ,svett eller smuts på huden.

Jag hade bara tejp över näsa och kind ok under ögonen och i övrigt baklava huva och nack värmare med andningshål.

Det var även svårare att "snyta"sig med den avklippta strumpa som jag har över handleden till detta och för att få tätt mellan handske och jackan,då man ej kan trycka ihop näsvingarna som utan tejp.

Vid skidåkning har jag ej upplevt att det blir så kalt mot ansiktet då hastigheten kanske är ca 1/3 och då lägre kyleffekt men kanske  stark blåst på kalfjäll kan jfr.

Denna mask verkar vara bättre för ansiktet men går ej ner över halsen som min men mer hål än min och över näsan med hål för andning.

Det blir kondens fukt från andningen som fryser till is om man har på dessa masker flera timmar.

 

 

tejp.jpg

bild.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 11 måneder senere...

Jeg vil ikke anbefale deg å teipe ansiktet. Du mister muligheten til å se og kjenne etter eventuelle begynnende skader og du fjerner hudens naturlige barrierer. Kuldekrem uten vann (eksempelvis Neo’s) eller eventuelt neoprenmaske er langt bedre og fungerer godt. Er det fysisk krevende aktiviteter vil jeg anbefale å bruke kuldekrem, skal du beskytte mot effektive kuldegrader pga vind, snøscooterkjøring, alpint og lignende er neoprenmasken god; den er samtidig lite egnet til hard fysisk aktivitet over tid som du selv nevner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en maske fra Gore som ligner på den på bildet. Jeg sydde på ett strikk som går over hodet, slik at den ikke siger ned, og da blir den veldig bra.

Men jeg kan knapt bruke den, eller skibriller, når det er kaldt. Jeg blir ganske tett når det er kaldt, så noe som bare såvidt presser på nesen er nok til at jeg får inn for lite luft og får åndenød. 
Skal ikke nesen dekkes er en vanlig buff helt topp.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Klim balaclava (for snøscooter/motorsykkel) med Gore Windstopper-materiale i hake/halsregionen som jeg er ganske fornøyd med. Den har ganske store pustehull, så den blir ikke SÅ fort fuktig. Det er også et mye tynnere stoff enn en neoprenmaske- Enn så lenge har det holdt godt for meg i kald vind på fjellet.

Finner ikke igjen modellen nå, men Klim har mange andre balaclavaer også.

60502622-8B90-42C1-8A71-2DA8677B8FD7.thumb.jpeg.0f5e081dae669ef472bfae76c83bc2a3.jpeg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleit med kuldeastma(særlig da jeg røykte;)), og hatt glede av en ColdAvenger Pro softshell maske. Litt ulempe med snøbriller og dugg til slike saker, men går ved riktig valg av utstyr. Justerbare pustehull. Litt kondensvann, men hull til avrenning. Kjøpte den, ikke minst, mtp å ligge ute i mange minus og puste inn kald luft om natten. Ille å våkne av åndenød.

Endret av Myriameter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devold exp balaclava lite stor men lätt handtvätt och rätt storlek för litet/mellanstort huvud bra pris/kvallitet ca 350 skr med stora ´alpinglasögon´och litet neoprenskydd och pälsbarm runt huvan bra kombination.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.