Gå til innhold
  • Bli medlem

Frossen tisseflaske på vintertur?


ubernoob

Anbefalte innlegg

Innholdet på tisseflasken fryser vel i løpet av natten om man ikke gjør noe med det?

Hva gjør dere?

Heller det ut med en gang? Tisser frostvæske? Har den i soveposen med innhold hele natten? Lar den stå utenfor og hakker ut isen på morgenen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker en Hydraflask. Sånn sammenleggbar flaske.

Den har tett og god skrukork, ha den i soveposen.

Alternativt bruk en proteinshaker. Disse er ofte bredere i toppen enn i bunnen, og man kan dunke ut «sitronisen». Men denne ville jeg ikke hatt i soveposen, med fare for lekkasje.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 liter nalgeneflaske funker gull og oppbevares i soveposen natten igjennom. Er du litt i tvil kan du alltids ha den i en liten plastpose i tillegg. 

Tenk så luksus: våkne opp tissetrengt mens du ligger varm og god i posen. Vipp ut røret og la det stå til, mens du kjenner trykket fra blæra sakte, men sikkert slipper. Rist med varsom hånd, skru igjen korken og sov videre til varmen av ditt eget indre. Fantastisk!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (3 timer siden):

Har hatt Nalgene 1 liters i så mange år nå og aldri opplevd lekasje så den stoler jeg 100% på som tisseflaske.

Har heller aldri oppleved lekkasje fra 1 liter nalgene, men har derimot opplevd å hatt mer på tanken enn der er plass til i flaska. Da gjelder det å ha både soveposen og teltdøra åpen og være litt mer enn halvveis våken.

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Skogens Stønn said:

Jeg omgår hele problemet med å stå opp og gå ut.

Endelig. Jeg har ikke tort å være den første til å si det. Men ærlig talt: Tisseflaske??? Jeg skjønner ikke konseptet. Stå opp, gå ut og nyt stjernelyset og stillheten, tenk lange tanker, og gå og legg deg igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kan ikke helt se for mig hvordan flasketissing kan lykkes for mig på en absolut sikker og tørr måte i søvndrukken tilstand i et 2-pose system om vinteren!? 😜 Slet ikke for damer?

I øvrigt fryser det vel ikke ved et passe stort alkohol inntak på kvelden?😜

Elgen

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (21 minutter siden):

Endelig. Jeg har ikke tort å være den første til å si det. Men ærlig talt: Tisseflaske??? Jeg skjønner ikke konseptet. Stå opp, gå ut og nyt stjernelyset og stillheten, tenk lange tanker, og gå og legg deg igjen.

Hvis man driver godværstelting i den varmere årstid kan det være hyggelig med en tur ut. Ikke så mye i feks minus 10, mye snø, rim i teltet osv... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, SnorreL said:

Hvis man driver godværstelting i den varmere årstid kan det være hyggelig med en tur ut. Ikke så mye i feks minus 10, mye snø, rim i teltet osv... 

Joda, det går så fint så.  Kanskje du får se tidenes nordlysshow over himmelen - det ville du gått glipp av hvis du tisset inne :-)

  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (10 timer siden):

Men ærlig talt: Tisseflaske??? Jeg skjønner ikke konseptet.

Det er ikke noe one size fits all, og en eller flere av disse faktorene kan være grunn til å ha en tisseflaske:

  • Temperatur
  • Vind
  • Nedbør og spesielt vått nedbør nær null grader eller i kombinasjon med ekstremt lav temperatur og mye vind.
  • Problemer med hyppig vannlating
  • Søvnproblemer
  • Hvor lang tid man bruker på å få igjen varmen etter å ha vært ute av teltet
  • Hvor lett man sover og hvor lang tid man bruker på å sovne igjen
  • Kan man gå ut av teltet uten å vekke de andre i teltet.
  • Mørkeredd (ja, det er mange som faktisk ikke tør å gå ut av teltet på natta, spesielt barn)
  • Hvor utmattet man er etter en dag med store anstrengelser
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste "Frossen tissefant på vintertur?" og forventa at tråden skulle handle om noe helt annet! Har ikke prøvd meg på tisseflaske enda, men desto dårligere vær jeg prøver meg I desto mer frister det. Et alternativ kan jo være uridom og bare stikke slangen utenfor teltduken, noe jeg faktisk har vurdert. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Fiskepadde said:

Slipper å sku korken "halveis" på i søvne og våkne fuktig og illeluktende? 

Trikset er vel å sørge for at du er såpass våken at du ikke tillater å bare skru den "halvveis". Det er definitivt noe av det siste jeg kunne tenkt meg å oppleve på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (1 minutt siden):

Trikset er vel å sørge for at du er såpass våken at du ikke tillater å bare skru den "halvveis". Det er definitivt noe av det siste jeg kunne tenkt meg å oppleve på tur. 

Har tatt knekken på både laptop og pensum ved flere anledninger... oppbevarer nå alltid vannflasker på utsiden av sekk. Tror ikke jeg tør sove med tisseflaske tatt i betraktning hvor dårlg det har gått med skruingen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (47 minutter siden):

Slipper å sku korken "halveis" på i søvne og våkne fuktig og illeluktende? 

Det er nok enklere å skru på en flaskekork enn å montere på en uridom og slange, få dette tett, pisse gjennom røret, og få dette av igjen uten å søle...

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (38 minutter siden):

Det er nok enklere å skru på en flaskekork enn å montere på en uridom og slange, få dette tett, pisse gjennom røret, og få dette av igjen uten å søle...

Monterer det på når du legger deg, så henger det klart til action 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.