Gå til innhold
  • Bli medlem

Lim og minusgrader


Vallers

Anbefalte innlegg

Lappe hull i oppblåsbart liggeunderlag f. eks. i minusgrader. Repair kit inneholder jo ofte en liten limtube.

1. Fester det i minusgrader i det hele tatt? 

2. Hvis limet har frosset, er det da å anse som ødelagt eller kan man varme opp tuben (kroppsvarme) og fortsatt forvente effekt?

3. Noen som vet om lim i repairkit (exped) er vannbasert eller tåler minusgrader?

4. Lim til repair kit til div. årsaker (Ally, telt, exped), holder tubene "evig" hvis aldri brukt? Holdbarhet?

Foreløpig ikke hatt behov for å reparere noe med lim, men greit å være føre var.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vallers skrev (7 timer siden):

Lappe hull i oppblåsbart liggeunderlag f. eks. i minusgrader. Repair kit inneholder jo ofte en liten limtube.

1. Fester det i minusgrader i det hele tatt? 

2. Hvis limet har frosset, er det da å anse som ødelagt eller kan man varme opp tuben (kroppsvarme) og fortsatt forvente effekt?

3. Noen som vet om lim i repairkit (exped) er vannbasert eller tåler minusgrader?

4. Lim til repair kit til div. årsaker (Ally, telt, exped), holder tubene "evig" hvis aldri brukt? Holdbarhet?

Foreløpig ikke hatt behov for å reparere noe med lim, men greit å være føre var.

 

 

 

 

Eneste svaret jeg kan gi er at Exped sin lim lukter kraftig av løsemiddel, så vil ikke tro at denne er vannbasert.

Har hatt med tube på tur i årevis, også i frost, og tuben er fortsatt myk 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limning är ej så lätt att göra i fält.Jag skulle anv tejp lika som finns till tält värm upp med hand eller varmvattenflaska och torka rent tex med våtservett och sätt på tejp när ev aerosol sprit avdunstat.

Jfr med rubba och vaxa bil så behöver det vara +5-10 gr för att gå att göra med någorlunda resultat.

Vid ca +15 gr och uppåt blir det högsta hållbarhet både materialet som ska limmas och limmet bör ha samma temperatur.

Man ska rugga upp ytan med sandpapper eller ett lösningsmedel som ingår i produkten för att få vidhäftning  och ta bort slipdammet ,och limmet ska beroende på typ torka på båda ytorna eller spridas ut jämt till en viss tjocklek och sedan sammanpressas och hållas på plats till limmet stelnar tex med tejp eller tving eller för snabblim med handkraft.

Anv. gärna vantar av engångstyp för att ej få allergi eller få lim på händer som i värsta fall limmas i hop.

Lösningsmedelsbaserade lim kan med fördel förvaras i kylen i plastpåse för att ej påverka livsmedel och sedan tas ut i tid före användningen så det blir rumstemperatur.

Nu försöker alla tillverkare gå över till vattenbaserade limer men för syntet material tvivlar jag på att det kommer lyckas bli lika bra resultat som lösningsmedelsburen.

Jag använder Limpistol av semi proffs modell med Industri kvalitet på lim staven till alt som det är testat på mitt lim blir så varmt att man kan få brännskador.(hobbypistoler och hobby lim stavar blir betydligt sämre kvalitet på limfogen)

Största fördelen är att det i princip är luktfritt och att olika materialtyper kan limmas som ej vanligt lim ej fungerar på.Jag har tex limmat i hop skor,(dock fungerar kontaktlim bättre) gummi proppar på gångstavar som ej passar exakt till modell på stav,reservspetsar på skidstavar

Jag hade ett Jack-Wolfsky tält på öppet köp och reparations kittet luktade så hela tältet hade fått lukt samt att de använde starka impregneringar av silnylon och silikon som luktade av sig själv.

Jag har nu ett enklare sommartält från Vaude det luktar inget alls och företaget försöker undvika miljöfarliga ämnen i hela produktsortimentet.

Helsport tältet luktar ej heller speciellt mkt när nytt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Jeg tenker også at det sikkert er utfordrende å lokalisere et bittelite hull uten å kunne senke underlaget i vann for luftbobler. Vinterstid blir vel oppgaven ekstra vanskelig i felt, ja.

Teip er nok lurere, og man kan dekke over litt større overflate og har da større sannsynlighet for å kanskje treffe et usynlig hull. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vallers skrev (6 timer siden):

Takker for svar! Jeg tenker også at det sikkert er utfordrende å lokalisere et bittelite hull uten å kunne senke underlaget i vann for luftbobler. Vinterstid blir vel oppgaven ekstra vanskelig i felt, ja.

Teip er nok lurere, og man kan dekke over litt større overflate og har da større sannsynlighet for å kanskje treffe et usynlig hull. 

 

Enkleste måten å finne små hull i felt vil trolig være å lytte etter hullet. Og når man nærmer seg bruker man tungen/spytt.

Enkleste måten hjemme er såpevann som man sprayer på underlaget.

Finner man først hullet er det null problem å reparere ett expedunderlag i felt. Små hull tar man en dråpe lim på, venter 10 min, en dråpe til, venter 10 min, så er hullet permanent reparert. Ingen rubbing nødvendig, ikke finn på å rubbe underlaget!

Er det større hull gjør man som i bruksanvisningen. Sy/lim, vent 10 min, ta på mer lim og legg lappen oppå, så kan du sove videre.

Begge metodene står i beuksanvisningen, limen som følger med er knallgod.

Er det utfordringer å lime i kulden kan du ta brenner inn i innerteltet, så blir det varmt.

Teip har jeg sjelden fått til på holde tett på luftlekkasjer i bademadrasser og utsiden av ungenes svømmebasseng. Kun tear-aid har jeg klart å få tett.

Thermarest har en litt annerledes feltreparasjon. De har en lapp med en limplump på som skal legges over hullet. Jeg har ikke prøvd, men det fungerer sikkert bra det også.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda tillägg är ju lika laga innerslang på cykel pumpa/blås ej upp mycket före helt härdat lim som vintertid tar det tid ,att ha brännare i innertältet för att laga utrustning och ej för att undvika förfrysning sker ju på  egen risk.

(Om det luftfyllda underlaget är gammalt och slitet kanske man ej ska ta med det på vintern utan slita ut det på sommaren)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.