Gå til innhold
  • Bli medlem

Feste D-ringer på hoftebelte


tesk

Anbefalte innlegg

Jeg har en hund som trekker litt vel mye i starten av vandreturer. Bruker som regel å feste dyret i hoftebelte.  
Når jeg går med sekk (Stone Glacier Sky 5900) er det vanskelig med hunde-hoftebelte. 
Derfor tenker tenker jeg å feste en D-ring på hver side av sekken og feste hunden til D-ringene med en hanefot

Spørsmålet: hvordan fester man 2 D-ringer til hoftebeltene? Må tåle en god strekk...

25F1332B-13FA-4564-B8CE-E7A01CDFA3FD.jpeg

D85A1C27-A131-4436-9CDB-62558C54464F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke jeg så mye peiling eeegentlig, men bare for å spør/sjekke; går de stramme stroppene som er horisontale, under eller over den vertikale, og er de evnt. "løse"? Kan du ta de horisontale ut av strammerne, mener jeg, og tre innpå D-ringen(e), for så å ta dem inn i strammerne igjen? 

Eller blir det helt feil tankegang her? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (58 minutter siden):

Nå har ikke jeg så mye peiling eeegentlig, men bare for å spør/sjekke; går de stramme stroppene som er horisontale, under eller over den vertikale, og er de evnt. "løse"? Kan du ta de horisontale ut av strammerne, mener jeg, og tre innpå D-ringen(e), for så å ta dem inn i strammerne igjen? 

Eller blir det helt feil tankegang her? 😅

Jeg er litt redd for å bruke de eksisterende stroppene til dette. De ser ikke ut til å tåle denslags 😬

@Walle takk og rock on! Mye nyttig der fra 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, tesk said:

Jeg er litt redd for å bruke de eksisterende stroppene til dette. De ser ikke ut til å tåle denslags 😬

@Walle takk og rock on! Mye nyttig der fra 2013

Evnt. bare lag en løkke i solid tau/dyneema/strikk som tåler en del, eller lignende, med D-ringen på, rundt de to horisontale slik at 'stresspunktene' fordeles og det danner en trekant når hunden drar? 

Er jo utallige måter å feste på

Dårlig illustrert muligens men føler jo det skulle fungere. 😂

Screenshot_20210205_222018.thumb.jpg.795f954e8905a256b6890f1bf58a1583.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den tykke webbingen som fester polstringen til magebeltet kan du fint sette en enkel karabiner på hver side. Bruker du da en hanefot mellom disse, så har du et godt festepunkt. Har brukt dette i årevis selv. Fungerer veldig greit med hund (trekk forfra), men bør ikke brukes over tid til å trekke pulk ettersom festepunktet går forbi hoftekammen. 
Om du ikke ønsker å bruke sekkene originale innfestinger, så er en dobbel webbingbit sydd med polyestertråd og grov nål et godt alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei god strikkline vil avlaste innfestning i beltet også. Og ryggen ikke minst. Med god menes da med strikk som passer i forhold til kg hund og trekk kraft.

Jeg ville ha brukt et glidene feste punkt om dette var mens du gikk med sekk. Så hunden ikke så lett kan dra sekk og hofte skakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg sydde egen pulksele og løste det på denne måten. Et stykke bånd i en V form, med «beinene» pekende fremover som tar mesteparten av lasten når man drar, samt et bånd utenpå som skal ivareta «dytt» når pulken presser på bakfra:

B72ED96E-7BBE-45B8-BFBA-8EDDBF601E79.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.