Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo og fyring


Mayen

Anbefalte innlegg

Jeg har lest igjennom ulike tråder her om fyring i lavvo og co-forgiftning. Men det jeg er kommet over handler om grillkull, bål og rundbrenner.

Jeg har skaffet meg Helsport Lavvo Varanger 4-6. Passer godt, jeg er fra Varanger.  Og jeg har kjøpt en liten, tung ovn fra Frisport. 

Pipa er grei, når greit ut over topphatten. Teltduk og myggnetting er bskyttet av et sånt rør utenpå pipa. 

Jeg spør rett ut, kan man bli forgiftet av co når man fyrer i ovn i lavvo? Eller går alt farlig ut pipa?

Jeg lufter nå så mye at det ikke blir varmt. Fordi jeg er så redd for forgiftning. Har til og med en detektor med som varsler ved for høye verdier. 

Men...jeg stoler ikke akkurat 100% på den. 

Ellers koser jeg meg. Hunden og heg bare, og danseplass nærmest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Är kamin och rör tätt och det blåser så röken ej går ner över tältet utan blåser iväg så får du ej CO inne i tältet se till att det brinner bra och att du får in luft i dörr eller efter marken till kamin och för egen andning.

CO risk är det när man anv kök inne i ett tält utan skorsten ut ur tältet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyken går ut røykrøret, og er absolutt det beste alternativet du kan ha. Ha litt ventilasjon så du får friskluft inn slik at du får et godt inneklima, men fyr ikke til kråka:) ventilene er godt nok å benytte. Har du bunnløs lavvo, kommer det luft inn uansett fra bunnkanten. Kos deg👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frank Sørensen skrev (3 timer siden):

Røyken går ut røykrøret, og er absolutt det beste alternativet du kan ha. Ha litt ventilasjon så du får friskluft inn slik at du får et godt inneklima, men fyr ikke til kråka:) ventilene er godt nok å benytte. Har du bunnløs lavvo, kommer det luft inn uansett fra bunnkanten. Kos deg👌

Tusen takk. Nå ble jeg beroliget og skal nyte resten av kvelden her i lavvoen. Takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.