Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av toppturski for nybegynner


Freebird

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Jeg planlegger å gå til innkjøp av mine første topptur/randonee-ski. Aller helst kunne jeg tenkt meg å kjøpe brukt, men det finnes lite i de dimensjonene jeg ønsker. Jeg har aldri tidligere stått på alpint og knapt nok stått på langrenn. Jeg ønsker ikke først og fremst å kjøpe toppturutstyr for å stå på ski, men derimot for å komme meg på fjellet vinterstid. Jeg ønsker først og fremst å komme meg trygt opp og ned igjen og er ikke så veldig opptatt av underholdningsfaktoren på vei ned. Jeg holder til i Bergen og kommer nok i hovedsak til å holde meg i de områdene jeg har tilgjengelig i relativ nærhet. Så til litt tekniske data:
 

  • 185 cm lang
  • 85 kg
  • 45 i skostørrelse

Som dere sikkert skjønner av avsnittet over så trenger jeg hjelp til det meste, men først og fremst er jeg usikker på midtbredde og lengde på skiene i tillegg til spesifikke skimodeller. Jeg har lest og forstått det grunnleggende mtp. at en smalere ski er lettere manøvrerbar og lettere å dra med seg oppover, men bærer dårligere og kan være mer nervøs nedover. Jeg klarer derimot ikke helt å tolke hvor jeg som nybegynner - med fokus på turen opp -  bør legge meg. Jeg har sett på f.eks K2 Wayback med midtbredde på 88 eller 96, men er usikker på om dette er et lurt valg.

Når det gjelder bindinger har jeg i utgangspunktet tenkt på Marker Alpinist. Først og fremst fordi den er forholdsvis lett og med mulighet for stopper. Her jeg helt åpen for andre forslag også.

Til sist så kommer jo støvler, men det har jeg forstått er såpass individuelt at jeg kanskje bør besøke en sportsbutikk for å prøve litt forskjellig? Dersom noen eventuelt har noen brukte støvler som kan passe mitt bruksområde så er det absolutt av interesse.

På forhånd takk for hjelpen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville da gått for "allround" som gir de en veldig bra plattform for variert bruk, både oppover og nedover under de felste førefohold. Midtbredde 88 eller 96 er begge da innafor. Ikke velg for lange ski, og velg noen som er litt myke da er de lettere å starte med. K2 wayback er helt sikkert fint. Når det gjelder vekt er jeg usikker på om Marker er kanskje litt i den tyngre enden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (5 minutter siden):

Jeg ville da gått for "allround" som gir de en veldig bra plattform for variert bruk, både oppover og nedover under de felste førefohold. Midtbredde 88 eller 96 er begge da innafor. Ikke velg for lange ski, og velg noen som er litt myke da er de lettere å starte med. K2 wayback er helt sikkert fint. Når det gjelder vekt er jeg usikker på om Marker er kanskje litt i den tyngre enden.

 

Takk så mye for tilbakemelding. Når du nevner at jeg ikke bør velge for lange ski, tenker du at jeg bør krype nedover mot 10 cm under høyde? Altså 175 cm?

Bindinger er jeg også usikker på, men tenkte at Alpinist var en forholdsvis lett binding, har du eventuelt andre konkrete forslag? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird skrev (1 time siden):

Takk så mye for tilbakemelding. Når du nevner at jeg ikke bør velge for lange ski, tenker du at jeg bør krype nedover mot 10 cm under høyde? Altså 175 cm?

Bindinger er jeg også usikker på, men tenkte at Alpinist var en forholdsvis lett binding, har du eventuelt andre konkrete forslag? 😊

Tenker 5 cm under kroppshøyde. Det vil matche litt bedre ut ifra vekt, da skia bærer litt mer og er litt mer stabil nedover på variert ført. Så feil på bindinga du foreslo, marker Alpinist er helt topp.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.