Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Brettbare ski i stedet for truger!

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en gruppe studenter ved NTNU som i forbindelse med emne TIØ4252 Teknologiledelse skal utføre en mulighetsanalyse for et innovativt produkt.

Produktet vi utforsker er et skialternativ til truger, potensielt basert på gjenbruk av ski. Skiene er utelukkende ment for stigning, hvor de vil kunne brettes (2-3 ganger) og festes til sekken for nedturen. På vei opp vil snowboardet være festet til sekken. Med produktet ønsker vi å redusere den økonomiske terskelen for personer som vil bruke/prøve snowboard på topptur, uten å måtte investere i et kostbart splitboard i tillegg til evt. snowboard.

Vi ønsker tilbakemeldinger fra både snowboardere og ski-entusiaster, nybegynnere og mer erfarne! Vi setter veldig pris på at du tar deg tid til å svare på denne undersøkelsen som tar i underkant av 2 minutter!

(Logg inn for å se skjult innhold)

Ps. Dette er ikke en kommersiell promotering, men for studieformål.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engelsen skrev (21 minutter siden):

Hvorfor ikke bare ett par greie truger?

Ved å ha et par lette ski, vil stigningen bli lettere da man med truger ikke får glidd på snøen. Vi håper at denne løsningen vil dermed gi en bedre turopplevelse enn ordinære truger, men til en sammenlignbar pris.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags løsning har dere tenkt for bindinger på disse brettbare skiene? Antar det er en del av kostnaden som må med i regnestykket + feller og løsning for å brette + låse skiene (gitt at kostnad på "gjennbruksski" settes til kr 0.)

Dersom dere tenker at noen har snøbrett og tilhørende snøbrettsko, så må binding passe til dette, samt det er en minimumsbredde på ski+felle som må til for at man ikke skal ta nedi med sko ved traversering på hard snøoverflate, spesielt "soft boots" krever brede ski. (Ikke mange ski med denne bredden å få tak i i "gjennbrukskategorien")

For en som evt. starter uten brett, sko og bindinger så må overnevnte vel tas med i totalsummen sammen med valgte brett, sko og bindinger for å verdivurderes opp mot kostnad på splittboard+bindinger+sko.

For en som har brett og sko fra før så påvirker sko valg av binding på brettbare ski (hard boots vs soft boots).

BrettbareSki skrev (7 timer siden):

Med produktet ønsker vi å redusere den økonomiske terskelen for personer som vil bruke/prøve snowboard på topptur, uten å måtte investere i et kostbart splitboard i tillegg til evt. snowboard.

Her er vel billigste alternativ å låne/leie truger, etc. så lenge målet er å prøve snowboard på topptur + holde kostnaden nede? (Mer fornuftig enn å kjøpe noe for å prøve ut)

For andre løsninger på brettbare ski, søk opp Elan Ibex Tactix og Elan Voager.

Endret av Terka
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Din økonomiske analyse er samsvarende med vår hittil! Vi er i et tidlig stadium, så det er mange løsninger som vil utforskes ila. de neste ukene.

Terka skrev (9 timer siden):

Hva slags løsning har dere tenkt for bindinger på disse brettbare skiene?

Her har vi tenkt på en del muligheter, men en egenutviklet løsning vil trolig være altfor kostbar mtp. utvikling og produksjon (spesielt for småskala). Ideelt sett tenker vi på en truge-binding, men rettet mot snowboardsko (helst både hard og soft boots). Noen av de store spørsmålene blir jo om vi må ha noe ekstra støtte da skiene kan bli vanskeligere å håndtere med så "løse" bindinger. Vi har planer om å forhøre oss med forskjellige produsenter for å få en bedre forståelse av problemstillingen, samt høre hvordan de ville realisert bindingen.

Her vil også undersøkelsen vi gjør være sentral, da hvilke kvaliteter potensielle kundene prioriterer vil også bli en prioritet hos oss!

For andre løsninger på brettbare ski, søk opp Elan Ibex Tactix og Elan Voager.

Elan leverer for oss noe som ser ut som et solid produkt, men i en helt annen prisklasse.  Bretteløsningene de har virker veldig solide, men der er det så tett integrasjon mellom låse/brette-mekanismen at vi er usikre på om vi kan benytte en lignende løsning dersom vi skal basere på gjenbruk av ski.

MTN Approach leverte også et spennende bretteprodukt, men digitale spor tilsier de gikk konkurs. Vi prøver å komme i kontakt med dem også, for å kunne høre nøyere om hva som gikk galt for dem. Utifra erfaringer fra andre og våre analyser stilte de svakt med tanke på størrelse og vekt spesielt. Løsningen deres som helhet var også relativt sett veldig dyrt når nærmeste alternativ er truger.

Her er vel billigste alternativ å låne/leie truger, etc. så lenge målet er å prøve snowboard på topptur + holde kostnaden nede? (Mer fornuftig enn å kjøpe noe for å prøve ut)

Låne/leieløsninger er også noe vi vil undersøke om det er etterspørsel etter. Vi er enig med deg her, men håper at en leieopplevelse (eller to) vil motivere til å kjøpe et eget produkt dersom opplevelsen faller i smak (enten av fornøyelsesårsaker eller kostnader ved gjentatt leie/lån).

Tusen takk for tilbakemeldingene og spesielt angående soft boots vs hard boots når det kommer til skibredde! Det skal vi ta med oss i videre analyser!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Steven Bergsnes
      Hei

har søkt meg grønn på nett, opp og ned i mente uten noen konkret svar som tilfredstiller mine spm. det finnes lite info eller delte meninger ca 50/50 på alle mine spørsmål. d meste havner inn på randonee noe eg ikkje har interessen for. 

Eg er 177 høy, 85-90 kg
      Kjører idag Black Diamond - Route 105 (175 lengd) med Rottefella NTN Freeride binding. 
      føler ofte at skia forsvinner ned og bråstopper = eg tar frammover salto ufrivillig 😅 hadde eg klart å landa i telemark nedlegg å sett proff ut sku eg ikkje klaga men eg er ikkje heilt der 😝

er ute etter en telemarkski (vertfall en som kan brukes til telemarkbinding) med twintip til bruk utenfor og i løypene.  en allround ski. ikkje best på nåke men ca bra nokk til d meste.
      ja eg ska ha twintip, blir vanskelig kjøre baklengs med fart uten 🙃 
      viktig at skia flyter bra mtp topptur, men det er ikkje reine pudderplanker eg er på jakt etter nå. (vurderer Ur-Rakkar pudderplanker til nestesesong) 
      driver ikkje med hopp, sprett og andre superakrobatiske utfall. fokus på sving, seier dogg ikkje nei takk til et å annet mindre hopp i bakken.
      Er åpen for alt av forslag til telemarkski med twintip og ca 100-110 midtbredde (kom gjerne med forslag og argument utenfor dette også) 
      er ingen proff, i preppa løyper kjører eg alt.
      kjører ikkje ned bratteste topptur bakkane, men helder ikkje so lettskremt forbeholdt eg kan stole på at skia ikkje forsvinn ned og bråstopper. 

skia eg har sett på er SGN Rakkar. spørmålet da blir hvilken lengd? 175 eller 185? 
      siden skia har twintip så ser eg kjøreflaten som kortere enn en uten twintip i samme lengd. Har ingen erfaring med twintip selv så derfor spør eg dere, hvordan det føles om en merker noe forsjell der? 
      og mtp at eg føler tuppen forsvinn nedi med dagens ski, så er eg veldig usikker på om 175, litt redd d vil føre til en gjentakelse av nåværende problem. noen her som har testet SGN Rakkar med telebinding og har noen tilbakemeldinger på d?

Rottefella NTN Freeride. finnes det andre alternativer i NTN som er robuste på markedet? tenker også at disse skia vil bli brukt til kiting og vil derfor ha en robust binding. 

blir primert brukt til topptur, fokuset er på nedkjøring så vekta er ikkje eit stort spm. er kjøregleden ned som teller for meg. 

• Av FredrikL
      Hei,
      Relativt fersk i randonee/topptur gamet, men har endelig gått fra det å leie til å eie, og ønsker naturlig nok å lære og få brukt utstyret så mye som mulig. 
      Derfor tenkte jeg å høre om det var noen gode tips til fine helgeturer/dagsturer, hovedsakelig med utgangspunkt Oslo, i Januar måned? 
      Forstår at dagene er litt kortere og en del veier er vinterstengt (?), men alle tips tas i mot med takk.

• Av Blindgjenger
      Det var som pokker, men nå har jeg begynt å lure på om truger kunne få meg mer ut i skogen om vinteren. Går ikke på ski frivillig, og det er sjelden gode forhold for fottur i Oslomarka vinterstid. Så derfor, altså, har tanken på truger slått rot 🤔 Finner ikke så mange ferske diskusjoner om emnet her på forumet, ser ut som det var et hetere tema for 10-12 år siden. En god del av modellene som dukket opp som forslag i de dager finnes ikke lenger, og det kan vel ha skjedd noe nytt på trugefronten i mellomtida... Ikke for det, det grunnleggende gjelder fortsatt - små truger bærer ikke stor man på puddersnø 😁
      Er 194 cm og 85 kg netto, så da bør jeg vel hvertfall holde meg unna alt under 30". På den annen side er det først og fremst dagsturer i bymarka som er aktuelt, og det betyr ganske ulendt skog og ikke veldig tung sekk. Da er det kanskje ikke noen udelt fordel å ha altfor lange truger heller? Og så er det det å finne en balanse mellom å kjøpe noe dyrt som kanskje ikke blir så mye brukt, eller noe litt for billig som ikke er noe gøy å bruke. Altså noe som er godt nok til at det er gøy, men ikke så dyrt at det aldri blir noe av. Tenker i utgangsunktet at 2000 er greit men 3000 er i overkant.
      Noen synspunkter på fordeler og ulemper med tradisjonell alurør med duk vs de formstøpte sakene? Tubbs er vel fortsatt aktuell, MSR ser spennende ut (men koster kronasjer). Atlas er vel også en gammel traver. Hva med TSL? Er ikke så mye omtalt, kanskje mest fordi de holder til på denne siden av dammen?
      Mja, og så er det vel fjellstøvler str 47 som vil være aktuelt fottøy, så må ha greit romslige bindinger.
      Ville sette stor pris på litt veiledning fra mer erfarne trugegjengere - og beklager at tankene kom litt hulter-til-bulter!
    • Av Borge_Oslo
      Hei!
      En kompis og jeg skal neste helg til Vrådal i Telemark. Har noen turtips til oss?
      Vi ser for oss å ha en basecamp og så legger vi inn to gode dagsturer til fots i området rundt Vrådalen. Varighet på dagsturene kan være 4-8 timer t-r, tenker jeg
      Takknemlig for alle tips!
    • Av saander
      Hei,
      Har alltid vært veldig glad i å være ute og på fjellet, men alltid på føttene. Men jeg har den siste tiden fått en drøm om å skaffe meg randoneski og begynne å dra mer nytte av vinteren vi har i Norge. Har aldri vært noe glad i langrenn, men tenker at dette er kanskje noe for meg. Har tidligere stått mye på ski i skianlegg, og synes det er kjempegøy, problemet ligger i at jeg har alltid slitt med å finne gode sko. Har strengt tatt aldri hatt gode sko, og har måtte tatt mange pauser for å hvile føttene under en dag i bakken.
      Er veldig plattfot og har brede føtter, så må finne noe som passer til mine føtter. Prisen er ikke så nøye, da jeg vet at dårlige sko ødelegger hele opplevelsen. Tenker heller at jeg kan spare litt på ski/binding og heller legge mest i skoene. 
      Noen andre som har slitt med samme problemer og funnet en løsning? Hva vil dere anbefale av utstyr? Spesiallagde sko? Er det stor forskjell på vanlige alpinstøvler og toppturstøvler? Har også et annet spørsmål. Dere som har hund og drar på toppturer på ski, har dere med hunden? Isåfall hvordan løser dere dette? Har selv en hund på 45kg og tenker at det kan fort bli skummelt med tanke på stålkantene på skiene og dyp snø, derfor tenker jeg at den må da være hjemme.

Takk på forhånd!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.