Gå til innhold
  • Bli medlem

Debut for turglad familie - trenger tips til ALT!


Anbefalte innlegg

Hei! Vi er en turglad familie med 3 barn på 4, 4 og 6år. Vi skal til sommeren debutere på overnattingsturer og skal først prøve noen 4 dagers hytte-til-hytteturer, med ambisjon om telt og tarp-turer når vi har prøvd oss litt. Vi har vært mye på tur i skog og mark, men ikke prøvd overnatting før, så vi trenger ALT av utstyr. Jeg spør derfor andre erfarne fjellfolk: 

1. Hvor stor sekk burde jeg ha til en 4 dagers tur. (Ingen av barna bærer sekk selv, så jeg og kona må bære alt av soveposer, klær, mat, liggeunderlag osv). 

2. Hvilken sovepose anbefales? Må ha tips her til alle 5. Har landet på dunpute mtp vekt og størrelse. Jeg regner ikke med at det blir vinterovernattinger med det første, men er jo veldig greit å slippe å kjøpe nye poser når det blir aktuelt. (Tror det smarteste er å kjøpe voksenposer til alle, og snurpe igjen nederst til ungene). 

3. Liggeunderlag, har sett på Exped Synmat 7 til hele gjengen, og samme til meg bare i LW-versjonen. Dette fungerer vel til april - september uten problemer?

4. Kona er 150cm på strømpelesten og ikke vant til å bære tungt, er det noen som har anbefalninger på størrelse på sekk og GJERNE anbefalinger om hvilken sekk?

Tusen takk for alle tips. Dette forumet er ett helt fantastisk oppslagsverk har jeg funnet ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke turt å kjøpe verken dun (tiss) eller oppblåsbart (trampoline) til mine enda 🤣 De er fornøyd på bamseunderlagene, der sklir de ikke heller, men eggekartongunderlag var lite populært. En fullstørrelse voksenpose kan jo bli litt brei for en liten knøtt, men du finner sikkert smale og korte modeller om du sikter deg inn i det øvre prissjiktet. Så kan du alltid bruke dobbel pose om vinteren. Hvor stor sekk du trenger kommer nok an på hvor kompakte komponenter du handler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående ryggsekk så handler det mer om rygglengde enn høyde. Du finner guider til å måle rygglengde på ulike produsenters hjemmeside. Skal du ha sekk som sitter godt på en veldig kort rygg (35-36cm) blir det fort veldig dyrt. Gregory Deva 70L og 80L i str XS er en slik sekk, men koster fort 3000kr.  Jeg kjøpte nettop en Sydvang 100+20L ryggsekk fra fjellsport.no på tilbud til hele 999kr! Til den prisen fremstår den bare helt awesome, selv om den ikke er helt på høyde med f.eks Bergans.

Exped synmat 7 LW (og MW) anbefales. Disse er veldig comfy å ligge på, og jeg tror de vil øke turgleden. Eneste minus jeg kommer på er at de kan skli litt om ikke underlaget er flatt. Dette slipper du med skumunderlag som bamse. 

Ved valg av sovepose står du ovenfor tre valg: varme, vekt/pakkevolum og pris, og kan kun velge to. Varm og billig blir stor og tung å dra på, varm og lett pose blir dyr i innkjøp, samt en liten og billig blir en kald sovepose. 

 

Endret av Oksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vanskelig å fortelle andre hvor stor sekk de trenger, men min første reaksjon var "stor" - som i 100+ liter. Kanskje ikke nødvendig for hytte-til-hytte, men om dere skal ut med 5 soverposer og liggeunderlag, telt, mat til 5, klær til 5... Det vil ta plass. Og man ikke bruke all plassen om man ikke vil :)

2. Har lite erfaring med sovepose til barn, men Fiskepadde har kanskje et poeng med at voksenpose kan bli litt vid.

3. Synmat 7 skal holde godt ned på minussiden. Er veldig fornøyd med mitt.

4. Når det gjelder ryggsekk så er det som Oksen sier rygglengde som er avgjørende. Både Gregory og Osprey opererer med ulike størrelser/lengder på sekkene sine, så verdt å sjekke der. Ser også at temaet har vært oppe på forumet før, f.eks her:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christian,
Jeg bor også i Trondheim. Som om du vil sjekke ut ymse ting så er du velkommen til å stikke innom. 

Våre barn er blitt 5 og 9 år. De har vært med på teltturer hele sitt liv. 

Jeg anbefaler ikke! å kjøpe voksen soveposer til hele gjengen. Men det finnes mange gode barneposer som utvides etterhvert som de vokser. Disse er også en del rimeligere enn voksenposer. Vi har ikke kjøpt dunposer til våre med bakgrunn i at de drar de rundt, søler både saft,vann og kan tisse seg ut i de.  
Liggeunderlag: Her har vi etterhvert byttet til STS sine underlag. Synes de har bedre comfort enn Exped, samt at de er lettere. Ungene har nå også slike. Aldri opplevd at de har punktert. Men de har fått streng beskjed om å ikke hoppe og leke på de, og de skal ikke ut av teltet. Vi har bamse underlag e.l. som de drar med seg ut av teltet. 

Våre barn bærer sekker med sine egne klær, bamser og evt. leker. Minstemann har en 22L og hun eldste har en 40L.
Vi har også kjøpt en del slike pocketbøker:https://www.norli.no/skogen om skogen, dyrelivet, fugler, fjellet osv. Det er stas. Så har vi med litt tegnesaker. og en speiderkniv.

Jeg har en Bergans Powerframe som ene og alene er kjøpt til formålet tur med barn. Og den er som oftest full. Ikke pga. den må, men pga. at vi ønsker at tur skal utelukkende være en god opplevelse for ungene. Vi har med mye ekstra "kos og trygghet".  bl.a. stort telt, eller lavvo. 

Samboeren min er heller ikke den lengste i verden. (og relativt frøssen) Hun har en 170cm dunpose fra Warmpeace, og et kort dame underlag fra STS som er 10cm tykt. Av sekk så har hun prøvd ut svært mange forskjellige sekker. Og for å bruke hennes ord "den ene sekken var blytung, mens den andre merket jeg neste ikke". Hun prøvde sekkene over tid, med eksakt samme vekt. Endte til slutt opp med en Lowe Alpine sekk. Den er vel maks 85L men kan komprimeres til 65L. 

Det er mange fine områder i umiddelbar nærhet i Trondheimsområdet. Så jeg anbefaler dere å stikke å ta overnattinger så fort snøen drar i midten av mai. Mange plasser er nære parkering også. 

Endret av Hammer
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle for gode tips :) Helt gull med så mye erfaring på en plass!

Etter litt research tenker jeg Helsport Rago til meg og fruen og Helsport Rago Jr. til barna kan være greie alternativer. Med mindre andre har noen spesifikke tips i samme prisrange. Jeg tror vi havner på Exped-underlagene ettersom jeg synes Chair-kitene virket veldig ok, og disse er på salg på Fjellsport akkurat nå. 

Sekk til meg blir det nok en Norrøna Recon 125l, ettersom den også har ramme som kan være greit - og med en størrelse der jeg får med all kos, bamser, og bagasje til hele gjengen. 

Sekk til fruen skal jeg gjøre litt mer reseach på ettersom rygglengden er det avgjørende. Har sett på Osprey Ariel Plus 85l i Str Small enn så lenge, men kan være greit å prøve først. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Heger skrev (1 time siden):

Tusen takk alle for gode tips :) Helt gull med så mye erfaring på en plass!

Etter litt research tenker jeg Helsport Rago til meg og fruen og Helsport Rago Jr. til barna kan være greie alternativer. Med mindre andre har noen spesifikke tips i samme prisrange. Jeg tror vi havner på Exped-underlagene ettersom jeg synes Chair-kitene virket veldig ok, og disse er på salg på Fjellsport akkurat nå. 

Sekk til meg blir det nok en Norrøna Recon 125l, ettersom den også har ramme som kan være greit - og med en størrelse der jeg får med all kos, bamser, og bagasje til hele gjengen. 

Sekk til fruen skal jeg gjøre litt mer reseach på ettersom rygglengden er det avgjørende. Har sett på Osprey Ariel Plus 85l i Str Small enn så lenge, men kan være greit å prøve først. 

Rago jr ser ut som en hendig liten pose til den varme tiden av året. Comforttemperatur på poser er litt så som så, men for min egen del er T comfort laveste temp jeg kan sove med ullundertøy og ikke våkne av å være kald. T limit (eller comfort for menn som de liker å kalle det nå for tiden) er ikke noe å sette stort håp til. Isbjørn lager noen syntetiske poser i barnestørrelse som er varmere, men også større og tyngre så klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsport Alta Winter Jr Flex til 5-åringen. 8 åringen har voksenpose som jeg knytter igjen i bunnen.

Men husk at med så små barn kommer du ikke langt når du skal bære alt for barna inklusiv telt.

Jeg har brukt sykkelvogn endel om sommeren og pulk om vinteren for å få med meg alt. Men ellers er det nesten håpløst når barna ikke kan bære sovepose, liggeunderalg og klær selv. vekt er kanskje ikke det største problemet men volum når du skal ha med deg alt for alle.

Jeg vil anbfale å starte med turer der dere kan parkere like i nærheten å gå noen hundre meter. F.eks Nævra i hommelvik er et lite Paradis på sommeren :D

Vil anbefale boka "Utenetter er en praktisk guide til friluftsliv med hele familien" for de som ønsker å starte å ha med familen på tur. https://www.utenetter.no/ Kan sikkert lånes billig på biblioteket. Eller bor jeg i Trondheim. Så du kan komme å låne den hvis du ønsker :D Bare å sende meg PM!

Endret av Dortase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk:

Se på Alpinist 130, Recon 125 og Trollhetta 95 til fruen. Trollhetta sitter som et skudd, og full sekk føles som nada når man går. Det er fordi den sitter godt der den skal.
Prøv med vekt og bruk mye tid på dette.

 

Liggeunderlag:

Bamse Extreme fungerer utmerket nesten hele året og ihvertfall sommer. Vi benytter oppblåsbar KUN for komforten den gir i å utjevne ujevnheter i bakken.

R-verdi er 3.5 på den om jeg husker rett i farten.
Alternativt se på samme R-verdi for oppblåsbart.

Her har en kar testet synmat: https://www.google.no/amp/s/isakfriluft.com/2016/07/11/test-av-exped-synmat-7-lw/amp/

Sovepose:

Dun til voksne om dere ikke er veldig utsatt for fukt. Røffere valg er fiber, men større og tyngre (billigere).

Poser ned til -8 grader komfort til dame og -8 limit til herre, skulle vel gå fint i sen vår, sommersesong, og tidlig høst.

 Da tåler den noen minusgrader uten problem også.

Se etter poser som er tilpasset for barn. Volum/vekt hensyn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.