Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen sør, Yksendalsbu - Bygdin/Beitostølen


sverreae

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi er to stykker som planlegger for aller første hytte til hytte fjellskitur i slutten av mars, og vi prøver å gjøre det litt på budsjett. Det vil si, å unngå betjente DNT-hytter, men heller kun bo på selvbetjente.

Planen er å gå Tyinstølen - Tomashelleren - Yksendalsbu - Bygdin/Beitostølen. Overnatting på Tyinstølen, Tomashelleren og Yksendalsbu. 

Spørsmålet er så enkelt som at vi er usikre på om vi skal booke overnatting på Bygdin som et stopp mellom Yksendalsbu og Beitostølen før vi tar bussen hjem til Oslo. Forskjellen er 17km fordelt på to dager med overnatting, kontra 35km på én dag. De øvrige distansene er, i følge UT.no, alt mellom 12 - 25km. 

Har noen her erfaring med å gå i dette området eller disse turene? Er det helt fjollete for to relativt ferske fjellskiturgåere å gå 35km på én dag, eller er denne strekningen såpass lettgått at det ikke er noe problem? 

Litt bakgrunn: vi er begge i god form, er vant til å bære tungt over lengre tid, går en god del på langrenn i marka.

Spent på å høre hva folket tenker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

jeg har gått den samme turen bare den andre veien rundt med start på Beitostølen og slutte ved Tyin i forrykende vind og vær. Så jeg vil si at været kan bli en avgjørende faktor. Det  kan være bra i mars, men da også plutselig bli dårlig. Selv liker jeg å nyte turen og ta det rolig på fjellskiturer og Bygdin er et ganske stilig gammel plass. Uansett er det en fin tur.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et veldig fint område, så anbefaler dere å ta turen.
Om dere ønsker å komme dere fra yksendalsbu til beitostølen på en dag er det også en mulighet å gå ned over Fleinsendin, forbi skorlitjednet, trollhovd og til Garli/ned til beitostølen. Dette blir ca 22km.
Stykket fra Fleinsendin og inn på løypenettverket rundt beitostølen er ofte enten scooterkjørt eller kjørt av hundeslede, men dersom ingen av delene kan det være litt krunglete å finne frem. Se skisporet for oppdatering når det nærmer seg.

image.png.cc9788832562804017e918fdc122eded.png

image.thumb.png.c3301d52544129cc9982248e3dc46a23.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for tips, @elgen og @vatn

Endte med å booke overnatting på Bygdin, så det blir et stopp mellom Yksendalsbu og Beitostølen der.  

Avreise fra Tyinstølen førstkommende søndag. Gleder oss veldig til tur. Foreløpig er værmeldinga ikke all verdens, med -6 grader og 12 m/s vind gjennom første dagen til Tomashelleren. Dette blir trolig den mest krevende etappen på turen, både mtp distansen, stigning i terreng, vær og vind. Tempen skal bli noe høyere og vinden løye en god del de påfølgende dagene. 

Hadde nok helt ærlig lagt om ruta i motsatt retning hadde det ikke vært for de strenge bookingreglene på de selvbetjente DNT-hyttene nå, slik at vi kunne holdt oss lavere i landskapet på den dagen med verst vær. 

Noen av dere som har erfaring med mobildekning i området? Har ikke InReach eller lignende sat.tel., og det ville vært knall å kunne melde i fra hjem dersom vi får forsinkelser på turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåser det vest/nordvest som det pleier blir det for det meste medvind til Thomashelleren.

Kan nok hende det er dekning på toppen av "verdens lengste bakke". Dvs på toppen ved Svarteknippa før det går nedover mot de siste kilometrene til Thomashelleren. Bakken er nesten en mil lang (alt etter som), men stiger bare 400hm, så det er ikke bratt. Husk å se på utsilten på toppen.

Mulig det også er dekning om du går opp på høyden bak hytta (retning øst).

Her er 2 sporlogger som starter ved parkeringen på Tyin. De går til Thomashelleren. Den nordre følger kvistet fra Steinbusjøen og sporet er 22.2km. Det søndre er på  navigert på "frihånd" og er 17.7km langt. Med god sikt og trygge forhold er det mulig å knipe noen km ved å navigere.

1496157492_Screenshot_20210315-152442_Norgeskartoutdoors.thumb.jpg.b3ea2c86a2f06183b66a99f2612ddcca.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god del dekning i området, men ikke på hytta på tomashelleren. Den ene gangen jeg trengte dekning der måtte jeg anslagsvis 2-300 meter østover oppover mot tomashelleren(toppen) for å få dekning, som Omnilite er inne på. Dekning i vinduet på Yksendalsbu. Stort sett grei dekning lengre øst så lenge en har "utsikt" til Bitihorn.

Greit å være oppmerksom på at Steinbusjøen/Øyangen er regulert og har en del områder med svekket is, sjekk iskart.no. Mulig DNT stikker løype over der på denne tiden av året, isåfall er jo det greit.

Mange fine, mulige veivalg til Tomashelleren. I tillegg til de Omnilite viser er det mulig å gå enda lengre sør, og det er også fint å gå over Kvitetjernet og Meatjernet litt lengre nord. Om dere starter på det som faktisk heter Tyinstølen så er det vel også mulig å gå litt lengre nord, f eks opp Geismussdalen.

 

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løypa går normalt på tvers over der som det står en hytte mellom Øyangen og Steinbusjøen. Men det er mye tørt land mellom de to innsjøene fordi det er kraftig nedtappet.

Der man definitivt skal holde seg unna er den delen av Øyangen som vannuttaket til kraftverket er, der er det en åpen råk. Eidsiva setter normalt opp et gjerde på Øyangen rundt råka.

Slik så det ut i går, råka er ringen på blidet.

20210314_135859.thumb.jpg.a4e2114f510e2c60594c9e968aee9b55.jpg

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, vatn og Omnilite! Setter stor pris på dette. ☺️

Notert angående mobildekning. Tror ikke vi investerer i en satellittelefon av noe slag før denne turen, med andre ord. 

Når det kommer til rutevalg, tror jeg vi holder oss til kvistinga. Vi er begge såpass ferske (les: nybegynnere) hva angår kompassnavigering, så vi tar valg med så gode marginer som mulig. Vi går fra Tyinstølen og følger kvistinga over Tyin, opp over Målnestjernet og Grytetjernet før vi holder oss langs nordenden av Steinbusjøen. Deretter mellom Haldorshovda og Djupebottegge, passerer nord for Svarteknippa før vi suser ned over Meatjernet til Tomashelleren. Gleder oss til utsikten, om værgudene vil oss så godt!


Tror også vi holder oss ganske greit unna usikker is med denne løypa, siden den styrer godt unna Øyangen og områdene som er merket som usikker på iskart.no. 


Ville dere vært skeptiske til å vandre inn i disse fjellene ved -6 blå og vindhastighet opp mot 13 m/s, egentlig? Er foreløpig meldt såpass.
Bekledninga står det ikke på for vår del, men sikt og navigering kan jo bli noe annet. Har med kart, kompass og GPS. Samt sikringsutstyr som vindsekk, liggeunderlag, sovepose og spade om vi må gjøre en ufrivillig overnatting, men håper jo inderlig ikke været slår om såpass at vi ikke klarer å komme oss til hytta.

Forøvrig kunne DNT melde at det pga overvann ikke er kvista over Olefjorden enda. Har dere navigert noe særlig langs sørenden av vannet før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@northern_fov Takk for innspill! Satt akkurat å titta på dette nå. 
Alt i Oslo er stengt for tida, så får ikke prøvd forskjellig par før jeg kjøper, dessverre. Må prøve å lese meg opp så godt jeg kan ila de neste dagene før det kjøpes.

En kar Sportsnett meldte: 'Oakley sine er veldig bra. Det nye beste glasset på å få frem kontraster er rosa', og linket meg disse: https://www.sportsnett.no/ski/utstyr/googles/oakley-124-flight-tracker-xl-p12122/matte-black-prizm-snow-hi-pink-v63212

Ble litt overrasket når han sa at rosa er bedre enn gult glass, siden jeg kun har lest folk her inne melde om gule. 

Noen erfaringer med rosa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sverreae skrev (17 timer siden):

@northern_fov Takk for innspill! Satt akkurat å titta på dette nå. 
Alt i Oslo er stengt for tida, så får ikke prøvd forskjellig par før jeg kjøper, dessverre. Må prøve å lese meg opp så godt jeg kan ila de neste dagene før det kjøpes.

En kar Sportsnett meldte: 'Oakley sine er veldig bra. Det nye beste glasset på å få frem kontraster er rosa', og linket meg disse: https://www.sportsnett.no/ski/utstyr/googles/oakley-124-flight-tracker-xl-p12122/matte-black-prizm-snow-hi-pink-v63212

Ble litt overrasket når han sa at rosa er bedre enn gult glass, siden jeg kun har lest folk her inne melde om gule. 

Noen erfaringer med rosa? 

Jeg bruker begge deler og kan ikke egentlig si at det er så stor forskjell, men er det flatt lys og ikke for lyst så heller jeg litt mer mot gult.  Føler begge gir noe bedre dybde/kontrast, men det viktigste er at de beskytter øynene mot vind og snø. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (20 timer siden):

Jeg bruker begge deler og kan ikke egentlig si at det er så stor forskjell, men er det flatt lys og ikke for lyst så heller jeg litt mer mot gult.  Føler begge gir noe bedre dybde/kontrast, men det viktigste er at de beskytter øynene mot vind og snø. 

Alright, forstår. Må nesten bare gjøre meg litt erfaringer med de rosa glassene jeg kjøpte nå. Kanskje det blir gule neste gang ☺️
Og, ja, utvilsomt beskyttelse av øynene som er viktigst. Vi skal gå med vinden i ryggen, og noe fra sida, stort sett hele turen, så satser på at det ikke blir for ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.