Gå til innhold
  • Bli medlem

Smøreski eller waxless


Anniee

Anbefalte innlegg

Hei,
Har bestemt meg for å anskaffe fjellski og det har dukket opp masse spørsmål. Er ganske nybegynner så det blir nok ikke de lengste og mest krevende turene til å starte med. Jeg vipper mellom Åsnes Breidablikk og Åsnes Finnmark, ønsker hundevennlige ski. Var først bestemt på Breidablikk, men liker fordelen med at Finnmark også går i spor! Så heller mot disse nå. 


Men så kommer spørsmålet om smøreski, eller waxless. Waxless er kanskje mest ideelt til mitt bruk, men er redd jeg vil irritere meg over lyden smørefrie ski lager. Er det fortsatt slik, eller har det blitt bedre med årene? 
Må også innrømme at jeg ser litt mørkt på å smøre. Er det mulig å kun anvende feller på smøreski? Kan jeg slippe unna med smøring da? Som sagt, jeg er nybegynner og har ikke de høyeste kravene. Men vil likevel få en god opplevelse av det hele.  

Håper noen har litt erfaring og kan gjøre meg litt klokere her. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke si noe om waxless bråker mer eller mindre enn før, men jeg har Finnmark vanlige smøreski, har ikke smurt dem enda. Om det er helt ideelt kan sikkert diskuteres, men funker helt fint med en kortfell for min del.  Så har man mulighet til å smøre når man har lyst til å prøve seg på dette :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Anniee endret tittelen til Smøreski eller waxless
Heriks skrev (3 minutter siden):

Kan ikke si noe om waxless bråker mer eller mindre enn før, men jeg har Finnmark vanlige smøreski, har ikke smurt dem enda. Om det er helt ideelt kan sikkert diskuteres, men funker helt fint med en kortfell for min del.  Så har man mulighet til å smøre når man har lyst til å prøve seg på dette :) 

 

Takk for svar, det høres lovende ut for min del :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcticpeak skrev (2 minutter siden):

Jeg har Madshus Voss, både i smøreutgave og i smørefri utgave, etter at jeg kjøpte de smørefrie har jeg ikke brukte de som må smøres, det er utrolig mye mindre mas å komme seg ut i marka nå, bare å spenne på seg ski og gå. :-)

Ja, jeg forstår. Sikkert ikke ett dumt valg for min del heller. Men synes du smørefrie lager en del lyd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breidablikk går akkurat i spor, hvertfall i Nordmarka, dog vil det presse litt hvis det er krappe svinger. Waxless er jo enkelt dog lenge siden jeg har hatr noe slikt. Da var de ikke så gode på hardt føre men det begrenser seg jo uansett siden de ikke skal ha stålkant. Vil også tro de får noe mindre feste i dyp løsnø hvor det er vanskelig å tråkke ned mot noe, feller er nok bedre da. Hvertfall erfaring fra mine men fell kontra 3n kompis sine som er waxless. Jeg bruker stort sett bare kortfeller 45 mohair på mine. Har og smurt de et par ganger, gir mye bedre glid. Jeg har uansett et arsenal av smurning og preppeutstyr fra langrenn så for meg er det enkelt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (2 timer siden):

Breidablikk går akkurat i spor, hvertfall i Nordmarka, dog vil det presse litt hvis det er krappe svinger. Waxless er jo enkelt dog lenge siden jeg har hatr noe slikt. Da var de ikke så gode på hardt føre men det begrenser seg jo uansett siden de ikke skal ha stålkant. Vil også tro de får noe mindre feste i dyp løsnø hvor det er vanskelig å tråkke ned mot noe, feller er nok bedre da. Hvertfall erfaring fra mine men fell kontra 3n kompis sine som er waxless. Jeg bruker stort sett bare kortfeller 45 mohair på mine. Har og smurt de et par ganger, gir mye bedre glid. Jeg har uansett et arsenal av smurning og preppeutstyr fra langrenn så for meg er det enkelt.

Takk for svar. Det er vel bare å bestemme seg, slik at jeg faktisk får utnyttet vinteren vi har fått 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt avhenger av hvor god glid du ønsker og hvor mye feste du trenger.

Det er enklest å smøre fra -2 og kaldere, da trenger du en "blå ekstra", og kanskje en "blå". Det er ikke noe rocket sience, se på temperaturen, velg, og gnikk litt under skien fra fellefestet og bakover til hælen. Ja du kan korke, men det er absolutt ikke nødvendig. Feller kan limes rett oppå disse smurningene uten at du trenger å fjerne noe først.

Fellene glir dårligere enn med kun smurning, de glir bedre om underlaget er litt løst fremfor hardt. Materialet fellene er laget av er viktig for hvor godt de glir, det samme er bredden. Mohair glir desidert best, syntetisk (nylon) glir dårligst. Du tenger ikke de bredeste fellene som passer skiene. 45mm mohair er den beste all round fellen til Åsnes. Den går fint til både Breidablikk og Finnmark. Kan sitte på hele tiden, men selvsagt vil det gli bedre uten i enkelte sammenhenger, f.eks om det er en del nedover.

Smørefritt glir nok litt midt i mellom, det samme gjelder nok feste, ofte er det godt nok feste, men det er ikke sikkert det alltid er det. Da kan du supplere med en fell.

Jeg har litt forskjellige ski til forskjellig bruk, smører noen ganger, men går også mye med feller. Helt på tampen av sesongen når snøen er våt har jeg gått på blanke ski, det fungerer fint så lenge det ikke er så veldig bratt. Men når det ikke er mulig å gå på isen på vannene, og bekkene går litt opp, så må jeg følge mer snøen og ikke terrenget. Dvs når jeg går "hvor som helst" følger jeg terrenget, skal jeg oppover legger jeg sporet mitt på en måte så jeg kun "klatrer" mest mulig, da er feller fint. Når jeg "følger snøen" er det mye mer opp og ned, da glir feller dårlig totalt sett, blanke ski blir noen ganger litt glatte i små kneiker. Til dette føret og forholdene har jeg skaffet meg smørefrie ski (etter sesongslutt i fjor, så har ikke prøvd de enda).

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har breidablikk nå og mine neste fjellski blir sannsynligvis breidablikk waxless eller en annen type smørefri ski. Glien og du får med smørefritt er langt bedre enn med feller og festet er bra nok. Smøring på fjellski er noe herk. At man bare trenger blå/blå-extra stemmer ikke i min verden. Bakglatt eller klabbing er veldig ofte et faktum når man beveger seg vertikalt og har brukt smøring.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang jeg kjøper fjellski så blir det nok smørefrie på meg også. Der jeg ferdes er det periodevis bratt, så jeg må fra tid til annen bruke langfell. Skulle da ønske at når jeg tar av langfellen at jeg fortsatt har noe feste slik at jeg kan bevege meg gjennom kupert terreng uten å enten ta langfellen på igjen eller smøre skiene (som jeg da må fjerne før jeg tar på langfellen igjen).
 

Jeg ser egentlig kun fordeler med smørefrie, men så er jeg heller ikke opptatt av å være raskest i løypen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 15-20 år har jeg hver  vår  tilbragt i grensetraktene for å spore dyr, perioder på 1-3 måneder i strekk.Jeg har brukt det som finnes av ski og mener waxless er det eneste riktige. Når snøforholdene er spesielle, med våt snø under tørr snø(kladdeføre) bruker jeg en flaske med påføringssvamp fra Swix, som jeg smører under hele skia, for å hindre  kladding.

Min erfaring hva gjelder ulyd/støy fra waxless ski, er at det  oppstår kun når øverste snøen er knallhard, og under slike forhold hører man også en tilsvarende lyd på smøreski.

Jeg har veldig ofte med meg hunder, og bruker aldri ski m stålkant.

Jeg ser du sikler du Kongsvold skia, som er en av mange ski jeg har benyttet. Men mine favorittski er Fischer Crown/eller tilsvarende merke, som er 15-20 cm lengre enn kroppslengde. Skiene er lettere og oppleves mer lekne. Enkelte synes brede korte ski er mer styrevennlige enn litt lengre smalere crown ski, men dette er ikke jeg enig i. Jeg opplever smalere ski som veldig enkle å bruke under alle forhold. Alle forhold! Jeg bruker skiene til fjells, til skogs, løssnø, hard snø, av og til snørekjører jeg litt med en hund, i scooterløyper eller skispor. Jeg skal ikke vinne hverken VM eller OL.

Jeg anbefaler BC bindinger, om de heter BC eller BC magnum spiller mindre rolle.

Lykke til på tur med gode ski, uansett hva du kjøper.

 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste spm eg stiller meg når eg kjøper ski er i kva type område eg skal bevege meg mest. 

Det er avgjerdande for kva eigenskapar eg skal vektlegge som viktigst. 

Eg bur i smørefriland (nordvestlandet), men brukar aldri mine smørefrie ski, eg er allergisk mot dei. 

Som allroundski med greie kantingseigenskapar på hardt føre, grei i løype, flyt i laussnø og gode styringseigenslapar ville eg valt Finnmark framfor Breidablikk, i alle fall om du skal ha BC-binding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (1 time siden):

Eg bur i smørefriland (nordvestlandet), men brukar aldri mine smørefrie ski, eg er allergisk mot dei. 

Hvorfor?

Hvis alle andre faktorer med skien er lik skulle jeg tro at en smørefri ski med kortfellefeste og «fjellskispenn» vil gi en del fordeler til bruk på lange fjellskiturer?

Men hvis man bare går i bratt terreng må man ha feller, og får ikke glede av det smørefrie feltet.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (1 time siden):

Det viktigste spm eg stiller meg når eg kjøper ski er i kva type område eg skal bevege meg mest. 

Det er avgjerdande for kva eigenskapar eg skal vektlegge som viktigst. 

Eg bur i smørefriland (nordvestlandet), men brukar aldri mine smørefrie ski, eg er allergisk mot dei. 

Som allroundski med greie kantingseigenskapar på hardt føre, grei i løype, flyt i laussnø og gode styringseigenslapar ville eg valt Finnmark framfor Breidablikk, i alle fall om du skal ha BC-binding. 

Valget falt på Finnmark, godt å høre at du har god erfaring med disse. Det ble også BC-binding. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Hvorfor?

Hvis alle andre faktorer med skien er lik skulle jeg tro at en smørefri ski med kortfellefeste og «fjellskispenn» vil gi en del fordeler til bruk på lange fjellskiturer?

Men hvis man bare går i bratt terreng må man ha feller, og får ikke glede av det smørefrie feltet.

Fordi følelse osv er bedre på smøring. Ikke så lett å forklare. Jeg gjør det samme selv. Går på smøring heller enn feller. Bruker fellene når jeg må. Gjerne når det er bratt eller oppover over lengre strekk..

 

Ville valgt smøreski fremfor smørefritypen igjen og igjen.

 

Det er ikke sååå mye styr å smøre. Hele vinteren er det enten blå eller grønn. Det sitter som et skudd påminnsmeltet grunnvoks (som nå er 2 år gammel). Til våren sitter klister som et skudd utenpå der igjen om man ikke bare tar og går med feller i blauta på våren. Klisterboks med svamp. Enkelt og greit...

 

 

For å gjøre en vri av klassisk Ivar Hoff: Smørefriski? Ikke er det skin og ikke er de smørefri...

 

(Ja, jeg vet IH aldri sa det der...)

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (7 minutter siden):

Går på smøring heller enn feller. Bruker fellene når jeg må.

Jeg går også på smørning når jeg kan, men her blir det veldig mye fellebruk fordi det er bratt overalt.

Temperaturene på vestlandet nær bergen varierer mellom 15 kuldegrader på solskinnsdager, og omkring null når det er overskyet/snø. Og da tenker jeg smørefritt må være veldig kjekt, samtidig som man kan bruke kortfellene ved behov.

Skifting av voks flere ganger ila sesongen er ikke så kult, og å kjøre ned med luggete voks på skiene er helt pyton. Nedkjøring med feller på klumpete føre er også luggete.

 

 

Men nå er det mest toppturer i området som er aktuelt for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 minutter siden):

Jeg går også på smørning når jeg kan, men her blir det veldig mye fellebruk fordi det er bratt overalt.

Temperaturene på vestlandet nær bergen varierer mellom 15 kuldegrader på solskinnsdager, og omkring null når det er overskyet/snø. Og da tenker jeg smørefritt må være veldig kjekt, samtidig som man kan bruke kortfellene ved behov.

Skifting av voks flere ganger ila sesongen er ikke så kult, og å kjøre ned med luggete voks på skiene er helt pyton. Nedkjøring med feller på klumpete føre er også luggete.

 

 

Men nå er det mest toppturer i området som er aktuelt for tiden...

For min del er fellene oftere i bruk nedover. Tung pulk kombinert med bratt og stor fart er ikke så moro 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.