Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket turutstyr ville du kjøpt i USA?


Unknown_Uke

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei :-)

Når det gjelder telt, ville jeg vurdert MSR Hubba Tour 1 eller 2`er versjonen. Avhengig av om du vil campe alene, eller er to på tur.

Flott telt jeg sikler på selv; stort fortelt, samt at ytterduk settes opp først. Vil tro det er et veldig godt telt vår, sommer og høst under tregrensa.

 

Vil du mest opp på snaufjellet, så synes jeg Marmot Limelight 2P virker som et stødig alternativ. MSR Zoic 1 og 2 er også verdt en vurdering :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg ville sett på sekk og telt fra Hyperlite Mountain gear. Jeg har selv Porter 4400 (sekk) og Ultamid 2 (telt) og er meget fornøyd.

I tillegg ville jeg tatt en titt på soveposene til Western Mountaineering eller Feathered Friends. Meget gode produkter

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnyboots i riktig størrelse - lettere når de kan prøves der borte.

Zebra billycan.

Kansje en kniv eller fire. Mange fristende merker. Bark River, Benchmade, Spiderco, osv. Alt etter smak. 

Sikla lenge på flere western mountaineering soveposer. Det har blitt litt lettere å få tak i her i Norge de siste åra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unknown_Uke skrev (3 timer siden):

Jeg har flyttet til USA for en liten periode.. Hvilket turutstyr hadde dere kjøpt hvis dere hadde bodd i USA? 

Det utstyret du trenger/har lyst på som du får billigere der enn herfra. 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fint der som ikke er i salg her, eller i liten grad. Telt så se på MSR, Big Agnes, Tarptent f.eks. soveposer WM og ikke minst Feathered Friend. Sekker hos Seek Outside, de har og noen veldig letter lavoer med titanovn hvis man er mye ute i kjølig vær. Kniver er det jo mye av Esee bl.a. Sierra Designs har mye bra turutstyr. Packpods fra Hyperlitemoutaingear, vanntett pods som plasseres i sekken. Lette og utnytter plass bedre enn vanlige pakkposer som blir en ball.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (14 minutter siden):

Packpods fra Hyperlitemoutaingear, vanntett pods som plasseres i sekken. Lette og utnytter plass bedre enn vanlige pakkposer som blir en ball.

Liten digresjon;

Etter avveining kjøpte jeg mine pods av norsk nettbutikk da det var få kroner som skilte på å kjøpe direkte fra HMG (moms da tatt med i betraktning). Dog pleier HMG å ha black friday tilbud på disse med 10-15 $ avslag per pod. 

Ikke helt vanntett, men betryggende vannavvisende 😏

Hadde en søppelsekk som liner i min HMG Windrider under padling i kvennavassdraget i fjor høst og er glad for det.

Sekken var under vann mer enn en gang, og det kom vann inn i sekken.. (Tipper mesteparten kom fra åpningen for drikkesystemet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har en Feathered Friends sovepose jeg er meget fornøyd med etter mange netter i den. Husker fra min research at jeg bestemte meg for enten en Western Mountaineering eller Feathered Friends-pose. Er helt sikker på at begge produsenter lager topp produkter. Har bodd over syv år i USA, nå bor jeg i Norge og har akkurat bestilt meg en Cumulus-pose...

Et forhold jeg nøt i USA var at der utstyrsvalg skal tas med hensyn til vekt, kvalitet og pris, så er det meste tilgjengelig kjapt, også når du prioriterer vekt og kvalitet.

For telt har jeg kun erfaring med Hilleberg, men amerikanerne produserer telt i Dyneema. Har god erfaring med det i seilbåt..;)

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMM skrev (2 timer siden):

Jeg har en Feathered Friends sovepose jeg er meget fornøyd med etter mange netter i den. Husker fra min research at jeg bestemte meg for enten en Western Mountaineering eller Feathered Friends-pose. Er helt sikker på at begge produsenter lager topp produkter. Har bodd over syv år i USA, nå bor jeg i Norge og har akkurat bestilt meg en Cumulus-pose...

Et forhold jeg nøt i USA var at der utstyrsvalg skal tas med hensyn til vekt, kvalitet og pris, så er det meste tilgjengelig kjapt, også når du prioriterer vekt og kvalitet.

For telt har jeg kun erfaring med Hilleberg, men amerikanerne produserer telt i Dyneema. Har god erfaring med det i seilbåt..;)

Lykke til.

Takk for tilbakemelding. Ja det blir garantert enten en Feathered Friends sovepose eller Western Mountaineering.

 

Til nå har jeg kjøpt:
Solo Stove Bonfire
Firebox G2
Anker Solar Panel for PowerBank (Vi hadde vinterstorm, og mistet vann og strøm... Fant ut at jeg vil ha dette i reserve)

Planlagte kjøp:
Pakkposter laget i Dyneema
Sovepose fra Feathered Friends/WM (takket være deres anbefalinger)
Kanskje et par helinox stoler, beach version i stedet for UL for car camping og korte turer. 
MSR Hubba Hubba 2 person telt
 

Endret av Unknown_Uke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på tipset om dun-sovepose, i mitt tilfelle Western Mountaineering. Jeg hadde bestemt meg på forhånd om at dunsovepose var noe jeg skulle benytte anledningen til å kjøpe da vi skulle bo i Alaska i tre måneder i 2006. Jeg hadde en rekke produsenter jeg kjente til som jeg skulle se etter, men ekspeditøren på Beaver Sports i Fairbanks fikk meg overbevist til å gå for det for meg totalt ukjente Western Mountaineering, en Apache MF, til en hyggelig pris. Var svært skeptisk da jeg ikke hadde hørt noe om den produsenten i Norge. Den har jeg vært knallfornøyd med, selvfølgelig, og i ettertid føltes det jo litt som å ha "funnet gull", da den etterhvert dukka opp som en kuriositet i noen få friluftslivsbutikker her til lands, til mangfoldige tusen. Har hørt mye bra om Feathered Friends også! Er du gira på Dyneema er det vel mange muligheter innen telt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unknown_Uke skrev (16 timer siden):

Takk for tilbakemelding. Ja det blir garantert enten en Feathered Friends sovepose eller Western Mountaineering.

 

Til nå har jeg kjøpt:
Solo Stove Bonfire
Firebox G2
Anker Solar Panel for PowerBank (Vi hadde vinterstorm, og mistet vann og strøm... Fant ut at jeg vil ha dette i reserve)

Planlagte kjøp:
Pakkposter laget i Dyneema
Sovepose fra Feathered Friends/WM (takket være deres anbefalinger)
Kanskje et par helinox stoler, beach version i stedet for UL for car camping og korte turer. 
MSR Hubba Hubba 2 person telt
 

Det var Hubba Tour der blev foreslået!

Hubba™ Tour Cycle Touring Tent - search results | MSR (msrgear.com)

Norske erfaringer: MSR Hubba Tour 1, første inntrykk. - Telt og lavvo - Fjellforum

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Superlett regntøy fra Enlightened Equipment og trolig også dun-quilt derfra eller feathered friends. Og en syntetjakke som er like lett som en dunjakke fra Enlightened også hvis jeg ikke på magisk vis plutselig fikk kjøpt den på Finn! Og dunsokker!

Kanskje superlett telt også, men jeg heier veldig på Bonfus som designer i Trondheim. Har sekk fra dem som jeg er veldig fornøyd med og venter på at de lanserer en framed nå i mai. Evt en  ca 50l zpacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i USA i 2017-2018 og opplevde den gangen at det var lite spare med unntak av utsalg på nett eller butikk. Man kunne gjøre enkelte kupp men da må man følge med. Kjøpte det jeg trengte for turliv da jeg hadde lite med i kofferten men sparte nok ikke mye. Det eneste jeg fant som var billigere i USA det året var dewalt verktøy. Der var det penger å spare. Fiskeutstyr bestilte jeg fra europeiske nettbutikker da det ble momsfritt og ofte med gratis porto. Men jeg likte god å trave rundt i butikkene med friluftsutstyr. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.