Gå til innhold
  • Bli medlem

quietstove?


Navigatøren

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har valgt å holde meg til min MSR Dragonfly grunnet justeringskontrollen, men savner whisperlitens stillhet. Jeg har tittet litt på 

en slik quietstove til Dragonflyen. Er det noen her som har noe erfaring med disse? Jeg valgte strengt tatt bort whisperliten grunnet kullos inne i telt, kan vel

hende at dragonflyen endrer kullosproduksjon når man påvirker forbrenningenflaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Navigatøren skrev (11 timer siden):

Hei

Jeg har valgt å holde meg til min MSR Dragonfly grunnet justeringskontrollen, men savner whisperlitens stillhet. Jeg har tittet litt på 

en slik quietstove til Dragonflyen. Er det noen her som har noe erfaring med disse? Jeg valgte strengt tatt bort whisperliten grunnet kullos inne i telt, kan vel

hende at dragonflyen endrer kullosproduksjon når man påvirker forbrenningenflaten. 

Genrelt ser det ut til at stillebrennere produserer minst CO uten kjele. Men med kjele på produserer de mest CO (større flammekontakt med kjelen).

Mine egne målinger på koketid viser at MSR Simmerlite koker en liter vann fortere enn MSR XGKII, selv om MSR XGKII bruker mer drivstoff på samme tiden (har høyere effekt). Jeg tolker det som at flammen får større/bedre kontakt med kjelen, og flammen kjøles mer ned.

 

Din whisperlite produserer mindre CO enn din dragonfly til fyring for varme, i følge de målinger som er dokumentert. Men mer CO når kjelen står på.

Jeg vil gjette på at det samme kanskje skjer om du bruker silencer på Dragonfly, men det kan ikke bevises uten målinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.