Gå til innhold
  • Bli medlem

myr, korte støvler og gaiters


CarstenT

Anbefalte innlegg

Jeg har på fiske/vandre-tur lidt for tit oplevet at gå gennem myr eller bare våde områder med vandet lige over støvle-kanten på mine korte vandrestøvler. Fint .. god grund til at kigge nyt udstyr .. men. Nu har jeg prøvet herhjemme at tage mine gamle gaiters på og snørre en rem i 8-tal ned omkring midtersålen og op omkring anklen, og stramme godt til. Måske kan jeg supplere med en klud eller andet omkring anklen, mellem gaiterne og støvlerne for at øge tætheden. Jeg har en mistanke om, at det rækker til en lidt længere tur over et vådt område uden at få støvlerne fyldt.
Jeg synes det lyder nemt, hvis man er taget på sengen med de forkerte støvler på, men er der nogle af jer der har prøvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det bruker jeg ofte. Jeg har et par korte Norrøna gamasjer (gaiters) med goretex, så de er vanntette. De har krok foran for å feste i skosnoren, og kraftig strikk under skosålen. Dessuten en strikk som strammer litt over leggen. Jeg har gått i våt myr og over bekker og små elver, det er helt vanntett - det kommer ikke vann ned i skoen. Det kan ofte erstatte gummistøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaiters fungerer utmerket det. En jaktkompis sverger til dette og er aldri bløt på beina. Selv har jeg bukse med snøskjørt, krok og kummiert strikk i bunn under selve buksebeina som gjør mye av samme nytten...

En bonus er at det sparer buksa for slitasje om man ferdes mye i busker og kratt slik vi gjør på jakta.

Kompis under rypejakta: 


2090221805_Screen-2018-09-2115_44_29.thumb.jpg.30533b2dfd41675342f6efc59204e64b.jpg
 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg købte straks nye gaiters (mærket OR) da jeg kom hjem fra tur. Fine sager, men jeg tror mine gamle Norrøna med den dårlige strop er bedre når de bliver repareret. OR er stramme og med velcro-lås hele vejen fra tå til top. Når jeg vil stramme til med med extra strop og fyldstof inden i, tror jeg de kommer til kort. Norrøna gaiters er bare så nemme, hvis man husker at tage dem på før støvlerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.