Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarsktur til fots og med truger, 21.01.2021


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Annonse
DenGladeVandrer skrev (12 minutter siden):

Anbefales. Er nok best på truger, eller i tørkeperioder om sommern. Er nok ganske et ganske fuktig området tenker jeg. 

Ja, det var først og fremst truger jeg hadde i tankene.

Har lurt på en sommertur Nordmarka på langs, også, no à la dette: https://ut.no/turforslag/111738391/nordmarka-pa-langs
...men det er i beste fall en god del måneder unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (24 minutter siden):

Ja, det var først og fremst truger jeg hadde i tankene.

Har lurt på en sommertur Nordmarka på langs, også, no à la dette: https://ut.no/turforslag/111738391/nordmarka-pa-langs
...men det er i beste fall en god del måneder unna :)

Ser ut som en bra tur. Ser i arkivet mitt at jeg 8. oktober i 2017, gikk fra Mylla (tok taxi fra Grua) via ulike topper ned mot Elgstøa, Katnosa, oppom Kjerkeberget, Sandungen, Fyllingen og til ørkedalen skole som en dagstur, 46 km 😀.

Etter at jeg begynte med hengekøye i fjor, blir det neppe så lange turer på en dag igjen. 

Skjermbilde.PNG

Endret av DenGladeVandrer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (9 timer siden):

Ser ut som en bra tur. Ser i arkivet mitt at jeg 8. oktober i 2017, gikk fra Mylla (tok taxi fra Grua) via ulike topper ned mot Elgstøa, Katnosa, oppom Kjerkeberget, Sandungen, Fyllingen og til ørkedalen skole som en dagstur, 46 km 😀.

Etter at jeg begynte med hengekøye i fjor, blir det neppe så lange turer på en dag igjen. 

Skjermbilde.PNG

Imponerende! Nei, har nok tenkt på en overnatting eller to på veien. Liker å ha tid til å se meg om på tur :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsnoob skrev (På 1.2.2021 den 13.37):

Noen grunn til at du velger truger og ikke ski? 

Kan ikke svare for DenGladeVandrer, men det er både fordeler og ulemper med truger. Kommer hvertfall på noen punkter for egen del:
- krever ingen ferdigheter utover å kunne gå
- kan brukes uten staver (finfint for en som liker å gå med kamera i handa)
- lettere å manøvrere med i skog/kratt/kulete terreng
- enkle å spenne på sekken når de ikke trengs
- trenger ikke smøres, kladder ikke, blir ikke bakglatte

Så er selvsagt ski helt overlegne på andre områder - men altså ikke til alt.

Endret av Blindgjenger
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsnoob skrev (På 1.2.2021 den 13.37):

Noen grunn til at du velger truger og ikke ski? 

For å variere. Jeg går på ski, truger, går til fots, eller som i dag, motbakkeøkt (20 x løp) i en lokal brattbakke.

Det er "vanskelig" å ikke gå fort på ski (selv om jeg har elendig teknikk). Jeg nyter å peise på, men det er noe helt eget ved å truge i vei. Med truger får jeg opplevd mer, ta bilder og får mer ro i sjelen. Jeg får også gått steder jeg vanligvis ikke får vært. 

I morgen blir det ny tur. Fra Mylla, og planen er å komme opp på Helgehaugen (siste av High-Five jeg ikke har somla meg opp på). Så er tenker jeg å ta gjennsyn Lamannshaugen og Svartjernshøgda også.... men tar det som det kommer. 

Jeg lovet meg selv meg selv å ha mer fokus på truger enn ski denne vinteren, ettersom jeg siste åra har endra fokus mer fra trim/trening til utforsk og ekspedisjon med lavere puls. 

I morgen er også ca -15 når jeg starter på Mylla i 8-tiden, så da er truger å foretrekke bekledningsmessig også. Samt at det begynner å bli ganske hardt i bakker tenker jeg (har ikke testa føre så langt nord på noen uker nå)

Kan også rett og slett si at truger er UTROLIG DIGG!!!!!!!!!😁😁😁😁

Ellers, som kommentaren under her sier: 

 - krever ingen ferdigheter utover å kunne gå. Støttes. 
- kan brukes uten staver (finfint for en som liker å gå med kamera i handa). Jeg bruker staver, veldig greit i bratt terrneng, og samtidig litt trening. 
- lettere å manøvrere med i skog/kratt/kulete terreng. Støttes. 
- enkle å spenne på sekken når de ikke trengs. Støttes. 
- trenger ikke smøres, kladder ikke, blir ikke bakglatte. Støttes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (2 timer siden):

Kan ikke svare for DenGladeVandrer, men det er både fordeler og ulemper med truger. Kommer hvertfall på noen punkter for egen del:
- krever ingen ferdigheter utover å kunne gå
- kan brukes uten staver (finfint for en som liker å gå med kamera i handa)
- lettere å manøvrere med i skog/kratt/kulete terreng
- enkle å spenne på sekken når de ikke trengs
- trenger ikke smøres, kladder ikke, blir ikke bakglatte

Så er selvsagt ski helt overlegne på andre områder - men altså ikke til alt.

Kloke ord. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesning skrev (På 1.2.2021 den 12.27):

Takk for turrapporten.

Det er alt for få rapporter i det siste, selv om vi var/er nødt til å feriere i Norge.

Jeg kunne legge ut masse om turene mine. Er jo ute på tur i en eller annen form 3-7 dager i uka året rundt, både kort og lange, med høy og lav puls, til fots, med og uten køye/telt. Ski, truger, sykkel på grus og asfalt, og nytt av fjoråret, packraft.... Hadde jeg lagt ut det jeg kunne, hadde det blit regner som spam. 

 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (14 timer siden):

- kan brukes uten staver (finfint for en som liker å gå med kamera i handa). Jeg bruker staver, veldig greit i bratt terrneng, og samtidig litt trening. 

Det er definitivt bedre å gå med staver, men at det går an å gå uten er en stor fordel (dersom man har behov for det, da).

Kom også på et punkt til: Truger kan gjøre en god jobb på våren med ujevnt snødekke og råtten snø, på den tida da det hverken er skiføre eller så greit å gå på beina.

En annen ting, viktig eller uviktig, er at truger kan brukes med (nesten) alle typer skotøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.