Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvalitetspose til vinterbruk?


Anbefalte innlegg

Heisann

Er på jakt etter en skikkelig kvalitetspose som tåler kulde. Som kan brukes under tarp eller helst under åpen himmel og hvor komforttemperaturen til posen stemmer. 

Har gjort endel research men det er jo en jungel der ute så tar gjerne imot erfaringer og tips. Har sett endel på Western Mountaineering sine poser (da kanskje spesielt Puma) og på noen Marmotposer (noen som har erfaring med warmcubeposen deres?). I tillegg leser jeg at mange anbefaler merket Cumulus. 

Er forberedt på at det vil koste 10k+. 

Setter stor pris på deres beste tips :) 
Alt godt

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du er som meg og synes at å trekke pulk med litt tyngde på er god trening og at en kilo eller to mer på posen ikke spiller noen rolle og ikke på død og liv må ha dun eller er grovt uvenn med bankkontoen, så har jeg brukt denne en tid nuh.

Vet med sikkerhet at det har vært kaldere enn -25 grader inne i teltet under bruk og har aldri hatt på mer enn langt bambull (Tufte) undertøy i posen. Bruker fleecebalaklava når det er på det kaldeste. Brukt utenfor telt ned i -15 ca, men tror det var vindfritt hele natta. Sov i hvertfall som en stein natta gjennom. 

https://www.magasinet.no/mammut-ajungilak-denali-mti-5-season-200l-sovepose?gclid=Cj0KCQiAx9mABhD0ARIsAEfpavQYcqL38LHwFcYVGdsadoL8I039usVaUyxIUgkzOOC1R1Do3XvBZGsaAi0EEALw_wcB

Litt illiustrasjonbilder fra praktisk bruk.

 

2081306930_Screen-2017-04-0907_31_07.thumb.jpg.32168adadffc8fe8f6714ef17e13814c.jpg
973645431_Screen-_MG_5309.thumb.jpg.bb72ea5ef98c56ea152030e3381cbe6b.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ihvertfall  eldig fornøyd med min Helsport Spitsbergen pose: https://www.helsport.com/no/soveposer/ekspedisjon/spitsbergen/?code=7029981046671

Her er ytterposen av fiber og innerposen dun så om du bruker den under åpen himmel havner det meste av fukt og kondens i ytterposen slik at isolasjonsevnen til dunposen ikke blir like mye påvirket, i tillegg har man armåpninger på innerposen så man kan gjøre ting i teltet mens man fremdeles er god å varm i posen. 

Om komfort temp stemmer er vanskelig å si men jeg har ihvertfall holdt meg god å varm i -25 med kun ullundertøy, en liten varmeflaske i fotenden og Exped Downmat 9 ihvertfall. i tillegg er ikke vekten så ille med tanke på hvor varm den er, samt man kan velge å legge igjen en av posene for å spare vekt og volum i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (18 timer siden):

Vet med sikkerhet at det har vært kaldere enn -25 grader inne i teltet under bruk og har aldri hatt på mer enn langt bambull (Tufte) undertøy i posen. Bruker fleecebalaklava når det er på det kaldeste. Brukt utenfor telt ned i -15 ca, men tror det var vindfritt hele natta. Sov i hvertfall som en stein natta gjennom. 
2081306930_Screen-2017-04-0907_31_07.thumb.jpg.32168adadffc8fe8f6714ef17e13814c.jpg
973645431_Screen-_MG_5309.thumb.jpg.bb72ea5ef98c56ea152030e3381cbe6b.jpg

God pris på den der! Hvor varmt før du må bytte til en tynnere pose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (37 minutter siden):

God pris på den der! Hvor varmt før du må bytte til en tynnere pose?

Jeg bruker denne så lenge det er vintertur. På vårturene her i mai kan det spenne mellom +20 på dagen og -15 på natta så det er vanskelig å si på forhånd. De "varmere" dagene bruker jeg bare posen åpen og ligger med den halvveis som en dyne. Har vurdert min 3-sesongspose til vårturene (den har vel -9), men har kommet til at jeg hater å fryse, mens det går greit å være litt varm. 

Jeg er fornøyd både med pris og funksjon for mitt bruk. Jeg var heldig og fant den på kampanje under 3000,- bare en måned etter at jeg begynte sjekke ut vinterposer og da var det liten tvil.

Som du ser så hender det den gjør en dupp i pris om man følger med litt: 

image.png.f40938d720463eec60ce948ec536acbd.png

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, familien har flere ganske ekstreme poser - alle kjøpt på tilbud. De ekstreme posene er stort sydde med god konstruksjon, så der er det ikke så store forskjeller. 

 

Ting å tenke på : Dersom dun blir fuktig eller verre bløtt, så faller det sammen. Dersom risk for det, vurdere synet.

Rab finner du ibland på ganske kraftig prisreduksjon. Søk å i England. 

Xcsports og Piteraq her i Norge har ibland tilbud på ekstreme poser. To eller tre av våre kommer derifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
EspenEspen skrev (46 minutter siden):

Testet posen under tarp i 10 minus med stiv kuling. Freske forhold. Men har sjelden hatt en så komfortabel natt i pose. God og varm natten gjennom. Er strålende fornøyd med kjøpet! 

Gratulerer - det er sånne opplevelser som hever turlivet mange hakk. En god natt søvn kan være forskjellen på en møkkatur og en fantastisk tur...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.