Gå til innhold
  • Bli medlem

vintersovepose


Lofthus96

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har ikkje erfaring med vintersoveposer.Så det eg lurer på er om dei kan bli "for varme"?

Eg,samboeren min og min datter har sommersoveposer (min er 3 sesongs.Helsport trollheimen).

Nå har eg tenkt å ta med min datter på vinterovernatting ute.Er meldt opptil -15 neste helg ( men kan fort bli -20 som det var forrige uke),der eg tenkte å dra.Har ikkje sovet ute om vinteren siden eg gikk på friluftslinja på lofthus på 90 tallet :P. Og har hadt lyst til dette siden.Men har kun blitt litt telting om sommer/høst.Men har lyst til å gjøre det litt om vinteren og.I første omgang blir det meg og min datter på 9 år.Min samboer har kuldeallergi,så hun vil se det litt ann.Har vurdert å ligge i telt eller for åpen himmel.

Bestillte mountain equipment glacier expedition wms (tenkte å stramme inn mede,siden den blir litt lang for min datter).Og helsport svalbard til meg.Min datter fryser lett,og eg er litt frosten av meg eg og.Fikk 44% avslag på den mountain equipment.Var Litt rabatt på helsporten og.

 

Men det eg lurer på er om dei er kanskje litt for ekstreme og det kan bli for varmt? 

I første omgang blir det nok overnatting i fjellet i nærheten av bilvei.Lage ein leirplass og ta ein overnatting.Med bål og slikt.

Ps:tar gjerne imot tips til vintertelting/ligge for åpen himmel. :)

Endret av Lofthus96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir neppe for varmt i såppass lave temperaturer, og om det skulle bli tilfellet så er det bare å regulere med sveposeåpningen :)

Husk gode underlag! For meg blir mitt skumgummi-liggeunderlag (Bergangs Sleeping Mat Extreme) i kaldeste laget alene, men jeg kombinerer dette med et reinskinn som jeg har under (har dette mellom teltets footprint og gulvduk av praktiske årsaker). Jeg prioriterer i så fall lengden av skinnet til fotenden.

Jeg bruker helt standard teltplugger i snøen, og har ikke hatt noe problem med det, så lenge snøen er litt hard. Teltet mitt er dog selvstående og ikke veldig avhengig av noe bardunering e.l. i godt vær, så det er ikke spesielt med spenn i pluggene heller.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen 😊.Har ein thansen butikk i bergen en plass tror eg 😊 Har opplåsbart liggeunderlagg.Hadde skummgummi og,men vet ikke hvor eg har gjort av det.Kan jo kanskje prøve å trykke snøen litt hard med ein spade,og prøve med dei pluggene eg har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterplugger kan du fint lage ved f.eks splitte brøytestikker på midten eller dele de opp i passe lange biter og benytte de som de er. 

Har du en trelast i nærheten så kan trelekter bli greie vinterplugger til en overkommelig pris. Spikke noen greiner om det er tillatt der du skal campe fungerer også. 

Det finnes også litt mer avanserte alternativer for de kreative: 


550446085_Screen-_MG_8657.thumb.jpg.3a2f9d50e217c4421f3045326e95bd3e.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS.

Sørg for skikkelig underlag og les om R-verdi anbefalt om vinteren. Da får du en indikasjon ppå om underlagene holder mål. 

Det er særdeles viktig at ungenr får en god opplevelse og det er viktig for at de ikke skal fryse. For sikkerhetsskyld ville jeg vurdert å ha med en ekstra sovepose for å kunne kjøre 2-posesystem til junioravdelingen. Ha gjerne med tette flasker som kan fylles med varmt vann og i en tykk sokk utgjøre varmeflaske i soveposen om det skulle bli kjølig for junior....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (18 minutter siden):

PS.

Sørg for skikkelig underlag og les om R-verdi anbefalt om vinteren. Da får du en indikasjon ppå om underlagene holder mål. 

Det er særdeles viktig at ungenr får en god opplevelse og det er viktig for at de ikke skal fryse. For sikkerhetsskyld ville jeg vurdert å ha med en ekstra sovepose for å kunne kjøre 2-posesystem til junioravdelingen. Ha gjerne med tette flasker som kan fylles med varmt vann og i en tykk sokk utgjøre varmeflaske i soveposen om det skulle bli kjølig for junior....

Ikkje dum den å bruke fiskene som plugger 😆🤣😂 Eventuelt kunne ein jo brukt svigermor.Men det blir jo kun 1 plugg 😆

Ja kanskje eg skal ha med noen varmeflasker.Var ikkje dum ide det 👍.Er som du sier at det er viktig at dei får en god opplevelse.Skal sjekke r verdien på underlagene eg har.Satser på 1 overnatting neste helg og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.