Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sag? Oppgradere verdt prisen?


tshansen

Anbefalte innlegg

Hei igjen godtfolk...

Jeg har som noen vet, fått helt dilla på tresløyd, treskjæring og alt som hører med i denne kategorien. 

Jeg har 2 buesager (biltema) også har jeg en Eagle Products foldesag https://www.magasinet.no/eagle-sharp-tursag-turbocut-original

Jeg savner noe i mellom 21" jeg har som buesag og 17cm foldesagen. Den er akkurat litt for kort og slitsom til å sage i mindre kubber, spesielt i tørr ved. I den forbindelse har jeg kikket på Silky sagene 

Silky Ultra Accel 24

https://www.fjellsport.no/silky-ultra-accel-foldesag-24.html?refSrc=636737&nosto=nosto-page-search

Silky Gomboy Curve 24

https://www.fjellsport.no/silky-gomboy-curve-foldesag-24.html?refSrc=636737&nosto=nosto-page-search

Er det noen som har erfaringer de vil dele? Er prisen opp verdt det, eller blir det ikke store forskjellen mellom en silky sag og Turbocut'en fra Eagle products? 

Hvis det er forskjell, hvilken bør man gå for? ideelt sett burde jeg kanskje gått for en sag med rett blad og ikke buet da det er lettere å få presise kutt med en rett sag? 

Takk for alle innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hovedformålet er saging i tørr ved, så vær obs på at de fleste foldesager, og blad til buesager, er beregnet på å sage i fersk ved. De du linker til ser mest ut til å være beregnet på fersk ved. Mulig det finnes blad til dem som passer til tørr ved. For disse får man vel kjøpt "deler" til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Silky selv så sier de (på min sag) at: 
"There are four GOMBOY blade lengths: 8-1/3-inch (210 mm), 9-1/2-inch (240 mm), 10-2/3-inch (270 mm), and 11-4/5-inch (300 mm). Every blade length is available in three teeth sizes/configurations (tpi - teeth per inch): 5-6 tpi - Large/Coarse (pruning, green wood), 8.5 tpi - Medium (soft wood) and 12 tpi - Fine (hard wood)."

Jeg har en Silky Gomboy 210mm rett foldesag som jeg nylig la ut på Finn dersom du er interessert. Den skal etter hva jeg husker ha "medium teeth", så en fin mellomting. Nå har jeg ikke sammenlignet den med sagene du nevner å ha eller som du vurderer, men Gomboy sagen synes jeg er helt fantastisk i bruk. Sager fint, fort og rett. Den sager i når man drar mot seg, og er lett å kontrollere. Men det er mine erfaringer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en Silkey Bigboy 2000 i fjor en gang, og det er rett og slett rått hvor bra den sager.

Ved siste tur før jul med de to minste, så endte jeg opp med å sage opp en 4 meters stokk som noen hadde felt og prøvd å brenne fra ene enden. Og det selv om vi bare trengte 2 kubber for å grille pølsene vi hadde med. Håper de som kom etter oss satte pris på vedlageret jeg hadde kappet opp 😏

Litt større sag enn de du linker til, men jeg angrer på at jeg ikke har byttet ut Fiskars sagen min før, og er spesielt glad jeg gikk opp i størrelse. 

https://www.fjellsport.no/silky-bigboy-foldesag-36.html?q=silky bigboy 2000

Jeg er såpass fornøyd med Bigboy’en at da jeg kom over ett godt brukt tilbud på en Silky Katanaboy Foldesag 50 med ekstra blad, så slo jeg til. Drar igjennom stokkene som smør. 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (3 timer siden):

Eagle sagbladet er av samme type som Silky, så skjære funksjonen er lik. Kvalitetsmessig vet jeg ikke. Silky pleier å vinne youtube tester som går på kvalitet.

Silky er i utgangspunktet proff verktøy for arborister. 

Ja, var dette jeg konkluderte med selv, eagle sagen gjør en grei nok jobb, men savner at bladet er litt større. Men om det sages likt og har omtrent samme holdbarheten på bladet, skifter blad en gang i året på eagle sagen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (6 timer siden):

Ja, var dette jeg konkluderte med selv, eagle sagen gjør en grei nok jobb, men savner at bladet er litt større. Men om det sages likt og har omtrent samme holdbarheten på bladet, skifter blad en gang i året på eagle sagen min. 

Et lengre blad vil vel bli mindre slitt da lengre drag vil gi mindre slitasje pr tann. Er også mere behagelig i bruk. Bigboy 2000 er veldig god i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.