Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd til lengde på sovepose?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i gang med å både prøve og kjøpe ny dunpose. Problemet mitt ligger i lengden - jeg er ganske nøyaktig 185cm lang. Posene som er tilpasset maksimal personlengde på 185 virker liiiitt trange, posen med maksimal personlengde på 200 virker kanskje overdrevet lang. Vil jo verken komprimeret dunet i fort kort pose, men heller ikke ha for mye å varme opp i lang. Noen som er stått ovenfor samme problemstilling?
Posene jeg skal ha er enten Mountain Equipment Snowline eller Rab Andes 1000, de er begge laget som romslige poser da man skal kunne ha ekstra klær i posen i ekstrem kulde. Rab andes er spesielt romslig, der kan jeg trekke bena helt opp i fosterstilling i posen hvis jeg vil, er dette for romslig?

På forhånd takk for svar :-)

Endret av Markagutten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 183 og har har to poser fra mountain equipment. Jeg har valgt å ha begge i størrelse lang og syns ikke de er noen cm for lange. En ting jeg kan si er at når jeg ligger på ryggen så ligger tærne rett fram og ikke rett opp. Så for min del er det ingen tvil om at jeg ville synes at normal størrelse hadde blitt for kort.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tklami skrev (Akkurat nå):

Jeg er 183 og har har to poser fra mountain equipment. Jeg har valgt å ha begge i størrelse lang og syns ikke de er noen cm for lange. En ting jeg kan si er at når jeg ligger på ryggen så ligger tærne rett fram og ikke rett opp. Så for min del er det ingen tvil om at jeg ville synes at normal størrelse hadde blitt for kort.

Takk for svar og deling av erfaring! Det høres fornuftig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Markagutten endret tittelen til Råd til lengde på sovepose?
Markagutten skrev (8 timer siden):

Takk for svar og deling av erfaring! Det høres fornuftig ut.

Støttes! Man bør ha minst 5 cm å gå på i forhold til maksimal personlengde på posen ja, i alle fall på en vinterpose. Det har jeg fått erfare med en Warmpeace Solitaire som var sånn akkurat på grensa (180cm). Jeg fikk ikke dradd hetta helt ned mot nesa, og tærne lå å presset bunnen flat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg som er 200cm ligger perfekt i poser som er oppgitt til personlengde 200cm. Har Rab Ascent, Rab Neutrino, Helsport Svalbard og Helsport Winter Down. Samtlige har oppgitt personlengde 200cm. Har også hatt lengre poser som har vært spesialsydd men jeg liker ikke å ha mye ekstra lengde og dermed mer luft å varme opp i posen. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er 182cm, har en Mountain Equipment Snowline vinterpose regular (185cm) og en Mountain Hardwear Phantom 15f/-9 regular (182cm) - begge to er perfekt størrelse. Men jeg har da ikke rikelig med plass til gassboks, sko og lignende i bunn av posen. Mens Mammut Protect L (195cm) synes jeg er for kort, og skal bytte til XL. Med andre ord, er det store forskjeller på hvordan lengder på soveposer oppleves. 

Et godt utgangspunkt er at posen skal være ca. 10cm lengre enn deg selv, slik at du har plass til en gassboks og Nalgeneflaske i bunn av posen. En pose som er litt lengre, gjør også at det er mer komfortabelt å sitte oppreist i posen.

Endret av Forsakencowboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes posen er for lang kan du dytte noe (genser, skjorte, ...) ned i bunnen. Er den veldig lang (for eksempel voksenpose for barn) kan du korte den ned med ei reim. Da blir det ikke noe ekstra rom å varme opp. Jeg er forøvrig usikker på det der med ekstra rom å varme opp. Det er ikke noe jeg har merket noe særlig til. Jeg tror det er viktigere at posen ikke er for trang sånn at du kan bevege deg uten at du slipper ut varmluft rundt hals og nakke. Jeg har for eksempel aldri opplevd at dyna mi i senga er for lang, selv om den kunne vært en god del kortere. Hvis posen ikke er for trang og i tillegg litt "fluffy" vil den legge seg fint rundt kroppen. Er den for trang vil det lett oppstå hulrom rundt omkring og andre steder hvor posen strammer (og der kjenner man som regel kulda). Jeg bruker veldig ofte et stort skjerf (stor shemagh, jeg bruker 120x120 cm) rundt hals og nakke og gjerne rundt hodet også for å slippe å snøre posen så tett til. Det tetter gjen åpninger rundt hals og nakke og gir isolasjon til hodet, som ei lue.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.