Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo-ovn


Mayen

Anbefalte innlegg

Annonse

Det blir som å ha bål inne i lavvoen, bare mer kontrollert. Røykåpningen må altså være åpen. Med lukket ovn og piperør unngår man røykproblemer. Jeg har en slik "rundbrenner" som du viser til, og synes den fungerer glimrende i stedet for vanlig bål. Lettere å frakte med seg enn en ovn også. I min minste lavvo (Tentipi Olivin) bruker jeg bare en Solo Stove Titan. :)

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en slik ganske mye for jeg byttet ut til ovn. (Jeg har Helsports ovn.)

Vektforskjellen er betydelig, men du får titanovner som veier knapt 2 kg (Helsport sin veier 13).

Tips til bruk av brenneren er å alltid ha en kjele vann tilgjengelig som du kan sette på toppen om du får litt høye flammer. For å unngå høye flammer er det lurt å bruke store kubber. Masse småkvist f.eks lager høye flammer. Bruk dette helst kun under litt større kubber for å få fyr. Ettersom denne er uten pipe så blir all røyken inne til å begynne med. Ovn har pipe som sender røyken ut. 


Så det er ingen fasit, men kommer an på bruken. Jeg drar ikke med Helsport-ovnen på langtur for å si det sånn, men synes at den har såpass mange fordeler at den f.eks har blitt prioritert på turer ala dette: 
 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.