Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinter pose til stor mann.


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg skal nå gå til anskaffelse av sovepose for vinterbruk. Har idag en Helsport Valdres Ekstra long og brei. 90 cm bredde. Denne er i fiber og passer perfekt mtp romslighet inni. 

Ønsker å kjøpe en vinterpose i Dun med samme romslighet inni. Og comfort temp på rundt -10 c. 

Testet idag en Rago pro vinter long. Denne fikk jeg på meg stående men var ikke like romslig som 3 sesonger posen jeg har hjemme. Rago posen er 85 cm bred. Vet noen om det finnes vinterpose med dun i ønsket bredde? Jeg er 180 cm lang og ønsker som sagt en bredde på 90-95,cm og comfort temp på ca -10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dortase skrev (23 timer siden):

Noe av det bredeste jeg vet om er denne i long wide version. skulderbredde på hele 90 cm

 https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/4-sesongsposer/warmpeace-viking-900

Ellers så er det vel endel som syr på mål. Husker ikke navnet akkurat nå. men søker du på forumet så finner du.

Tusen takk for tipset. Da ser det ut som jeg havner på denne👍🤩. Med mindre noen kommer og virkelig fraråder den inne få dager, synes også den hadde snill pris så håper det ikke har gått for hardt utover kvalitet☺️. Tilbakemeldingene på siden er nå hvertfall positive. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Strand Wollum skrev (23 timer siden):

Jeg er 180 cm lang og ønsker som sagt en bredde på 90-95,cm og comfort temp på ca -10

Long/wide størrelse av Warmpeace poser hos Hekta På Tur er alt nevnt.

Føyer til at de også selger separate "utvidere" (extenders/expanders): warmpeace-extender-til-sovepose:  Her er et innlegg  45774-extender-til-warmpeace-600-regular  fra en som først kjøpte en Warpeace pose i størrelse regular + en expander, og senere bytte til en wide størrelse når disse kom i salg. Hipps om happ sier han mtp på bruk av regular+expander vs en wide modell. Vil ellers tro at deres exapander også passer til large+wide modellene, noe om mulig kan vær aktuelt om du i sterk kulde vil bruke en annen og mindre pose inni en warmpeace og at selv 90cm da kan bli for trangt for en stor kar,

Se også et tidligere svar fra meg om extendere/expandere fra ulike produsenter: 51575-utvidereforlengere-eller-hva-nå-det-heter-til-sovepose

Og om Warmpeace se @Tessatroll l sin test fra 2016 av Warmpeace Viking 1200 + oppdatering i år i kommentarene under artikkelen: test-av-vintersovepose-i-dun-warmpeace-viking-1200-r171/page/2/

Ellers så kom jeg ved et søk nå over denne butikk-siden: www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/sleeping-bags-c21/extra-wide-bags-t685:
Har ikke undersøkt nærmere hvor brede/lange disse er, men du finner sikkert noen av i de Norge med et søk hos Prisjakt.no. Dyre er de nå uansett.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (25 minutter siden):

Jeg har ikke noen erfaring med disse selv, men ser mange andre her er veldig fornøyd med Cumulus. De tilbyr stor fleksibilitet i det de lager uten at det behøver å bli styggdyrt (selv om moms kommer i tillegg, da).

https://cumulus.equipment/intl_en/diy

Tusen takk for tipset! Ser veldig bra ut men prisene var litt stive i mine øyne foreløpig. Får heller revurdere disse dersom jeg ikke skulle bli fornøyd med den Warmpeace Viking posen som ble foreslått over her etter litt bruk og testing. Planen er å teste ut vinter camping å da er "planen" å ikke starte med camping i -30 men ett sted mellom 0 og -20 grader. (jeg fryser ikke veldig lett) så mener fra tidligere erfaring fra fjellet på vår/sommer/høst at posen jeg har idag har limit på +2 så har jeg ligget i bokser på +2 og hadde da helt perfect temp i posen, mens ved -4 grader som vi har hatt 2 netter i 2020 på tur så måtte jeg ha på ullundertøy i posen, så ble det tipp topp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (2 minutter siden):

Long/wide størrelse av Warmpeace poser hos Hekta På Tur er alt nevnt.

Føyer til at de også selger separate "utvidere" (extenders/expanders): warmpeace-extender-til-sovepose:  Her er et innlegg  45774-extender-til-warmpeace-600-regular  fra en som først kjøpte en Warpeace pose i størrelse regular + en expander, og senere bytte til en wide størrelse når disse kom i salg. Hipps om happ sier han mtp på bruk av regular+expander vs en wide modell. Vil ellers tro at deres exapander også passer til large+wide modellene, noe om mulig kan vær aktuelt om du i sterk kulde vil bruke en annen og mindre pose inni en warmpeace og at selv 90cm da kan bli for trangt for en stor kar,

Se også et tidligere svar fra meg om extendere/expandere fra ulike produsenter: 51575-utvidereforlengere-eller-hva-nå-det-heter-til-sovepose

Og om Warmpeace se @Tessatroll l sin test fra 2016 av Warmpeace Viking 1200 + oppdatering i år i kommentarene under artikkelen: test-av-vintersovepose-i-dun-warmpeace-viking-1200-r171/page/2/

Ellers så kom jeg ved et søk nå over denne butikk-siden: www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/sleeping-bags-c21/extra-wide-bags-t685:
Har ikke undersøkt nærmere hvor brede/lange disse er, men du finner sikkert noen av i de Norge med et søk hos Prisjakt.no. Dyre er de nå uansett.

Tusen takk for responsen. Her skal jeg gå inn på lenkene å lese meg opp 👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Tyin Winter med utvider. Det var stort nok i gamle dager da jeg hadde anstendig fysikk (112 kg/174 cm - har tapt meg nå ...). 
Utvideren gir nok tap i isolasjonsevne, men jeg sover uansett ikke ute de kaldeste nettene og bruker en grevling utenpå som ekstra isolasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke noen erfaring med disse selv, men ser mange andre her er veldig fornøyd med Cumulus. De tilbyr stor fleksibilitet i det de lager uten at det behøver å bli styggdyrt (selv om moms kommer i tillegg, da).

https://cumulus.equipment/intl_en/diy

Cumulus er bra poser. Har 3 av dem selv. Jeg mener at Alaska-posene (for eksempel Alaska 900 med T-comf -10) kan fås i både 95 og 105 cm bredde. 

Men merk at både leveringstid og pris stiger en del når man begynner å skreddersy disse posene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Strand Wollum skrev (På 29.1.2021 den 16.56):

Ønsker å kjøpe en vinterpose i Dun med samme romslighet inni. Og comfort temp på rundt -10 c. 

Richard Strand Wollum skrev (4 timer siden):

Tusen takk for tipset! Ser veldig bra ut men prisene var litt stive i mine øyne foreløpig. Får heller revurdere disse dersom jeg ikke skulle bli fornøyd med den Warmpeace Viking posen som ble foreslått over her etter litt bruk og testing...


Merk at Viking 900 som er foreslått har T-comf på -7. Det har kanskje ikke så mye å si, med det er litt mindre enn det du hadde tenkt.. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (9 minutter siden):


Merk at Viking 900 som er foreslått har T-comf på -7. Det har kanskje ikke så mye å si, med det er litt mindre enn det du hadde tenkt.. 😊

Ja jeg så det. Men tror det skal holde som en start😉(er bare min sovepose nummer 2 etter fjelltur gløden ble tent igjen i våren 2020 etter at den slukket i forsvaret for 18 år siden.)

Dersom det blir mye telting ute på vinterstid fremover så må jeg nok investere i en mer ekstrem pose.Men som en start tror jeg denne er grei.

Når t comfor temp i utgangspunktet er nesten litt for varmt for meg i posene. (den eneste soveposen jeg har idag har comfor på +7 og limit på +2 og da er det nesten for varmt i bokser)

(jeg sov natta gjennom i -2 med kun superundertøy i fiber posen uten krage) så satser jeg det holder😎.

I starten så blir det mest på Vestlandet og i temperaturer fra 0 til -15 antar jeg. Noen ganger blir det jo litt kaldere, men det er normalen. Men regner med det blir flere poser etterhvert for å dekke temperatur skalaen fra +30 til -40/50 så jeg kan telte på fjellet i hele Norge året rundt😉

Tusen takk for gode tips og råd! 👍😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Strand Wollum skrev (4 minutter siden):

I starten så blir det mest på Vestlandet og i temperaturer fra 0 til -15 antar jeg. Noen ganger blir det jo litt kaldere, men det er normalen. Men regner med det blir flere poser etterhvert for å dekke temperatur skalaen fra +30 til -40/50 så jeg kan telte på fjellet i hele Norge året rundt😉

Og ikke glem godt og varmt liggeunderlag.😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har Viking 900 posen ankommet og testet innendørs. Kjennes helt perfekt ut i størrelse, er slik at jeg kan reise meg med posen på og snu meg lett samtidig som det ikke er for mye rom heller som kan bli kaldt. Testet den mot liggeunderlaget og den virker heller ikke å være glatt😊. Når jeg trødde oppi posen rett etter ankomst i bare boxer så tok det 40-50 selunder før det ble for varmt innendørs😂👍. Kjennes utrolig deilig ut på kroppen så gleder meg til første natta ute i dunpose spesielt da jeg aldrig har hatt dun før.. 

 

Som tilleggsinfo så vet jeg ikke om dette er standard, men posen ble sendt i lagringsposen som følte med og ikke i kompresjonsposen som selvfølgelig også følgte med👍👏. Takk for tipsene så før vi se hvordan den er etter noen test netter😎

 

Richard. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.