Gå til innhold
  • Bli medlem

Trygt å lage mat av aluminiums stormkjøkken?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er delte meninger om gryter av aluminium utgjør noen helsefare. For ikke så mange tiår siden var det vanlig at de fleste gryter på kjøkkenet var aluminium, Høyang var en stor produsent.
Personlig har jeg ingen problemer med turgryter av aluminium. Små doser alumimium inntatt i mat ser jeg på som nokså uproblematisk
Jeg er mer bekymret for å bruke deodorant/antiperspirant regelmessig. Da går aluminiumen inn i kroppen og blodet, og det er dokumentert kan være skadelig.

https://www.atsdr.cdc.gov/phs/phs.asp?id=1076&tid=34

Endret av Bjørn J
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (1 time siden):

I den senere tid har jeg blitt obs på at mange advarer mot å lage mat med panner og gryter laget av aluminium i forhold til helsefare. Er det derfor trygt å bruke trangia sitt vanlige stormkjøkken?

Jeg begynte å bruke Trangias stormkjøkken med alukjele og  stekepanne i 1975.  Vet at jeg også brukte de samme kjelene i 79 og helt sikkert i 83.  Men det var alltid styr med rengjøringen.  Skrubbet dem rene med sand.    Men om de er helseskadelig?  Blodprøver har aldri vist at noe var galt.  (Prøvde å laste ned et bilde fra 83, men det var i bmp format så det fikk jeg ikke til)  

 

Endret av Tom42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vist nok også skadelig med non-stick belegg...  Min erfaring med rustfritt er at det brenner seg fast lettere, og brent mat er jo farlig... dermed så er duasal kjelene ikke bra...   Min konklusjon er at turkjeler i aluminium er helt ok, men de bør vaskes med f. eks. Zalo og helst ikke skrubbes. Oksydbelegget i aluminiumskjelene er meget bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (37 minutter siden):

   Men om de er helseskadelig?  Blodprøver har aldri vist at noe var galt. 

 

Jeg er ikke så veldig redd for aluminium fra kokekar, men jeg må likevel kommentere "Det har gått bra med meg"-argumentasjon.

Dersom aluminium var så farlig at det var mer sannsynlig å bli syk enn å ikke bli det vill vi vist det, men det er mye vi ønsker å beskytte oss mot som har ganske lave sannsynligheter for å være farlig.

   - Jeg bruker sykkelhjelm og bilbelte, men jeg hadde klart meg fint så langt uten. 

   - Alle som overlevde 70-tallet kan skrive under på at de klarte seg fint uten både bilbelte og sykkelhjelm. De som ikke klarte seg er ikke på fjellforum.

Og når det gjelder blodprøve. Jeg tror ikke de finner aluminium i blodet med mindre de aktivt leter etter det. 

Endret av Eksilbergenseren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (1 time siden):

Jeg er ikke så veldig redd for aluminium fra kokekar, men jeg må likevel kommentere "Det har gått bra med meg"-argumentasjon.

Dersom aluminium var så farlig at det var mer sannsynlig å bli syk enn å ikke bli det vill vi vist det, men det er mye vi ønsker å beskytte oss mot som har ganske lave sannsynligheter for å være farlig.

   - Jeg bruker sykkelhjelm og bilbelte, men jeg hadde klart meg fint så langt uten. 

   - Alle som overlevde 70-tallet kan skrive under på at de klarte seg fint uten både bilbelte og sykkelhjelm. De som ikke klarte seg er ikke på fjellforum.

Og når det gjelder blodprøve. Jeg tror ikke de finner aluminium i blodet med mindre de aktivt leter etter det. 

Huffda!

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (3 timer siden):

I den senere tid har jeg blitt obs på at mange advarer mot å lage mat med panner og gryter laget av aluminium i forhold til helsefare. Er det derfor trygt å bruke trangia sitt vanlige stormkjøkken?

Titan er tingen. :) Det skal være helt uskadelig for kroppen, og er det som brukes i skruer og skinner og kneproteser etc. innvortes. 

Trangia hadde kjeler i titan tidligere, men tror de sluttet med det og gikk over til HA, sannsynligvis på grunn av kostnader eller vekt? Men mange andre produsenter lager kjeler i titan - jeg har flere fra bl. a. Toaks og Tomshoo. De verken ruster eller setter smak eller etterlater aluminiumsrester i maten. :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (9 timer siden):

Trangia hadde kjeler i titan tidligere, men tror de sluttet med det og gikk over til HA, sannsynligvis på grunn av kostnader eller vekt?

Begge deler

dsk skrev (11 timer siden):

Min erfaring med rustfritt er at det brenner seg fast lettere, og brent mat er jo farlig... dermed så er duasal kjelene ikke bra...  

 

Omnilite skrev (7 timer siden):

Skal du ha kjeler til Trangia løser du problemstillingen med Duossal grytene.

Er det som er så fint, folk har ulike perspektiv og meninger  :)

Anyway, siden brent mat (også) er farlig burde spørsmålet kanskje bli: Er det trygt å lage mat?  (he he - sorry!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (6 timer siden):

Begge deler

 

Er det som er så fint, folk har ulike perspektiv og meninger  :)

Anyway, siden brent mat (også) er farlig burde spørsmålet kanskje bli: Er det trygt å lage mat?  (he he - sorry!)

Er ikke ren Alu værre på å brenne enn stål? Jeg brenner hvertfall sjelden mat i Alu eller HAAlu kjeler på gass, rødsprit eller bål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste meg opp på aluminiumsfolie i sommer, etter en diskusjon om det var trygt å steke fisk i det. 
Konklusjonen var at man skal unngå salt og syre, feks sitron, men at det ellers var trygt. 
Mulig dette er overførbart til alu.gryter også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (3 timer siden):

Jeg leste meg opp på aluminiumsfolie i sommer, etter en diskusjon om det var trygt å steke fisk i det. 
Konklusjonen var at man skal unngå salt og syre, feks sitron, men at det ellers var trygt. 
Mulig dette er overførbart til alu.gryter også. 

Det er akkurat samme der. Alt som har salt eller syre i seg skal helst unngås. Problemet er at nesten ikke noe fås uten. Da må man i så fall holde seg til rene råvarer og nøytral olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo og være påpasselig med hva man bruker oppi alu.grytene/pannene når man tilbereder mat. Nå er ikke jeg akkurat redd for alu, har jobbet med det i ca 10 år og har turkjøkken i alu, uten å ta skade av det(som jeg har merket hvertfall :P ). Men har begynt å bruke trebestikk selv i mine Trangia-kjeler/steikepanne, men mest fordi jeg hater metall-mot-metall-lyder når det kommer til matlaging og spising. Men ser jo stadig de som både tilbereder og spiser med stålbestikk i alu.kjeler, så det ville jeg jo kanskje unngått om man er skeptisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder aluminium er det vel den totale belastningen som gjelder vedr. helsefare. Tror det er lurt å finne andre løsninger i det daglige, men til turing av og til velger jeg gjerne aluminium i kasseroller og kaffekjele. Jeg bor i et område med mye naturlig aluminium i drikkevannet (Kristiansand) og har valgt bort aluminium både hjemme og på hytta.

 

PS: synes hardanodiserte alu- og non-stickgryter er greie å bruke.

Hilsen en med opptil flere amalgamfyllinger i kjeften  ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.