Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppblåsbart liggerunderlag vs skummatter


Anbefalte innlegg

Som førstegangstelter er jeg litt usikker på liggerunderlag. Jeg var ikke klar over dette med oppblåsbare underlag. Disse er naturligvis mye dyrere men jeg tar gjerne imot råd angående hva som er best her.
For meg virker det som om at selv om skummatter er vondere å ligge på så veier de jo ingenting og kan festes lett på utsiden av sekken, mens oppblåsbare vel må pakkes ned i sekken og inkludere pumpe slik de tar både plass og legger til litt mer vekt.

Prismessig er det litt natt-og-dag i forhold til, hva, 400kr for en skummatte og ~ 2000 for et oppblåsbart liggerunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Zarathustra skrev (32 minutter siden):

Jeg var ikke klar over dette med oppblåsbare underlag. Disse er naturligvis mye dyrere men jeg tar gjerne imot råd angående hva som er best her.

Det er først og fremst den overlegne komforten du betaler for her, vil jeg si. Men en annen fordel er jo at volumet blir mye mindre og at du lettere får pakket den ned i sekken. Ikke er de noe særlig tyngre heller. For eksempel så veier et av de mest populære underlagene på markedet, Thermarest NeoAir Xlite, rundt 345g i standard størrelse, mens et Bamse-underlag veier 650g. Pumpe trenger du ikke. Oppblåsbare underlag er som regel også varmere - eksempelvis har Thermarest NeoAir Xlite en R-verdi på 4,2, Bamse-underlaget har 3,5.

En ulempe er jo at det ikke er like slitesterkt som skumunderlag. Men til bruk i telt er dette normalt ikke noe problem. Jeg har ikke hatt noen problemer med mitt Xlite etter mange års brukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ketilring har oppsummert godt her. Jeg forsøker å utfylle litt. 

 

Det er mange forskjellige underlag og mange forskjellige måter å fylle de med luft. Noen blåser du opp, noen har integrert pumpe i form av liftdyøtw lommer med ventil som du presser luft inn i underlaget med hendene og noen bruker pumpesekk som knapt veier noen ting. I praksis en pose du fanger lift i og presser inn i underlaget.

 

Du sier ikke noe om alder, men jeg opplever at der jeg i yngre år greit sov på et tynt skumunderlag så begynner kroppen komme dit at det er en fordel med mykere underlag for å sove godt. 

 

Det betinger litt hvor du skal campe også. Noen steder er det så myk mose og lyng at du sover som en konge uansett, mens det andre steder er stein og svaberg.

De alle fleste oppblåsbare er ikke bare fylt av luft. De har også forskjellig typer fyll som gjør at de isolerer fra mye til ingenting. Det oppgis i R-verdi der høyt tall isolerer mye. Du vil finne oversikt over hva som anbefales på sommer/vinter. De med høy isolasjonsevne veier naturlig nok mer enn de med liten isolasjon. 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør uansett ikke noen stor «feil» om du kjøper et skumunderlag først og tester ut det. Om du etter noen netter utvikler en større sympati med prinsessen på erten, kan du vurdere et oppblåsbart underlag da. Jeg har ofte med begge typer på tur, og bruker skumunderlaget til herjing ute, rundt bål, i forteltet mv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode svar her. Kan også anbefale boken til Randulf Valle "Hvorfor er det så kaldt å være våt" hvor han går i dypden på blant annet dette med liggeunderlag.

Jeg har begge deler (både skum og oppblåsbart), og på vinter-camping er det svært vanlig å bruke begge deler. Så "dessverre" er svaret mitt - jatakk begge deler
(Det er ofte sånn med friluftsutstyr. Det korrekte antall telt man kan eie er for eksempel "alltid ett til"). ;-)

Endret av Ulyden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (4 minutter siden):

Jeg har ofte med begge typer på tur, og bruker skumunderlaget til herjing ute, rundt bål, i forteltet mv. 

Jepp, samme her. :) Og trenger man ekstra isolasjon og komfort kan man jo bruke begge samtidig. 

Jeg foretrekker forresten de brettbare skumunderlagene framfor de 'rullbare'. De er kanskje ikke like varme, men er mye mer praktiske og håndterbare. :) 

KR_2020_89001.thumb.jpg.772f73b7c70998bca025c47b17f77641.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (3 timer siden):

Det er først og fremst den overlegne komforten du betaler for her, vil jeg si. Men en annen fordel er jo at volumet blir mye mindre og at du lettere får pakket den ned i sekken. Ikke er de noe særlig tyngre heller. For eksempel så veier et av de mest populære underlagene på markedet, Thermarest NeoAir Xlite, rundt 345g i standard størrelse, mens et Bamse-underlag veier 650g. Pumpe trenger du ikke. Oppblåsbare underlag er som regel også varmere - eksempelvis har Thermarest NeoAir Xlite en R-verdi på 4,2, Bamse-underlaget har 3,5.

En ulempe er jo at det ikke er like slitesterkt som skumunderlag. Men til bruk i telt er dette normalt ikke noe problem. Jeg har ikke hatt noen problemer med mitt Xlite etter mange års brukt.

Volumet blir mindre, men samtidig kan man vel som sagt enkelt feste skummatte på utsiden av sekk mens oppblåsbart må på innsiden og dermed fylle opp dyrebar plass.

Espen Ørud skrev (3 timer siden):

@ketilring har oppsummert godt her. Jeg forsøker å utfylle litt. 

 

Det er mange forskjellige underlag og mange forskjellige måter å fylle de med luft. Noen blåser du opp, noen har integrert pumpe i form av liftdyøtw lommer med ventil som du presser luft inn i underlaget med hendene og noen bruker pumpesekk som knapt veier noen ting. I praksis en pose du fanger lift i og presser inn i underlaget.

 

Du sier ikke noe om alder, men jeg opplever at der jeg i yngre år greit sov på et tynt skumunderlag så begynner kroppen komme dit at det er en fordel med mykere underlag for å sove godt. 

 

Det betinger litt hvor du skal campe også. Noen steder er det så myk mose og lyng at du sover som en konge uansett, mens det andre steder er stein og svaberg.

De alle fleste oppblåsbare er ikke bare fylt av luft. De har også forskjellig typer fyll som gjør at de isolerer fra mye til ingenting. Det oppgis i R-verdi der høyt tall isolerer mye. Du vil finne oversikt over hva som anbefales på sommer/vinter. De med høy isolasjonsevne veier naturlig nok mer enn de med liten isolasjon. 

 

 

Jeg er 34 og føler at jeg er på det halveispunktet der jeg godt kunne trengt komforten av en god madrass men fremdeles foretrekker å spare noen kroner og leke litt "barsk" samtidig (men med måte). Jeg har sett på underlag som har pumpesekk og som er veldig små i størrelsen rullet sammen, jeg bare sitter litt fast på hvor vidt ikke en skummatte festet utvendig fungerer like så godt i utgangspunktet.
I utgangspunktet er det heller ikke snakke om ukesvis med telting, bare en natt eller to, slik at halvdårlig søvn er overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er et poeng å få liggeunderlaget utenpå sekken, så ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være noe større problem med et oppblåsbart, enn med et skumunderlag. Om en tenker i forhold til balanse i sekken, så vil jeg tro en eventuell vektforskjell vil være så liten, at den effekten er neglisjerbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppblåsbar madrass må ikke nødvendigvis på innsiden av sekken, jeg har den i en av sidelommene på sekken. Uansett heller det enn et stort av skum som henger på tvers av sekken og kommer borti alt av busker og grener.

Jeg har Sea to Summit Ether Light XT Insulated Large som jeg er veldig fornøyd med som kommer med en smart pumpepose, som gjør at det er blåst opp på under 1 minutt.

Sovesystemet er noe jeg har valgt å putte litt ekstra penger i, telting blir fort kjedelig hvis man ikke sover godt. Bare vær obs på at oppblåsbare madrasser kan støye en del. Det plager ikke meg, men jeg vet at noen blir veldig plaget av det, så jeg kan anbefale å bruke litt tid på youtube for å undersøke litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (14 minutter siden):

Jeg pleier få plass i sekken uansett hva jeg har med... 😉

 

 

Er vel strengt tatt to to sekker der da :P Og jeg hopper ikke etter Wirkola på første telting. 

Larix skrev (10 minutter siden):

Dersom det er et poeng å få liggeunderlaget utenpå sekken, så ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være noe større problem med et oppblåsbart, enn med et skumunderlag. Om en tenker i forhold til balanse i sekken, så vil jeg tro en eventuell vektforskjell vil være så liten, at den effekten er neglisjerbar.

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (1 time siden):

Volumet blir mindre, men samtidig kan man vel som sagt enkelt feste skummatte på utsiden av sekk mens oppblåsbart må på innsiden og dermed fylle opp dyrebar plass.

Det oppblåsbare underlaget pakker jeg bare ned i samme vanntette pakkpose som soveposen. Volumet merkes ikke.

Jeg synes det er noe herk å ha ting utenpå sekken. Men det hender som sagt at jeg har med et Zlite i tillegg til det oppblåsbare, og det går greit siden det er smalere og ikke så voluminøst. På slutten av turen, når proviantposen begynner å bli slunken kan det hende jeg får plass til dette oppi sekken også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg brukt oppblåsbare underlag så mye, men jeg har inntrykk av at de punkterer rett som det er, og spesielt når det helst ikke bør skje :-)
Hvis man skal på langtur ei uke eller to, og underlaget revner eller punkterer første natta, da har man et rimelig stort problem og noen ubehagelige netter foran seg. Lappesaker kan fungere selvsagt, men jeg tror nok at jeg ville hatt med et reserveunderlag på langtur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (12 minutter siden):

Det oppblåsbare underlaget pakker jeg bare ned i samme vanntette pakkpose som soveposen. Volumet merkes ikke.

Jeg synes det er noe herk å ha ting utenpå sekken. Men det hender som sagt at jeg har med et Zlite i tillegg til det oppblåsbare, og det går greit siden det er smalere og ikke så voluminøst. På slutten av turen, når proviantposen begynner å bli slunken kan det hende jeg får plass til dette oppi sekken også. :) 

Kan jeg spørre hvilket oppblåsbare du har? Og i hvilken forstand er det herk med ting utenpå? Fordi det dytter borti i trær og busker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (26 minutter siden):

Lappesaker kan fungere selvsagt, men jeg tror nok at jeg ville hatt med et reserveunderlag på langtur.

+1

Det er nok alltid lurt med et skumunderlag i tillegg, for å bruke utenfor teltet, i pauser, ved bålet om kvelden, til å stå på når man skifter, og som supplement eller reserve til det oppblåsbare. Det trenger ikke være full lengde, ofte er f. eks. 120x50mm nok, tykkelse etter årstid.

Bjørn J skrev (26 minutter siden):

Nå har ikke jeg brukt oppblåsbare underlag så mye, men jeg har inntrykk av at de punkterer rett som det er, og spesielt når det helst ikke bør skje

Nå har jeg aldri hatt punktering i noen av mine underlag, men det er sikkert fordi jeg aldri bruker dem utenfor teltet. :) 

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (1 minutt siden):

Kan jeg spørre hvilket oppblåsbare du har?

Det jeg bruker oftest er et Thermarest NeoAir Xlite i størrelse Regular.

Zarathustra skrev (3 minutter siden):

Og i hvilken forstand er det herk med ting utenpå? Fordi det dytter borti i trær og busker?

Liggeunderlag utenpå sekken blir jo fort et stort vindfang når det blåser på fjellet. I tillegg er det som du nevner lett for at det henger seg opp i busker og kratt ned gjennom bjørkelia. På vei ned bratte skråninger har jeg også opplevd å bli 'dyttet' ut fra bergveggen av underlaget. Og litt avhengig av hvordan ting er festet på sekken så kan det jo løsne og må festes på nytt hvis man må justere på kompresjonsreimer eller topplokk. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (1 time siden):

Nå har ikke jeg brukt oppblåsbare underlag så mye, men jeg har inntrykk av at de punkterer rett som det er, og spesielt når det helst ikke bør skje

Jeg hadde noen 3 cm tykke "selvopplbåsende" liggeunderlag på nittitallet som punkterte. Siste 20 år har jeg aldri opplevd at mine oppblåsbare liggeunderlag punkterer eller delaminerer mellom kanalene. Selv når barna har brukt dem fra de har vært små. (Man tar selvsagt lappesakene som følger med ved kjøp med på lengre turer.) Har selvsagt lest at andre har opplevd dette.

Ang skummunderlag så har jeg i tillegg med et halvt Termarest Z Lite Sol (andre tilsvarende varianter fungerer sikkert like bra) som er nevnt lenger oppe. Et halvt slikt veier 205 gram. Fint å ha under overkroppens posisjon på det oppblåsbare liggeunderlaget ved skarp grunn, fint å ha med ellers til å sitte på, fin del av nødutstyr på vinterturer etc.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg gått for to skummatter i første omgang (eller bare ett hvis du ikke skal ligge ute på vinteren). To oppå hverandre for vinterbruk. Dette har jeg brukt i mange år.

Ett av dem er et "bamseunderlag" som er det jeg synes isolerer best. Ulempen med det er at det kan trekke litt vann i overflata. Derfor er det andre et som ikke trekker vann. Begge er av tykkeste sort (ca. halvannen cm). Det som ikke trekker vann kan brukes der jeg forventer at vann kan bli et problem. For eksempel bruker jeg det ved bålet om vinteren hvor jeg kan sitte, eller heller halvt ligge ved bålet i timevis og kose meg under stjernehimmelen. Dagen er jo kort og natta lang på vinteren. Når jeg har med begge vil da det som ikke trekker vann rulles utenpå det som trekker vann når jeg skal ha det bak på sekken.

Fordelen med skumunderlag er som andre kommer inn på her at de er punkteringsfrie. Det gjør ikke noe om det kommer noen gnister fra bålet på det, eller at det ble liggende litt for nær bålet. Ei heller at du mistet kniven med spissen ned på det eller skar litt for dypt mens du satt på det og skar brød til frokost. Ei heller betyr det noe for liggeunderlaget (men kanskje baken din?) at du droppet ned på det med en spiss stein under.

Fordelen med oppblåsbare liggeunderlag er at de er mye mer komfortable. Mange av dem isolerer også bedre (og andre mye dårligere). Noen av dem kan også være lettere, men vær obs på formfaktoren. Ofte er de lette veldig smale og avsmalnende mot fotenden og de er ofte også kortere. Hvis du er komfortabel med dette kan du jo ta skumunderlaget og skjære til i samme form. Da forsvinner det en god del vekt på dette også. Bredden kan forresten i min erfaring ha ganske stor betydning. Særlig gjelder dette om vinteren, for det er lett for at en kroppsdel havner utenfor et smalt liggeunderlaget i løpet av natta. Det merkes, i hvert fall merker jeg det. En annen ulempe med noen oppblåsbare liggeunderlag er at de kan bråke ganske mye når man ruller seg rundt på det.

Jeg pleier normalt å rulle skumunderlag så hardt som det går og montere rullen vertikalt bak sekken. Erfaringsmessig  gir dette minst problemer. Det er i det hele tatt sjelden at jeg merker noe til det, annet enn kanskje ved klyving med ryggen mot fjellet, men da er det som regel nesten like stort problem med bare sekken der. Det er sjelden det ville hjulpet noe særlig å ta vekk liggeunderlaget. En fordel med den store fine rullen der er at hvis du skal ta deg en rast vil sekken stå mye stødigere på bakken, eller hvis du vil sitte, så kan du løsne rullen og sitte på den (eller bare snu sekken på siden og sette deg på rullen). Hullet i midten av rullen kan også brukes til noe fornuftig. Her kan du tre økseskaftet ned når du har med øks, eller ei fiskestang om du har med det (bør dog ikke være for lang, men det gjelder uansett hvor du fester den på sekken). Jeg har også ved noen tilfeller rullet liggeunderlaget noe løsere og hatt teltet i midten (i praksis ruller du liggeunderlaget hardt rundt teltet). Det man må passe på er å sikre det man har der mot at det faller ut og blir borte. Jeg har aldri opplevd at noe har glitt ut, men har for sikkerhets skyld bare brukt ei lita snor som vil fange opp det som faller ut hvis det skulle skje.

Når du blir gammel nok til å synes kroppen blir for støl om morgenen fordi du har ligget for hardt om natta er det på høy tid å investere i et oppblåsbart liggeunderlag. Jeg har passert 62 og har vel begynt å like å ligge på luft ja, men klarer meg fint uten også — enn så lenge.

;-)

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Personlig ville jeg gått for to skummatter i første omgang (eller bare ett hvis du ikke skal ligge ute på vinteren). To oppå hverandre for vinterbruk. Dette har jeg brukt i mange år.

(...)

 

Takker! Tenker det blir skum i første omgang. Billigere og mer pålitelig. Komfort er ikke så nøye men var mer bekymret om det kunne være noen eventuelle problemer med å drasse med en slik rull jeg ikke hadde tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur fungerar självuppblåsbara i kyla när plasten blir styvare borde det ta mkt lång tid att fylla själv och om du blåser upp borde det efter några nätter bli kondens vatten som fryser till is inne i underlaget.

Vad har bra skum underlag för R-värde de är ju ej testade men vad kan man gissa?

Har ett Gult Karimat i Polyuretan ser nästan ut som nytt fast 40-år gammalt lite små märken av kvistar men ej något som påverkar funktion ca 10mm.

Hur räknas R-värdet är det för de som sover på rygg som du kan räkna med siffran och om du sover på sidan 3/4 el 1/2 av märk värdet om du sover på sidan.

Har ett  summit ul R-2,6 på det 10 mm skum underst då glider det uppblåsbara lätt iväg och jag har lagt kläder som skydd vid fötter i tält,sett att Espen Örud har en speciellt fodral på vintern har du närbilder på detta och använder du detta inne i tältet.

Vad för Ca R- värde 2mm reflex+10mm skum +S ul 2,6 R ?

Jag är 194L så höga liggunderlag blir uteslutet på mindre tält om man ska kunna sitta upprätt alla 1-p är helt uteslutna om ej kupol variant och anv mest på sommaren då det jag har duger.

campz-alumatte-single-1.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (4 timer siden):

Hur fungerar självuppblåsbara i kyla när plasten blir styvare borde det ta mkt lång tid att fylla själv och om du blåser upp borde det efter några nätter bli kondens vatten som fryser till is inne i underlaget.

Det brukes oppblåsbart i kombinasjon med skumunderlag både til nordpolen og sydpolen, så jeg vil anta det funker helt fint. (Blåses ikke opp med munnen/pust selvsagt.)

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (10 minutter siden):

Det brukes oppblåsbart i kombinasjon med skumunderlag både til nordpolen og sydpolen, så jeg vil anta det funker helt fint. (Blåses ikke opp med munnen/pust selvsagt.)

Han sikter vel til SELVoppblåsbare...?

Jeg har et eldgammelt slik som ikke er i bruk lengre. Slik jeg opplever det er det vel meget få eller ingen av de 6 mest brukte merkene som er SELVoppblåsbare i dag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (17 minutter siden):

Han sikter vel til SELVoppblåsbare...?

Jeg har et eldgammelt slik som ikke er i bruk lengre. Slik jeg opplever det er det vel meget få eller ingen av de 6 mest brukte merkene som er SELVoppblåsbare i dag...

Alle SELVoppblåsbare underlag jeg har hatt har jeg vært nødt til å blåse opp SELV, så da er det vel like greit med oppblåsbare.. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt som står i texten är ju till stor del "automatiskt självuppblåst"och endast lite extra luft behövs och då måste ju den vattenånga man andas ut hamna i underlaget och bli is.(jag tycker att även det tunna luft underlag är mkt bättre än tex 2 skum)

Har du närbild på det fodral/påse du har på vintern till sovsäck och underlag.

Kan de 3 skikten AL+skum+2,6R räcka på vintern i tält med extra golv och tjock botten på tältet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.