Gå til innhold
  • Bli medlem

Deler av Hardangervidda kan bli stengt for folk


kbruaz

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/vestland/kan-bli-aktuelt-a-stenge-delar-av-hardangervidda-for-a-fa-bukt-med-dyresjukdom-1.15345612?fbclid=IwAR14mjEDiemk4ox3rdGmyOcQF1EuB3hdli6Qj_Q18pzEF_oVhwLQ4TjP9PM

I september 2020 ble det angivelig oppdaget ett tilfelle av skrantesyke på Hardangervidda. Så for sikkerhets skyld vurderer man å stenge ned en del(?) av vidda. 

Er det et passende tiltak? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
uendelig skrev (10 minutter siden):

https://www.nrk.no/vestland/kan-bli-aktuelt-a-stenge-delar-av-hardangervidda-for-a-fa-bukt-med-dyresjukdom-1.15345612?fbclid=IwAR14mjEDiemk4ox3rdGmyOcQF1EuB3hdli6Qj_Q18pzEF_oVhwLQ4TjP9PM

I september 2020 ble det angivelig oppdaget ett tilfelle av skrantesyke på Hardangervidda. Så for sikkerhets skyld vurderer man å stenge ned en del(?) av vidda. 

Er det et passende tiltak? 

 

Aner ikke. Jeg har ikke bedre forslag.

Det ligger en artikkel til ute, om at reinen spiser på gevirene til hverandre, trolig pga. for lite areal. Dette kan spre skrantesjuken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et tiltak som kan være med på å sikre at vi også i fremtiden kan ha en villreinstamme i Norge, er det en liten pris å betale.

Spørsmålet ditt, om det er et passende tiltak, er det vel ingen her som kan svare på. Miljødirektoratet, Naturoppsynet og diverse andre statlige organer har nok bedre grunnlag for å svare på det. Og det har de også gjort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg heller er mer spent på hva DNT vil si til et slikt tiltak! Men nå lever vi i spesielle tider, der tiltak som for bare ett år siden var utenkelige er nå blitt det normale, og et slikt inngrep i allemannsretten ville kanskje lettere bli akseptert nå i disse tider når man ser hvordan en sykdom kan spre seg.

Konsekvensene ved å ikke gjøre noe er for store, men mange frykter vel at det uansett er en tapt sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pussig at hver gang det kollektive tar ansvar for smittesituasjoner ved å stenge, slakte, påby eller forby, så er det alltid noen som "hyler" om at det er for omfattende inngrep når tiltaket berører dem selv. I smittesituasjoner er vi avhengige av at alle tar beslutninger ut fra å beskytte det kollektive samfunnet. Det vil utvilsomt treffe sjevt (slik som alt annet) og gå ut over noen mer enn andre, men det burde da være en selvfølge å "ta en for laget". Eller...?

Spørsmålet blir da om hvilken verdi som er viktigst: Individuell frihet og individuelle rettigheter, eller til det beste for samfunnet. Dette er forsåvidt også skillelinjene mellom høyre og venstresiden i politikken, så her er vel forumet delt sånn omtrent i to :).

Synes det i hvert fall er pussig med alle som roper opp om tiltak hver gang det treffer dem, men aldri når det treffer andre!

  • Liker 2
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv skrev (1 time siden):

Litt pussig at hver gang det kollektive tar ansvar for smittesituasjoner ved å stenge, slakte, påby eller forby, så er det alltid noen som "hyler" om at det er for omfattende inngrep når tiltaket berører dem selv. I smittesituasjoner er vi avhengige av at alle tar beslutninger ut fra å beskytte det kollektive samfunnet. Det vil utvilsomt treffe sjevt (slik som alt annet) og gå ut over noen mer enn andre, men det burde da være en selvfølge å "ta en for laget". Eller...?

Hvem er det som hyler og roper da?

famjsv skrev (1 time siden):

Synes det i hvert fall er pussig med alle som roper opp om tiltak hver gang det treffer dem, men aldri når det treffer andre!

Dette er ikke så pussig i det hele tatt.
Og etterhvert som du får erfaring og kunnskap i livet vil du lettere forstå slike ting. 

Svaret/Grunnen deler du selv i setningen din.

Jeg som bor i Oslo, kjenner feks ikke til lokale tiltakene som blir satt i Sogndalsfjøra. Grunnen er at jeg ikke følger med på hva som skjer i Sogndalsfjøra da de aldri "treffer meg"

Jeg følger derimot med på hva som skjer i kommunen oppe i Nord Norge hvor jeg er født og oppvokst, da tiltak som de treffer der er med på å affektere en eventuell beslutning om å flytte "hjem" igjen.

Om det skulle bli aktuelt å flytte til Sognsdalsfjøra, så hadde det vært naturlig for meg å sjekke opp/følge med på eventuelle tiltak som kunne beramme meg. 

Sånn sett er det jo helt naturlig å diskutere på Fjellforum om ett potensielt tiltak som kan komme til å sperre av deler av Hardangervidda for turfolk, da jeg vil tro det kanskje berører en god del av brukerne her inne.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (31 minutter siden):

Og etterhvert som du får erfaring og kunnskap i livet vil du lettere forstå slike ting. 

Tror at erfaring og kunnskap åpner for flere spørsmål og undring, enn flere bastante svar :)

 

Endret av famjsv
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv skrev (34 minutter siden):

Tror at erfaring og kunnskap åpner for flere spørsmål og undring, enn flere bastante svar :)

 

Touché 😀

Beklager sleivete skrevet kommentar. Ser nå at den ser værre ut på trykk enn når jeg tenke-klabbet på tlf 😳

famjsv skrev (2 minutter siden):

Som regel de som taper på det (som regel økonomisk). Tenker ikke på noen her i forumet :)

Sorry, da mistolket jeg nok innlegget ditt. Trodde du refererte til diskusjonen her, men derav spørsmålet.

For å spore inn litt; 

Dessverre blir nok slike diskusjoner veldig følelsesstyrt av de som blir rammet, og det bidrar lite konstruktivt til diskusjonene.

Selv om det er kjipt for de som ikke får tilgang, enten for tur eller jakt, så er jeg mere for ett kraftig tiltak en gang, enn "seigpining" med halvveis tiltak som hverken er fugl eller fisk.

Det basert på forutsetning om at formålet med avstengningen er tidsbasert med plan om å tillate adkomst når man føler seg sikre på at situasjonen er normalisert og forhåpentligvis skrantesyken er utryddet fra Hardangervidda. 

  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.