Gå til innhold
  • Bli medlem

Skauen nikkers


Bøygen

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Amundsen Skauen nikkers? 

https://amundsensports.com/skauen-knickerbockers-mens-nato/

Den er det nærmeste jeg har funnet en bommulsnikkers jeg liker, men er litt skeptisk til alt pratet om "3l shell" og slikt. 

Hvis det bare er vås og det faktisk er ett streit  bommull/nylon-stoff er det jo fint, men det står så mye uforståelig vås der at jeg blir litt usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sette på hjemmesiden deres og de bildene som der vises ser riktig så innbydende ut.  Men alle bildene er godværsbilder.  Selv gikk jeg i min ungdom alltid med knikkers, men i dag er jeg glad jeg byttet de ut med lange bukser.  Bryter du leir tidlig en morgen og starter dagens etappe, er lyngen alltid våt og da er strømpene også våte før du har gått noen få meter. Selvsagt kan du iføre deg lange gamarsjer, men da bortfaller knikkersfølelsen, synes jeg.  I tillegg er strømpene luftige og blåser det mye blir du fort kald på leggene.   I tillegg tror jeg at produsenten spiller på forestillingen om "knikkersadlen".  Og så var det prisen da.  4000 kroner.  Det koster å være kar.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prisen er litt latterlig, det er er nå så. Bruker jo ikke penger på noen ting for tiden her vi mer eller mindre er låst inne 😒

Det var egentlig stoffet jeg lurte mest på, om det er noen som forstår alt våset(?) de skriver:
› Stretch 3-Layer Organic Cotton
› 7K mm watercoloumn / 28K / g / m2-24hrs
› 67% Organic Cotton/ 26% Nylon / 7% Lycra
› Reinforcement in waxed cotton rip stop from British Millerain
› Highly breathable electrospun microporous membrane

Nå var jeg ikke egentlig ute etter en diskusjon for/nikkers, men jeg synes du argumenterer litt mot deg selv @Tom42.
Gamasjer kan jo tas av og på etter forholdene, og man har vel i alle fall ikke nikkersfølelsen i lange bukser? 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte de der jeg! 
Selv har jeg Peak knickers med gamasjer og anorakk, har vært helt fantastiske plagg de 4-5 årene jeg har hatt de nå. Har vel noen lange strømper også når jeg tenker meg om.

Knickers m/ gamasjer er så deilig fleksibelt synes jeg, i hvert fall Peak serien sine løsninger. 

Jeg hadde en annen knickers fra dem hvor en søm løsnet etter ikke så lenge, noen uker eller noe, men den fikk jeg ny av (via Hekta På Tur) helt uten problem og den har holdt knallbra den også. 

Just my two cents 😛 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg liker den også ut ifra hva jeg kan se, men har ikke tatt i den.

Det er jo i alle fall lovende med et godt skussmål for merket @Vandrefalken, selv om jeg tenker at Peak-serien ikke er aktuell for meg.

Har en Swix-nikkers som jeg forsåvidt er fornøyd med sånn utformingsmessig, men den er som en skallbukse av ett eller annet tex-stoff, og jeg ønsker meg noe mykere. Noe som puster bedre, bråker mindre og er mer behagelig mot bar hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nikkers mottatt og såvidt testet. Førsteinntrykket er omtrent som følger:

Litt mer tex-aktig enn jeg hadde håpet.
En god del mykere og mer komfortabel rett på kroppen enn de fleste andre "3l shell"-plagg.
En god del stivere og mer knitrete enn et klassisk bomullsplagg ala klassisk norrøna/fjallraven-nikkers eller anorakk. Dette går seg kanskje/forhåpentlig litt til med bruk.

Har bare testet den på en relativt rolig skitur foreløpig, og der fungerte den utmerket, men det er det jo svært mye som gjør.

Fikk tilsendt en del info av Amundsen på dette med 3-lagsmaterialet, og det består visst av både "Face and backing both made from extra thin and long staple organic cotton fibers using a very tight and traditional weaving technique." og "an electrospun microporous membrane which ensures the highest level of breathability,"

Membranen består av noe nanomagi: "Compared with traditional waterproof breathable materials, electrospinning nanofiber membranes have small apertures, high specific surface areas and abundant internal porous channels, which can isolate any damage effectively and offer good air and moisture permeability at the same time. The electrospinning nanofiber membranes also offer good wearability due to their resilience and low coefficients of friction."

Kan vel ikke helt påstå at jeg kan anbefale den varmt foreløpig med tanke på prisen, men jeg har klart å unngå å fortelle fruen hva den koster og jeg har nok snart glemt det selv.

Konklusjon: foreløpig svært fornøyd 😁

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.