Gå til innhold
  • Bli medlem

Smøring av fjellski - hjelp til ei som ikke har peiling!


tepose

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt meg Åsnes Tonje fjellski, og har lyst å lære meg å smøre skiene. Selger solgte meg 58 mm kortfeller, som fungerer utmerket opp bakker, men bortover og nedover så er det jo svært liten glid og det rykker og napper. Så tenker at disse fellene kun duger for å gå opp? Vet at disse skiene ikke er de med mest glid, men jeg ønsket meg ski som er gode å gå i urørt snø, ulendt terreng og som er greie å svinge i bakker (etter hvert...). Så det var disse jeg fikk anbefalt. Jeg har kjøpt 45 mm mohair kortfeller også, antar at jeg vil få litt bedre glid på områder med flatt terreng med disse? Kommer jo ikke ALLTID til å gå opp og ned, greit at skiene kan gå litt ok framover på flatt terreng også. 

Uansett - vil det ikke lønne seg å lære seg å smøre istedenfor å bruke kortfeller hele tiden? Jeg har akkurat fått skiene, og har ikke gjort noe med dem fra butikken. Prøvde å ta av fellene på tur i går, men ja, de ble ganske bakglatte på flatt terreng og sykt raske nedover 😂 Men som sagt - jeg har jo ikke gjort noe med dem ut fra butikken så det er kanskje ikke så rart. Må jeg få meg smørebord, smørejern, grunnvoks, festevoks, glider, osv? Hva er beste måten å gå fram på for noen som kun har hatt smørefrie langrennski før? Motivert til å lære! 

Håper noen har lyst til å hjelpe meg! Gjerne så ukomplisert som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
tepose skrev (3 timer siden):

Uansett - vil det ikke lønne seg å lære seg å smøre istedenfor å bruke kortfeller hele tiden? Jeg har akkurat fått skiene, og har ikke gjort noe med dem fra butikken. Prøvde å ta av fellene på tur i går, men ja, de ble ganske bakglatte på flatt terreng og sykt raske nedover 😂 Men som sagt - jeg har jo ikke gjort noe med dem ut fra butikken så det er kanskje ikke så rart. Må jeg få meg smørebord, smørejern, grunnvoks, festevoks, glider, osv? Hva er beste måten å gå fram på for noen som kun har hatt smørefrie langrennski før? Motivert til å lære!

Ja, dei vil lønne seg å lære seg å smørja skia. Og det er såre enkelt, i alle fall så lenge det er kuldegrader.

Du treng festevoks og ein kloss. Så lenge det er kuldegrader (tørr snø) og ikkje veldig kaldt, kan du bruke blå extra. Gni utover midt under skia (omtrent frå fellesfestet eller litt lenger fram til omtrent ved hælen). Kloss utover etterpå. Sett på deg skia og gå. Dersom det vert for glatt, kan du legge på litt lenger. Du lærer raskt kor langt framover og bakover du må smørja.

Er det 0°C eller varmegrader, er det ikkje så enkelt. Det står temperaturangivelse på voksen, du kjem langt ved å følge den. For å vera forsiktig, kan det vera greit å smørja for litt kaldare enn det som står på voksen, dersom det er for glatt, legg du på eit litt varmare lag og prøver på han att heilt til det sitt. Med for mjuk voks, får du ising. klabbing og alt det du ikkje vil ha.

Du kan godt bruke grunnvoks for at smurningen skal sitta lenger, men så lenge det er litt laus snø, går det heilt fint utan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knaper skrev (3 timer siden):

Jeg har aldrig heller blivit venn med mine syntetiske kortfeller. Min samboer kjöpte langfeller i mohair og gled dessuten ifra meg, så jeg går for det meste med sånne nå. 

Syntetiske kortfeller fungerer best på veldig vått føre, og på knallhard is.

Mohair trekker litt mye vann og blir veldig fort utslitt på isete føre, men er den desidert beste fellen til all-round bruk.

Syntetiske feller glir ekstremt dårlig på tørt og "vanlig" skiføre.

Det er ikke nødvendig å ha kortfeller som er like brede som skiene med mindre det er veldig bratt, eller veldig løst føre (20cm nysnø eller mer). Er det  veldig bratt eller løst, trengs arealet for å få feste. Ellers trengs ikke arealet og det går fint med smalere feller. Eneste som må passes på er at når skiene kantes mister fellene litt grep.

På Ingstad (samme ski som Tonje) bruker jeg 45 mohair. Jeg går veldig lite der det er spor og kvistet, da er det litt løsere og 45 fungerer veldig bra. Jeg har også 35mm, er det noe hardt er det nok feste, men det er for lite bredde til å forsere små løse fonner. Det er veldig skjelden jeg bruker 35mm , 60mm bruker jeg kun om det er veldig mye løssnø og det er heller ikke så ofte.

Nøkkelen med kortfell er å finne mest mulig riktig bredde for å få god glid, og samtidig ha tilstrekkelig feste til litt småkupert terreng. Det er også en fordel å finne ut hvor det er best glid, som regel er det der det er et lite løst topplag. Altså ikke nødvendigvis nedi er oppgått spor av noe slag, men ved siden av hvis snøen bærer og det er løst øverst. Dette er noe som man finner ut ved å prøve seg frem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør nok noe som ikke er anbefalt når jeg bruker fjellski:

- Smører med aktuell smørning. Det gir god nok feste til å gå på flaten, og god glid nedover.

- Blir det for bratt klasker jeg på kortfellene over dette.

- Skal jeg renne mye nedover, eller det blir bratt, så drar jeg av kortfellene igjen. Jeg klarer å ta de av og på uten å ta av skien.

Dette forurenser limen på kortfellene, og jeg kan ikke regne med at limen varer evig. Men jeg har varmluftpistol, garasje og skraper, og kan legge på ny lim om det trengs en gang. Har fungert bra i noen år! Kanskje bare flaks? Jeg vil ikke være for redd for å bruke utstyret mitt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal skiene benyttes? I oppkjørte løyper er det smøring som gjelder. På fjellet er det vel litt mer variabelt hva en velger. I forholdsvis flatt terreng (typ hardangervidda) bruker jeg stort sett smøring. I mer kupert terreng kjører jeg gjerne en miks av feller og smøring. Opplever ikke limet på fellene å ta særlig skade av kaldvoks, men varmvoks og klister benytter jeg aldri i kombinasjon med feller. Pleier å ha med et par slike om jeg baserer meg på kun smøring: https://aktivvinter.no/swix-ski-cleaning-wipe-12-ml?gclid=CjwKCAiAu8SABhAxEiwAsodSZO2UQpE2_jodDUVBbfwDdqNf34iasygY68W3MYv4iPxgsyR0KnPNghoCAUUQAvD_BwE (Går været fra varmt til kaldt er det en fordel å fjerne all smøring får deretter legge på korrekt fra bunn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke så mye utstyr for å smøre. Smørejern trenger du hvis du vil smelte inn glider og evt smelte inn første lag av festevoks så det sitter litt lengre. Skal du ikke smelte glider tenger du ikke det først. 

Kloss til å gi ut smurning, skirens og papir for å fjerne gammel festevoks, en skrape. Av vokser er det greit å ha en grunnvoks, det gjør at smurning holder lenger. Toko sin er vel den mest brukte. En Blå Extra for vanlig vinterføre og en grønn voks hvis det er veldig kaldt. Det forutsetter av snø ikke er for grov for å bruke voks. Rundt 0 grader bruk mohair feller. På våt snø og isete snø bruk synt feller. Slike fjellski har ofte lavt smørespenn så ville droppet å bruke klister, spes på vått. Det slites fort og griser til bakdelen av skiene. For enkel gliding kjøp hurtiglider, Swix F4 premium blå er fin til alt. Trenger ikke børstes etter den er lagt på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at Tonje skia er tilsvarende Ingstad, og da med et rimelig greit spenn. Kombinasjonen med kortfell er helt super.

Men Kortfellene må tilpasses, har du klippet av det du skal av fellene dine? De kommer i maks lengde og du må klippe av de så de passer bedre til din skilengde. Hvor mye du bør klippe av er anbefalt fra Åsnes i brosjyren som følger fellene :) Og du kan selvfølgelig justere ytterligere selv.

Nye feller har litt innkjøringstid, og gliden oppleves bedre etter litt bruk. 

Når du har klippet til 45mm fellene dine så trur eg nok du ikkje kommer til å bry deg med noe smørning igjen ;) Med mindre eg tar feil av spennet til Tonje-skia, eller at du har såpass korte ski at spennet ikkje er godt nok..

God tur !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Start enkelt ; swix - lysegrønn, blå og blå ekstra. (evt polar/kvit om du er i eit veldig kaldt område). 

Sett deg inn i symbol for ny og gammal snø (gammal snø har "avrunda" former på snøkorn). 

For varmare temperaturar (der du må over på mjukare voksar) nyttar du fellar, til du har fått litt meir kål på det heile. 

Legg voks frå omlag kortfellefeste og til bakkant helkloss. Evt forleng smøresona om det trengs. Er du i tvil om festevoks ein dag, tek du på den kaldaste/hardaste heime og tek det mjukare alternativet med i lomma. Det et betre å smøre seg frå kaldt til varmt enn omvendt (voks for kalde tilhøve er hardare).

Eit tips til grøn og blå på tur, er å ha ein lighter på lomma som du held så vidt borti voksen før smøring, dersom den har blitt veldig hard i kulda. 

Det er ABSOLUTT verdt å lære seg å smørje kontra å gå på kortfell heile tida, spesielt gjer dette seg gjeldande på lengre dagsturar/og eller tur over fleire dagar. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (39 minutter siden):

 

Start enkelt ; swix - lysegrønn, blå og blå ekstra. (evt polar/kvit om du er i eit veldig kaldt område). 

Sett deg inn i symbol for ny og gammal snø (gammal snø har "avrunda" former på snøkorn). 

For varmare temperaturar (der du må over på mjukare voksar) nyttar du fellar, til du har fått litt meir kål på det heile. 

Legg voks frå omlag kortfellefeste og til bakkant helkloss. Evt forleng smøresona om det trengs. Er du i tvil om festevoks ein dag, tek du på den kaldaste/hardaste heime og tek det mjukare alternativet med i lomma. Det et betre å smøre seg frå kaldt til varmt enn omvendt (voks for kalde tilhøve er hardare).

Eit tips til grøn og blå på tur, er å ha ein lighter på lomma som du held så vidt borti voksen før smøring, dersom den har blitt veldig hard i kulda. 

Det er ABSOLUTT verdt å lære seg å smørje kontra å gå på kortfell heile tida, spesielt gjer dette seg gjeldande på lengre dagsturar/og eller tur over fleire dagar. 

Du er irriterende fornuftig til tider. 😂
Men ja, enig i det du sier. Det er bare så synd latskapen sitter for langt inne i kroppen her til å gidde å ta av feller. 

Foresten så kan jeg føye til at bl.a. DNT av og til har ymse kurs. Derav ski smøre kurs. Lærer kanskje ikke veldig mye, men du får masse små kjekke tips og triks. Så et slikt kurs kan jeg anbefale å være med på. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomasF skrev (1 time siden):

For valg av skismøring bruker jeg forslagene fra Swix. https://griptip.skisporet.no/

Ulempen med de er at de deles ut av en som har ønske om å selge mest mulig skismmurning. Selv har jeg etter 10 år i Finnmark ikke hatt bruk for annet en blå, grønn og klister (alternativt feller) og forsøker å holde det så enkelt som eller enklere enn det @Tessatroll skisserer over her...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

Tessatroll skrev (4 timer siden):

Det er ABSOLUTT verdt å lære seg å smørje kontra å gå på kortfell heile tida, spesielt gjer dette seg gjeldande på lengre dagsturar/og eller tur over fleire dagar. 

Er det noe som helst fordel med mindre man skal gå i et spor, forholdsvis flatt, og langt ? 

Tonje/ingstad skia passer ikkje i spor, og er nok ikkje valgt for å gå langt i flatt terreng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toskehove skrev (17 minutter siden):

  

Er det noe som helst fordel med mindre man skal gå i et spor, forholdsvis flatt, og langt ? 

Tonje/ingstad skia passer ikkje i spor, og er nok ikkje valgt for å gå langt i flatt terreng. 

Ja. 

Variert fjellterreng på rett smurte ski kan gje ei skiglede kortfellar aldri når opp til. 

I mi verd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toskehove skrev (28 minutter siden):

  

Er det noe som helst fordel med mindre man skal gå i et spor, forholdsvis flatt, og langt ? 

Tonje/ingstad skia passer ikkje i spor, og er nok ikkje valgt for å gå langt i flatt terreng. 

Jeg er enig med Tessatroll her også. Det gir rett og slett bedre fremdrift på det aller meste med unntak av lange eller bratte stigninger. Vi har sammenlignet en rekke ganger på samme strrekning med pulk og flere forskjellige folk. Både for de bakre som går i de andres spor og ellers. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 27.1.2021 den 20.02):

Dette forurenser limen på kortfellene, og jeg kan ikke regne med at limen varer evig. Men jeg har varmluftpistol, garasje og skraper, og kan legge på ny lim om det trengs en gang. Har fungert bra i noen år! Kanskje bare flaks? Jeg vil ikke være for redd for å bruke utstyret mitt..

Samd. Eg nyttar også kortfellane utanpå festevoks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nesten så eg får lyst å prøve smøring igjen 😅

Eg kjenner bare ingen som har gått fra smøring, til kortfeller og så tilbake til smøring. Kan vel ha noe med hvor man går også, og såklart kompetansenivå ang smøring. Med litt fortvilelse så ser eg at folk heller tar på kortfell, og lar de stå på hele sesongen uten å ta de av mellom opp og ned heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg har ikke fjellski med kortfeller a la Åsnes/Fischer, men et par vanlige smøreski og et par waxless. Jeg bruker langfeller på begge par, hvis kraftig oppover med pulk.  Med disse feller kan jeg gå opp en vegg. Mine krefter slutter før glippetakene kommer. Det er som å kjøre bil med kjetting - kløtsjen ryker først!

Det er ingen tvil om at "blå swix" smøreføre gir det beste gli og passe fraspark og er det aller beste. Smøreproblemene kommer omkring 0-føre, hvor det blir vanskelig. Der har jeg hatt en mye glede av de smørefri Fischer ski, hvor resten av følget smurte om, men jeg holdt pause. Man skal bare glide smørefri ski på HELE sålen ved klabbeføre. Jeg gik en gang ganske greit, mens en i følget klaget på klabber som Jostedalsbreen. 

Men smørefri ski har noe mindre gli en korrekt smurte smøreski - særlig ved "blå swix" føre. (Og bråker: "Brrrrrr" på hardt føre. Og er det isete føre glipper de smørefri, fordi de jo virker rent mekanisk ved at mønsteret i sålen griper i snøen som mothaker. Flere merker hadde før et trappeformet mønster, hvor Fisker "fiskeskjell" Crown mønster var overlegent. Jeg vet ikke hvordan Åsness ny? mønster er? Det gamle trappeformede var heller dårligt på et par smørefri Åsnes markaski.  

Min konklusjonen er at lite slår velsmurte ski så'n fra - 2 - 10 C

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toskehove skrev (7 timer siden):

Eg kjenner bare ingen som har gått fra smøring, til kortfeller og så tilbake til smøring

Eg nyttar både kortfellar, langfellar og smøring om kvarandre. Dei er alle verkty for det samme; framdrift.

Vel til ei kvar tid det som er mest energieffektivt og gir mest skiglede. Som regel smurning.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Litt seint ute her, men ville bare si takk for svar alle sammen! Her var det mye hjelp å få. Har stort sett holdt meg til kortfellene denne sesongen, og kjøpte meg 45 mm i tillegg til de jeg allerede hadde i 58 mm. Sist tur beholdt jeg 58 mm på hele turen men hadde tilpasset dem denne gangen. Det var stort sett hardt føre, og hadde faktisk ganske god glid hele tiden. Det gikk også mye opp og ned, så det var greit med litt bredere feller. 

Men til neste år skal jeg lære meg å smøre - skal dra frem denne tråden igjen da :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg tillater meg å poste på en gammel post med lignende spørsmål.

 

Jeg har kjøpt med Åsnes Amundsen. De siste 10 årene har jeg gått med et par smørefrie ski hvor stålkanten til slutt røyk. 

Min bruk er: 80% på dagsturer (2-6 timer) i preparerte løyper, som regel med ungen i pulken bak meg. Da går jeg sammen med kona, og det går i passe treigt tempo. 20% topptur/langtur med sekk (muligens pulk). Til sistnevnte bruk har jeg kjøpt 45mm syntetiske langfeller. 

På tross av at jeg har stått på ski stort sett hele livet har jeg aldri smørt et par ski. Jeg har heller ikke brukt noe annet enn stålkanter siden Fischer-skiene da jeg var 12 år. Her er jeg altså totalt grønn, men har blitt litt klokere av å lese på forumet.

 

Tre spørsmål jeg sitter igjen med er:

1. Til hverdags, når jeg er på tur med kona og ungen i preparerte løyper og tempen er mellom -5 og 0 grader - bør jeg da går for mohair kortfeller på 45mm, eller smøring? I så fall, hvilken smøring?

2. Er det noe vits å "preppe" skiene med glider og hele den greia hos XXL for 500kr før førstegangsbruk? Eller er det litt perler for svin hos meg? Jeg har forøvrig også strykejern hjemme og tendens til å overvurdere egne evner, så om nødvendig kan jeg prøve på å varme inn glideren hjemme. 

3. Jeg leser meg grønn om smørning, glidere, smøresoner og det som verre er. Kan noen lenke til en flytende glider som jeg bør ha med på tur som jeg kan påføre direkte på kortfellene dersom de ikke glir så godt?

4. Burde jeg bare kjøpe smørefrie!? Her syns jeg svarene spriker så voldsomt. Jeg hadde nemlig i utgangspunktet en bestilling på smørefrie, men det tok så fryktelig lang tid med levering, at når Fjellsport i dag kjørte tilbud på Amundsen så slo jeg til på "smøreski". 

 

Hvis du har et produkt du liker godt - så tar jeg gjerne i mot tips. Har skjønt at jeg bør ha blå Swix og en felleglider(?) og vanlig glider til fremme og bak på skiene. 
 

Er det andre tips jeg bør ta til meg? Jeg har forsøkt å lese meg opp på forumet, men ikke blitt helt klok på disse tre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjem langt med blå, blå spesial og lilla.

Hurtigglider på flaske. Felleglider i stykke eller flytande. 

Å få ein skikkeleg prepp kan vere greit, men viktigste er at du sett dei inn med opplagsglider ved endt sesong. Prøv å unngå å tørke ut sålen. 

Kortfellar i løyper er for meg KUN ved klisterføre. Klister har eg ikkje tålmod til. Å gå på blåswix-føre med fellar ville gitt meg vondt i magen 🙉 og forringa skigleda mi. 

Startar du enkelt så sankar du erfaring etterkvart og heile "smørjesirkuset" vert litt mindre overveldande og pesete enn det kan verke ved første augekast. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 25.3.2022 den 18.31):

men viktigste er at du sett dei inn med opplagsglider ved endt sesong. Prøv å unngå å tørke ut sålen. 

Det er nok en langvarig mythe skapt av smøringsindustrien. HDPE materialet i sålen er nokså inert og har ingen evne til uttørking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (16 minutter siden):

Det er nok en langvarig mythe skapt av smøringsindustrien. HDPE materialet i sålen er nokså inert og har ingen evne til uttørking.

Hm, interessant. Kva kjem endring i farge på såle av då eigentleg? Berre det "ytre" laget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.