Gå til innhold
  • Bli medlem

Turbukse til fjellski med snølås - eller gamasjekrok?


Franc

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg bruker i dag en Fjällräven Keb turbukse mesteparten av året, og er veldig fornøyd med den. Nå ser jeg etter en turbukse nr 2, som jeg hovedsakelig ønsker å bruke på fjellskiturer om vinteren, og regnfulle hytte til hytte/teltturer vår/høst. Jeg har lett litt rundt, og Gore-Tex eller tilsvarende virker å være en grei løsning for meg. 

Problemet er at jeg veldig gjerne ønsker bukser med integrerte gamasjer/snølås, slik at jeg ikke trenger å ta gamasjer utenpå buksa når jeg går på fjellski. Men de aller fleste buksene jeg kommer over er tilpasset slalom/randostøvler, og da blir passformen unødvendig vid nederst. Jeg ser ikke for meg at det vil fungere optimalt med fjellskistøvler.

Har noen der ute gode tips til en bukse som ville fungert godt til mitt bruk? Gode ventilasjonsmuligheter er også en nødvendighet. 

På forhånd mange takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På generell basis syns jeg at Bergans har mange fine bukser med gode løsninger. De har jo veldig mange forskjellige modeller. Noen med drop.seat, og med netting på innsiden. Jeg har av en eller annen grunn alltid likt Bergans sine løsninger nede, der de har indre gamasjer med strikk. På de lengste turene bruker jeg gamasjer ytterst rundt, men det er mest for å kunne ta av gamasje og bort med snøen i yttergang, eller bakse i dyp snøen uten å være redd for å få snø i skoene. 

Jeg har også en Arcteryx Alpha SV, som jeg benytter en del, men jeg syns den er for stiv og kald og den mangler helt lommer, nor som er et stort savn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Kjell Iver said:

På generell basis syns jeg at Bergans har mange fine bukser med gode løsninger. De har jo veldig mange forskjellige modeller. Noen med drop.seat, og med netting på innsiden. Jeg har av en eller annen grunn alltid likt Bergans sine løsninger nede, der de har indre gamasjer med strikk

Enig! Jeg har ei Bergans skibukse, tror den heter Oppdal (?), den er foret med litt isolasjon. Den har indre gamasjer med strikk slik du beskriver, det er ei helt genial løsning. Buksa er helt vindtett, og blir ikke for varm. Ei bukse jeg er blitt glad i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franc skrev (4 timer siden):

Heisann! 

Jeg bruker i dag en Fjällräven Keb turbukse mesteparten av året, og er veldig fornøyd med den. Nå ser jeg etter en turbukse nr 2, som jeg hovedsakelig ønsker å bruke på fjellskiturer om vinteren, og regnfulle hytte til hytte/teltturer vår/høst. Jeg har lett litt rundt, og Gore-Tex eller tilsvarende virker å være en grei løsning for meg. 

Problemet er at jeg veldig gjerne ønsker bukser med integrerte gamasjer/snølås, slik at jeg ikke trenger å ta gamasjer utenpå buksa når jeg går på fjellski. Men de aller fleste buksene jeg kommer over er tilpasset slalom/randostøvler, og da blir passformen unødvendig vid nederst. Jeg ser ikke for meg at det vil fungere optimalt med fjellskistøvler.

Har noen der ute gode tips til en bukse som ville fungert godt til mitt bruk? Gode ventilasjonsmuligheter er også en nødvendighet. 

På forhånd mange takk for svar! 

Jeg har norrøna trollveggen. Forrige versjon.

Dette er en vanlig skallbukse med ventilasjonsglidelås i sidene.

Bena er for smale til å gå utenpå slalomstøvler/randostøvler, men går utenpå fjellskistøvler. På randotur har jeg glidelåsen åpen, og får snølåsen akkurat rundt innerstøvelen. Med fjellskisko, eller scarap T4 telemarkstøvler, går snølås og bukse over skoene.

Denne har gode avtagbare snølåser i bena som tetter godt, og vanlig gamasjekrok, så den passer like bra om sommeren.

Den har også en god og lett avtagbar BIB.

Jeg bruker bare denne goretexbuksen, til alt, hele året.

——————

Den nye versjonen ser ut som den har bukseseler (ikke bib), og deopseat siden glidelåsene går helt opp. Ulempen med dropseat er at da er se øvre ventilasjonsglidelåsene gjemt under jakken/hoftebeltet på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kikker på GTX bukser for alpinisme/fjellklatring så får du gjerne smalere passform nederst på bena, hvor en del av dem har intern gamasje.

Jeg har f.eks. ME Tupilak som går over smale randoneesko men ikke alpinsko,  og passer ypperlig til fjellsko. (Anbefaler ikke nødvendivis dennne til deg, men som eksempel)

  • Pluss: Hel glidelås fra fot til liv (Lufting), Dropseat, gamasje (med hull til å feste strikk som kan trekkes under sko)
  • Minus (for noen): Litt stivere stoff en en del andre bukser (mer solid), ingen lommer (som er bra ift vinterklatring med utstyr hengende i selen..)

image.png.8e9300f38964b704f0d2dd6dd1ccb2b2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franc skrev (2 timer siden):

Takk for veldig gode innspill! Det blir en tur innom Bergans og Norrøna for å prøve litt når butikkene åpner igjen. 

Kan og legge til at jeg har fått opp noen reklamer for Vikafjell sine klær i det siste. Ser skikkelig bra ut, og koster knapt halvparten av Norrøna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.