Gå til innhold
  • Bli medlem

tarp + myggenet versus telt?


CarstenT

Anbefalte innlegg


Er der nogen der har erfaring?
Jeg er helt sikkert ikke den eneste som har tilbragt en regnvejrs-dag i et ultralet et-personers telt. Det er myggefrit og tørt, men ikke et højdepunkt på en tur hjemmefra. Så, ideen om en tarp over et stort myggenet har bidt sig fast. Jeg fik ideen på et tidspunkt og  købte begge dele uden at jeg alligevel har haft en god lejlighed til at prøve det af. Mine forventninger var ikke så høje, myggenettet er meget lille. Men, så så jeg én af de der utube vildmarks-videoer, hvor én brugte det. Den store AHA kom efter en video-panorering af landskabet. Det var skarpt og tydeligt, og så går det op for én, at det er optaget inde fra nettet. OWKayyy
Og så er det hverken pris- eller vægt-belastende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt, men ikke så mange erfaringer som jeg skulle ønske jeg hadde. For jeg liker det utrolig godt!

Selv har jeg ikke anskaffet stenger/gåstaver enda til å kunne bruke på flere områder enn hvor det er trær, men jeg har en bambus stav jeg benytter til såkalte "mid" telt, men også til dette. Har man en stav/pinne (medbrakt eller en man finner) så trenger man bare ett tre igjen, for å få de to mest nødvendige festene. Men det har sine begrensninger.

Det er for så vidt det eneste negative jeg har å si, for jeg elsker hvor fleksibelt det er, og ikke minst hvor mye jeg koser meg! Myggteltet jeg bruker er ikke det letteste eller minste i pakkvolum, men egenskapene det har er grunnen til at jeg skaffet det. Bruker OneTigris sitt myggtelt som brukes til deres tarp/myggnett kombo. Det har bunn, solide ende-vegger (som også kan åpnes som dører), det har en diiiger dør langs langsiden i nettingen, og ellers gode løsninger, synes jeg. If there's a will there's a way 😅😊

Grunnen til at jeg ville ha med solide ende-vegger, var at når man bruker en tarp over det, så blir det nærmest som et telt med 4 vegger, avhengig av hvor nært man plasserer tarpen. Men her er set mange, mange måter å gjøre ting på! Og jeg storkoser meg med løsningene jeg har benyttet meg av. Det kan bli veldig lukket for regn osv, men også utrolig åpent, luftig og knallbra mtp utsikt om man er så heldig å finner et sted egnet til det. 😊

Noen kan nok ikke fordra det, men som sagt, jeg koser meg ^^ Mørelina jeg bruker til nettet og tarpen, er den samme som jeg bruker til tarp, tarp& hengekøye osv, og har flere lettvekts plugger av forskjellige typer, samt ett par ekstra dyneema barduner og prusik løkker allerede i posen. Hurra for systemer som fungerer sammen! 😂😄

Veldig interessert i å høre hva andre har erfart og med hvilke type utstyr. 

Endret av Vandrefalken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at du dropper teltet?  Jeg har mang en natt uten telt, men når regnet høljer ned og og vinden uler er dt ingen ting som å dra glidelåsen ned på innerteltet.  DEt er som å slå på en bryter.  Godt og lunt. 

Slik jeg etablerer meg  trekker jeg et modifisert tarp på 3 x 15 over Aktoen, og fyrer opp kvistbrenneren.  Den plasserer jeg på en flat stein, slik at jeg kan flytte den dit jeg vil om myggen er plagsom.  Og er den ekstra plagsom hjelper det å legge på litt fuktig mose eller barkvister. 

teltleir.jpg.ed5a41e93f4cc5c4f28e97dc9a012c99.jpgIMG_0081.thumb.JPG.f8bbb6e9ffdd21379db69ddae372b53c.JPG

mosebål.JPG

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spare vekt under sykling til/fra markatur i fjor sommer, var jeg ute etter et lettere alternativ enn det største og luftigste teltet mitt, Hilleberg Allak 2 på 3.4 kg.   Oppdaget at Hilleberg Niak har samme stanglengde som Allak 2, og siden Niak er nesten like stort som Allak 2, så kjøpte jeg et netting-innertelt til Niak, selv om jeg ikke har Niak-telt.  Hadde jeg kjøpt Allak 2-nettingtelt hadde løsningen blitt ca. 450g tyngre, og dyrere.

Tilsammen for Niak-innertelt, to teltstenger, Hilleberg tarp 10, og plugger til innertelt og tarp, ble det på rett over to kg. Eventuelle staver til å sette opp tarpen kommer i tillegg.  Ikke en lettvektsløsning, men jeg kunne gjenbruke utstyr jeg hadde fra før. 

Nettingtelt i kombinasjon med tarp er herlig luftig og naturnært.  Ypperlig i sommerskogen. 

I dårlig vær eller på fjellet foretrekker jeg vanlig telt, som gir bedre beskyttelse, og er kjappere og enklere å sette opp.

 

 

Endret av Luesveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen,
Spændende at høre om jeres erfaringer.
Det går op for mig, at der sjældent er én rigtig løsning ... forstået sådan, at forskellige situationer sjældent har det samme udstyr som bedste løsning. Jeg husker en overnatning på en overfyldt camping-plads i en biuak-pose. Det kommer ikke til at ske igen ;o/
Så, I sommers købte jeg osse et 8 kg's 5-mands telt til lokale fisketure på cykle. Her i Danmark er det jo ikke allemandsret og der ligger en camping-plads nær en å jeg er meget glad for. Ok, det var osse tænkt på som dét sommerhus jeg aldrig fik råd til at købe.
Mellem-løsningen bliver en extra tarp så jeg evt kan lave lidt privatliv, lidt mere vind-læ og et større råderum .. for det er altså et hit at sidde under når alternativet er et ultralet kropskondom.
Og måske et større net. Som dansker er jeg stadigvæk traumatiseret efter at have oplevet knoten ;o0
Jeg vil undersøge om mine andre telt-stænger (har et ældre Børgefjell) kan bruges sammen med vandre-stavene, for det er gerne et fummel at sætte tarpen op .. sagt med min lille erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikCS skrev (På 26.1.2021 den 23.24):

Har bestilt og venter på NorTent sin bivuakk med mygg/innertelt. Spent på å se hvordan det fungerer.

Det innerteltet ser jo fint ut. Fint om du melder tilbake hvordan du synes det funker. Jeg har lurt litt på Frisport sitt myggtelt også, ser ganske likt ut som Nortent sitt utfra beskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (44 minutter siden):

Det innerteltet ser jo fint ut. Fint om du melder tilbake hvordan du synes det funker. Jeg har lurt litt på Frisport sitt myggtelt også, ser ganske likt ut som Nortent sitt utfra beskrivelsen.

Det skal jeg gjøre (når det slutter å være sånn hvitt på bakken).

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Blindgjenger skrev (1 time siden):

Hei @EirikCS, har du fått noen erfaring med bivuakk og myggtelt i løpet av sommeren? Med 180cm bredde bør det vel være plass til to selv om veggene skrår veldig innover. De andre alternativene jeg har sett har gjerne ikke mer enn 110-120 cm bredde, og da har jeg en følelse av at det fort blir trangt for to.

Ja, det har jeg. Det er GOD plass til to voksne menn. Da er det også plass til mye ting inne i teltet. Det hadde også gått an med tre, iom at det er så stort yttertelt. Har ihvertfall ligget der i fem netter med to barn (5 og 8) uten problemer (med bagasje utafor). Bivuakken er meget allsidig, har satt den opp i mange forskjellige konfigurasjoner, også uten trær over tregrensa i Femundsmarka. VEldig fint å kunne åpne en, begge eller ingen av sidene. Man får et stort areal uten å være avhengig av at det er padde flatt på hele området.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikCS skrev (1 time siden):

Ja, det har jeg. Det er GOD plass til to voksne menn. Da er det også plass til mye ting inne i teltet. Det hadde også gått an med tre, iom at det er så stort yttertelt. Har ihvertfall ligget der i fem netter med to barn (5 og 8) uten problemer (med bagasje utafor). Bivuakken er meget allsidig, har satt den opp i mange forskjellige konfigurasjoner, også uten trær over tregrensa i Femundsmarka. VEldig fint å kunne åpne en, begge eller ingen av sidene. Man får et stort areal uten å være avhengig av at det er padde flatt på hele området.

Takk for tilbakemelding! Vurderer å skaffe bare innerteltet til bruk med den tarpen jeg allerede har. Den er riktignok bare 3x3m, så det kan bli litt dårlig dekning om det både regner og blåser - men jeg har uansett ingen intensjoner om å bruke et sånt oppsett om det er meldt dårlig vær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.