Gå til innhold
  • Bli medlem

Kortfeller vs langfeller?


Navigatøren

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg har endelig fått med fjellski og kjøpte med et par kortfeller i nylon. Nå har jeg blitt usikker om det også er lurt med langfeller, men har jeg egentlig behov for det? Jeg vet mange bruker det til toppturer. For min del drar jeg stort sett på moderate turer med pulk og sjeldent på topptur, vil det egentlig holde med kortfeller til slik bruk? Eller er det lurt med langfeller til pulk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kortfeller funker bra til pulk 90 prosent av tiden. Unntakene er hvis det er mye løssnø, veldig bratt evt også mye is. Da anbefales langfjeller. Kortfeller har et bredere bruksområde, men langfeller er gode å ha til overnevnte forhold.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Hvis du mister en fell, eller en fell ikke henger, så er det godt med en reservefell. Det kan like gjerne være ett sett langfeller ;)

Ville heller hatt en kort fell i resserve, en et sett med langfeller, langfeller er no herk å gå med på flatmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går med fjellski og pulk og det er helt nødvendig ved flere tilfeller å kunne veksle mellom korte og lange feller. Har ved en tur kun hatt kortfellene tilgjengelig og det var utrolig hemmende. Det er verd investeringen. Har også både syntetisk og mohair-feller fordi det også kan være forskjeller der dette er avgjørende.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte original kortfell sammen med mine Nansen her for noen år siden. Har brukt de en gang - var en skikkelig dårlig opplevelse! De fungerer bra oppover, men ikke bortover og slett ikke nedover. Har brukt istedet en smal (35mm?) langfell egentlig kjøpt inn for et par turlangrennski. De fungerer mye bedre. Det skal sies at de originale kortfellene jeg kjøpte hadde en innfestings greie i stål, og ikke i plast slik dagens utgave ser ut til å ha. Det kan være forskjeller der, hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (14 minutter siden):

Jeg kjøpte original kortfell sammen med mine Nansen her for noen år siden. Har brukt de en gang - var en skikkelig dårlig opplevelse! De fungerer bra oppover, men ikke bortover og slett ikke nedover. Har brukt istedet en smal (35mm?) langfell egentlig kjøpt inn for et par turlangrennski. De fungerer mye bedre. Det skal sies at de originale kortfellene jeg kjøpte hadde en innfestings greie i stål, og ikke i plast slik dagens utgave ser ut til å ha. Det kan være forskjeller der, hva vet jeg.

Jeg bruker kun Mohair Feller nå fordi jeg synes syntet gir dårlig glid. Grepet er nesten like bra.

Dog kan det være lurt å impregnere mohair fellene etter de har vert mye brukt, for å hindre at de trekker vann i vårsnøen og fryser høyere i terrenget. Men jeg har ikke selv opplevd problemer i våt vårsnø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker kun Mohair Feller nå fordi jeg synes syntet gir dårlig glid. Grepet er nesten like bra.

 

Jeg tror kanskje det var selve festekladdasen på mine kortfeller som ga null glid: den bygger alt for mye under skia etter mitt skjønn...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er spennet i skia dine @DFM62 ift totaltvekt på brukern (med full bekledning og evt oppakning/sekk)? Nansen har i utgangspunktet  moderat gåspenn også.

Jeg har f.eks. gått langhelg på Hardangervidda med Falketind 68 (Rabb 68) som har veldig lite spenn. Det funker fint med kortfell på disse skiene når det er myk snø, men på is og skare så tar festekladden på kortfellene nedi som du er inne på. Jeg bruker mohair-kortfell i forskjellige bredder, går gjerne med smaleste og nedkortet i bakkant for at de skal ta minst mulig samtidig som de gir "nok" feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (21 minutter siden):

Hvordan er spennet i skia dine @DFM62 ift totaltvekt på brukern (med full bekledning og evt oppakning/sekk)? Nansen har i utgangspunktet  moderat gåspenn også.

Turen jeg prøvde dette på var med lett dagstursekk, fra Toskjær i Tuddal til Gaustatoppen over Knærne. Opp der blir det fort hardt og skavlete, ja, derav behov for feller:) Har ikke prøvd korttfellene i løsere snø; det er meget mulig det kan fungere bedre.

Når det er sagt, må jeg jo også reflektere litt over at langfell alltid virker, så hva skal man da med kortfell? :)

 

Endret av DFM62
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (1 time siden):

 

Når det er sagt, må jeg jo også reflektere litt over at langfell alltid virker, så hva skal man da med kortfell? :)

 

Tja, Med rett kortfell på rett føre har du tross alt glid nedover. 

Det skal sies at isete føre gjerne er det kjipeste jeg går på med kortfell (har den gamle "stålinnfestingen til Åsnes"), det skrubber noe så inn i gamperæ.... at jeg faktisk tar meg bryet med å ta de av når det er en del nedover...

Jeg foretrekker å smøre så lenge det er forhold til at jeg klarer meg med det. Det er ikke veldig alpint og bratt i mitt turområde der jeg gjerne har med pulk. Så bytter gjerne ikke til kortfell før det blir påkrevet. På enkelte turer med godt føre klarer jeg meg helt uten å bruke fellene...

https://www.instagram.com/p/CIDZiAijrBa/
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (53 minutter siden):

Tja, Med rett kortfell på rett føre har du tross alt glid nedover. 
 

Jeg har vært litt upresis, ser jeg. Det jeg har og bruker er vel egentlig en kortfell, men den fester i tuppen og har en glatt stripe av polyetylen foran selve nylonfellen. ->   https://www.oslosportslager.no/produkt/madshus-intelligrip-skin-35mm-kortfeller-28021.aspx

Denne glir fint bortover og nedover, samt gir bra feste oppover. Mye bedre løsning, etter mitt skjønn, enn kortfell-"kladden" til Åsnes.

Endret av DFM62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt Mohair kortfeller, og de fungerer veldig bra til mine Åsnes Ingstad. Noe tregere nedover men bortover og oppover er de som en drøm.  Men målet for meg er ikke å komme raskest mulig ned, men trygt ned :)  For ren topptur hadde jeg sikkert valgt langfell for ekstra godt feste. Men ikke noe jeg ville tatt med på vanlig tur. 

jeg har også kjøpt meg ispigger. til skoa Hvis jeg derfor kommer til helt grusomt terreng tar jeg av ski og setter ispiggene på skoa. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.