Gå til innhold
  • Bli medlem

Min første vinternatt i minus, kald uansett på rompa...


Ingunn1

Anbefalte innlegg

Hei. Da har jeg sovet min første vinternatt i minus, på terrassen for å teste utstyr. Det var - 6 da jeg la meg kl 22. Jeg hadde først et oppblåsbar liggunderlag R verdi 4, så et bamse liggunderlage oppå der, så et reinsdyrskinn. Her lå jeg med ett sett ullundertøy, ullhals og lur, i min nye lady dunsovepose med comfor på - 19. Jeg er jo egentlig en frostmakk, så hadde med med nalgene varmeflaske som holdt god lunk gjennom hele natta. Men ikke lenge etter at jeg hadde funnet roen kjenner jeg fortsatt på kulden på rompa og hoftepartiet. Er det mulig, tenker jeg da jeg trodde at mine forberedelser skulle være gode nok. Men hjalp å legge seg på en ullgenser... Men erfaringer og innspill om noe jeg ikke har tenkt på? Irriterende vertfall, for blir jo kald hvis en lar kulden få bre seg utover på kroppen iløpet av natta. Men jeg våknet uthvilt og fornøyd ellers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres rart ut at du skal bli kald gjennom oppblåsbart underlag + Bamse og reinsdyrskinn, men her er noen mulige årsaker.

   - Hva var under underlagene? Snø isolerer godt, så det kan faktisk være varmere å legge underlaget på snø enn på en iskald terrasse. I all fall om terrassen er av betong eller stål. 

   - Hadde du nok luft i underlaget? Dersom det oppblåsbare underlaget ikke har nok luft vil det typisk presses sammen akkurat ved rumpe/hofte. Da har du null effekt av dette, og altså bare isolasjonen fra Bamse og reinsdyrskinn (Som burde være plenty i -6 grader).

   - Er du sikker på at det kommer fra bakken? Du sier ikke om du ligger i telt, men dersom du ligger under åpen himmel skal det ikke mye vind til for å gå gjennom posen. De blir kaldest der kroppen ligger nær posen. Altså rumpe/hofter og skuldre. En tynn duk av noe slag over posen kan gjøre underverker.

   - Har du fått snø mellom underlagene? Dersom det ligger snø og smelter f.eks under reisdyrskinnet vil dette kjøle deg ned ganske effektivt.

Med tre lag mot bakken (pluss sovepose) heller jeg mest mot de to siste mulighetene.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover du på rygg, magen eller siden? Og var det fra en spesiell retning du kjente kulden, f.eks. fra underlaget, siden, eller toppen? Sov du i telt eller under åpen himmel?

Jeg sover som regel på siden og pleier å fryse på hoften hvis underlaget ikke isolerer nok. Nå hadde du jo greit med isolasjon under, så det virker jo litt rart.

Det er ofte stor forskjell på å sove i telt og å sove under åpen himmel. Under åpen himmel er det mer bevegelser i luften (selv med lite vind) og da kan det hende at det blir kjøligere akkurat i overgangen mellom der soveposen er fullt loftet og der soveposen presses flat mot underlaget når det kommer bevegelser i luften inn fra siden, og enda mer hvis man flytter en del på seg. En løsning da er å legge både underlag og sovepose i en vindsekk eller fjellduk. Er man i et telt så er det et mindre problem.

Ellers er det greit å passe på at spesielt føtter, knær og hofte/rumpe ikke presses for hardt mot soveposen fra innsiden slik at soveposen klemmes flat.

Men hvis du våknet uthvilt og fornøyd så tenker jeg at det var en suksess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner spesifikt kulde i rumpe/hofteparti. Har du kontrollert at posen er vid nok? Hvis ikke kan dunen lett komprimeres fra innsiden og derav miste sin isolasjonsverdi. Videre vil man også kunne oppleve kulde hvis man vrir seg mye gjennom natten. Hvis du feks ligger på ryggen og vrir deg vil det ta noen sekunder før duna "lofter" igjen. Da kan kulda sive igjennom. Utstyret ditt i seg selv skal fint klare slike temperaturer.

Endret av KS10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Jeg lå rett på terrassen ja, under åpen himmel. Helt vindstille, men klart det er sirkulasjon i lufta. Jeg ligger helst på sida, men er også innom rygg. Jeg hadde godt med luft i madrassen. Men følte fortsatt at kulden kom nedenfra, og ikke fra sida. Men greit med innspill og tips. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte et øyeblikk på om sovepose var for vid tross alt om den er lady, ekstra lang. Da jeg lå på sida, kunne jeg kjenne ei kuldegrop i posen foran magen, tok dermed å bare puffa den tettere og la en ekstra stillongs der, som virka som det hjalp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket oppblåstbart liggeunderlag brukte du?
Kunne vært interessant å teste bamse under, oppblåsbart og reinsskinn på toppen - dvs bytte om på bamse og oppblåsbart. 
Innbiller meg at denne kombinasjonen vil ligge tettere på kroppen, og derfor isolere bedre. 
Har god erfaring med dette selv i hengekøye og under -10. 

 

Endret av Hc.b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er kald på rompa når jeg legger meg, har jeg veldig vanskelig for å få varmet den opp i løpet av natta, nesten uansett hvor mange underlag/soveposer jeg bruker. Den kalde rompa fungerer som et kjøleelement i den delen av soveposen den har fått tildelt. Men hvis man er god og varm ellers og det ikke går utover søvnen har jeg i stor grad valgt å ignorere det. En metode jeg noen ganger bruker, er å ligge med Nalgen flaska mot magen, for å varme opp ene siden av soveposen, for deretter å snu rompa 180 grader mot det oppvarmede område. Dette gjenntas noen ganger. Jeg synes ofte dette er mer efferktivt enn å ha flaska på rompesiden. Ved å ha flaska på magesiden varmer jeg opp et større område av selve soveposen. Magen er tross alt litt varmere enn rompa. I tillegg genererer all denne frem og tilbake flyttingen litt varme i seg selv.

På tur når det er kaldt, prøver jeg om mulig å passe på at ikke huden blir for avkjølt før jeg kryper i posen. Jeg kan godt sitte ute uten å fryse i lang tid, men når jeg skal i posen merker jeg at hudtemperaturen og særlig rompa er temmelig lav. Da er det vanskelig å få varmen i posen. Derfor prøver jeg å passe på å surre meg inn i noe varmt om jeg blir sittende ute, eller hoppe i posen før jeg blir for avkjølt. 

Alternativt putter jeg guttungen i min sovepose 😁. Han er et digert varmemelement! Har overskuddsvarme til både min og egen pose. I sommer lå han oppå posen å klagde over varmen 🤪, mens jeg surra meg inn så godt jeg kunne. 

Hilsen

Fru kronisk kald rompe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oklart om det är ett trädäck med luft under och av ribbor eller Betong eller vad,men det borde ej vara från undersidan som du blir kall.

Viktigt att skaka dun säck när man lagt ut den så dunet fördelas jämt och luft kommer in i kanalerna.

Prova med 2 vanliga cellplast liggunderlag och ett reflekterande  filt underst och något vindtätt ovan säck om du ligger ute och ej har speciellt tät väv som ytterst på säcken.

En renfäll fungerar direkt på snö om den är behandlad mot fukt och fungerade sedan vi låg i grottor,nu är ju moderna liggunderlag lättare och billigare.

Gör även lite gymnastik eller spring lite före du kryper ner i säcken så fryser du mindre i början av natten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg sliter med det samme i Rago x-trem dun posen min.. Den har komfort på -21, men jeg må ha nalgene flasker på rumpe , mage og føtter, for det blir kulde hull der da duna klemmes sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nusk skrev (2 minutter siden):

Jeg sliter med det samme i Rago x-trem dun posen min.. Den har komfort på -21, men jeg må ha nalgene flasker på rumpe , mage og føtter, for det blir kulde hull der da duna klemmes sammen. 

Du blir nok kald på rumpa uansett hvor varm pose man har, så her må liggeunderlaget gjøre jobben. Rago x-trem har vel t-comfort på -16, ikke 21. har selv brukt denne i hengekøye hvor det var iallfall -12 og det var varmt og godt. Lå da med ullundertøy og duntøffler fordi jeg ville være helt sikker på at jeg ikke skulle fryse. 
så er det veldig individuelt hvor lett man holder varmen når det er kaldt, og om man er kald når man legger seg. 
En annen viktig ting med dunpose, er å få denne opp i god tid før man skal oppi, gjerne gi den en god rist - så fjærene får nok tid til å «blåse» seg opp og få den isolasjonsevnen den skal ha 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (5 minutter siden):

Du blir nok kald på rumpa uansett hvor varm pose man har, så her må liggeunderlaget gjøre jobben. Rago x-trem har vel t-comfort på -16, ikke 21. har selv brukt denne i hengekøye hvor det var iallfall -12 og det var varmt og godt. Lå da med ullundertøy og duntøffler fordi jeg ville være helt sikker på at jeg ikke skulle fryse. 
så er det veldig individuelt hvor lett man holder varmen når det er kaldt, og om man er kald når man legger seg. 
En annen viktig ting med dunpose, er å få denne opp i god tid før man skal oppi, gjerne gi den en god rist - så fjærene får nok tid til å «blåse» seg opp og få den isolasjonsevnen den skal ha 😊

Har exsped vinter underlag, isomatte og reinskinn under :) 

men snakket med Helsport, de sa at enkelte har problemer med dunposer, duna presses sammen og man fryser der, men ikke alle som merker problemet sa de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nusk skrev (2 timer siden):

Har exsped vinter underlag, isomatte og reinskinn under :) 

men snakket med Helsport, de sa at enkelte har problemer med dunposer, duna presses sammen og man fryser der, men ikke alle som merker problemet sa de. 

Avhengig av soveposen kan det også ha noe å si hvordan du ligger. Hvis duna er fordelt ulikt på øverside og underside og du du lar posen følge med deg hvis du ruller over på siden vil det fort minske komforttemperaturen på posen fordi ryggen da er mindre isolert enn den var under målingene. Komfortemperatur gjelder når du ligger på rygg med soveposeryggen ned mot underlaget. Det er slik den er målt. Limit-temperaturen er beregnet ut i fra dette og forutsetter at du ligger i fosterstilling på siden, men fremdeles med ryggsiden på soveposen ned mot underlaget. Du må altså snu deg inni soveposen, ellers taper den isolasjonsevne. Dette gjelder selvsagt ikke for soveposer der duna er likt fordelt rundt hele.

Trange soveposer (mumie-formet) gjør også at posen fort vil stramme over baken hvis man legger seg på siden med bøy i hofta (fosterstilling).

Et lett teppe av noe slag over soveposen kan gjøre underverker. Ellers er jo dette med å fryse veldig individuelt med mange parametre som virker inn.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nusk skrev (3 timer siden):

Har exsped vinter underlag, isomatte og reinskinn under :) 

men snakket med Helsport, de sa at enkelte har problemer med dunposer, duna presses sammen og man fryser der, men ikke alle som merker problemet sa de. 

Dette blir veldig individuelt, men jeg hadde turer ute i år i -12 til -14 ish med min Rago X-trem og hadde ingen problemer med varmen så lenge skulder-strammerne (?) og hetten er dratt til godt for å forminske varmetapet ut av posen. Jeg ligger kun på et skumgummi-underlag, men hadde et reinskinn under teltet i fotenden også + en varmeflaske.

Som nevnt over her så er det viktig å få posen ut av kompresjonstrekket tidlig og få ristet godt på posen så den er god og "puffy" før man legger seg.
Ellers så opplever jeg Rago-posen til å ha ganske godt fordelt dun i kammerne sine, uten å ha så mange andre dunposer å sammenligne med.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.