Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om Locus Map og MyTrails


Hafrak

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lastet ned betalte versjoner av Locus Map og MyTrails for å sammenligne dem. Har nå brukt en del tid på begge, men er to ting jeg ikke finner ut av som kanskje noen kan hjelpe meg med.

  1. Jeg får ikke lastet ned høyoppløst kart på Locus Map, ser ut som om det stopper på 1:50.000. I MyTrails satte jeg nedlasting til 18 og har nå kart over det aktuelle området med ekvidistanse på 5m! :-) Sliter i det hele med å forstå hvordan man laster ned offline-kart på Locus, selv etter iherdig søking på YouTube...
  2. Finner ingen måte å få navigeringshjelp på MyTrails. Kommer meg til et spor, men finner ingen mulighet for å følge dette sporet. Kanskje de ikke har denne funksjonen?

Utenom det syns jeg begge appene er veldig gode. Liker spesielt godt MyTrails sin enkle GUI. Locus er super-avansert, så du om en har behov for svært spesifikke oppsett er den helt rå. Locus har og en funksjon der et spor kan fargelegges alt etter høyde relativt etter min-max på et spor du har valgt. Veldig smart og hendig.

Screenshot_20210126_081645_com.frogsparks.mytrails.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt usikker på hvilken oppløsning som kommer fra kartverket i Locus Map, men her ser du zoom 17 i samme kartutsnitt som du har over. Zoom 18 ser helt likt ut som 17 (i Locus Map). 

Screenshot_20210126_102338_menion.android.locus_pro.thumb.jpg.e123aaa06a37d6aae1427f7e792201b2.jpg

Uansett er det mye mer detaljert enn 50.000. Under ser du et bilde av papirkartet Lysebotn i 50.000:

IMG_20210126_103049.thumb.jpg.dca92856960e83bab01628b99a48b907.jpg

For å laste ned kart for offline bruk i Locus map gjør du følgende:

  1. Trykk på hamburger menyen
  2. Karthåndtering
  3. Online
  4. Statkart.No
  5. Velg menyen ved Topo og trykk Last ned

Screenshot_20210126_103454_menion.android.locus_pro.thumb.jpg.6ad9e50d9aa9fb036725156322c0bb2d.jpg

Deretter kommer du til denne skjermen:

Screenshot_20210126_103622_menion.android.locus_pro.thumb.jpg.bccdbb911c88534b01095f3a8e9e437e.jpg

Har du et spor, kan du velge å laste ned offline kart med valgfri avstand rundt sporet. Vanligvis velger jeg "Velg område" og deretter kan jeg dra en linje rundt området man ønsker:

Screenshot_20210126_103653_menion.android.locus_pro.thumb.jpg.e58485b2dc6342a0bb0240eb0239b6a9.jpg

Videre velger du hvilket zoom nivå du ønsker (du får opp disse innstillingene dersom du velger "Avanserte innstillinger", dersom du bare er på grunnleggende får du bare en slider):

Screenshot_20210126_104027_menion.android.locus_pro.thumb.jpg.b108970bec78430b6777a4c53a8396d9.jpg

Dersom området du har valgt overskrider antall fliser som kartleverandøren har satt vil du, i alle fall fra kartverket, kunne fortsette å laste ned området dagen etter.

Endret av Anders_G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grundigere beskrivelse finnes i dokumentasjonen til Locus Map:

https://docs.locusmap.eu/doku.php?id=manual:user_guide:maps_download

Det er riktig at Locus Map har mye avansert funksjonalitet, men etter litt bruk så finner man ut av det og det er omtrent uendelige muligheter. For min del er Locus Map helt overlegent alt annet jeg både har prøvd eller bare sett på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet godt tips er offline routing via BRouter. Ofte er man i situasjoner der man ikke har dekning og da er det kjekt med en funksjon der du klikker i kartet og velger naviger til. Med BRouter lages automatisk en rute på sti/vei og du får enkelt opp detaljer om ruten. https://docs.locusmap.eu/doku.php?id=manual:faq:how_to_navigate_offline Jeg mener BRouter også kan brukes når du tegner nye ruter i kartet slik som her: https://docs.locusmap.eu/doku.php?id=manual:user_guide:tracks:planning

Høydedata er også kjekt å laste ned for offline bruk. Med disse dataene på plass får du høydediagrammer over spor og ruter. Det ligger en beskrivelse av det her https://docs.locusmap.eu/doku.php?id=manual:faq:how_to_add_map_shading Jeg tror jeg har lastet det ned på en annen måte, men husker ikke helt hvordan jeg gjorde det.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.