Gå til innhold
  • Bli medlem

Bøker om overlevelse..


Shaug

Anbefalte innlegg

Er veldig interessert i emnet "Survival" eller overlevelse på godt norsk.

Har lest noen bøker om overlevelse i skog og mark. En SAS survival guide og en fra Ray mears.

Noen som har lest noen lignende bøker som de kan anbefale??

og eventuellt hvor de kan kjøpes?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
noen som har lest denne?

Jeg har den. Den er skrevet med skandinavia i tankene, og har derfor mye relevant om regionale planter, dyr og værforhold som mangler i de mer internasjonale overlevelsesbøkene.

Jeg kjøpte den på tilbud for 69kr hos Bokklubben. Jeg ville ikke betalt nesten 400kr for den, som den koster nå. De har den garantert på biblioteket, så du bør prøve den ut før du kaster 400kr på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror denne boken tilfredstiller dem fleste sine behov:

http://survival.tigerteam.se/pub/h_overlevnad.pdf. (ISBN 91-38-12172-7)

Den er skrevet for den svenske hæren i 1988. Jeg har den i bokform, men fant ikke noe sted som fremdeles selger den. Men om du trykker på linken så får du PDF versjonen av den.

Tviler på om du finner en mere omfattende bok enn dette, eneste jeg savner er mere informasjon om høyfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt på siden, men hvis du er ute etter bøker om hvordan overleve på den primitive måten, kan kanskje bøkene på følgende link være av interesse:

http://www.amazon.com/Participating-Nature-Thomas-Elpels-Primitive/sim/1892784122/1/ref=pd_sexpl_esi/102-8785547-2371314

Jeg har ikke lest noen av dem selv, men kom over dem en gang jeg surfa rundt på nettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den boken om "Overleve på naturens vilkår" så får vi se om den er noe tess.

Er også nettopp ferdig med å lese "Finding your way without map or a compass" og "Essential survival".. kjøpte de på amazon.com..essential survival sugde, men den andre var meget lærerik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke spis meitemark. mange unger som burde blitt fortalt det ...
OT:

Tja, ikke det…? :) Hørte om en (for mange år siden) som hadde vært et eller annet sted i Asia og spist noen vanvittige gode burgere. Han mistet visst lysten på flere da han fikk vite hva de var laget av... nemlig, meitemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har no skummet gjennom "Overleve på naturens vilkår" boken og sett litt på bilder og diverse.

Vil ikke si at det er en jallabok. tar kanskje ikke for seg de hotteste triksene, men er noe lurt som står i den.

Mye info om forskjellige spislige planter, tilberedning og slikt.

Er nok ikke verd 400kr, men er greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Det er enorme mengde vill mat i Norge. Problemet er at mye av det i dag sees på som ugress. Til og med disse såkalte overlevelsesbøkene nevner bare en brøkdel av det som ikke bare er spiselig, men både sunnere og mer næringsrikt enn det meste vi presterer å betale penger for å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd-Arne krev:

Det er enorme mengde vill mat i Norge. Problemet er at mye av det i dag sees på som ugress. Til og med disse såkalte overlevelsesbøkene nevner bare en brøkdel av det som ikke bare er spiselig, men både sunnere og mer næringsrikt enn det meste vi presterer å betale penger for å spise.

Venter på eksempler på denne enorme mengde mat. Alle gode råd utenom fisk, villbær og villsauer mottas med takk. Regner med å gå med slunken sekk heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Odd-Arne krev:

Det er enorme mengde vill mat i Norge. Problemet er at mye av det i dag sees på som ugress. Til og med disse såkalte overlevelsesbøkene nevner bare en brøkdel av det som ikke bare er spiselig, men både sunnere og mer næringsrikt enn det meste vi presterer å betale penger for å spise.

Venter på eksempler på denne enorme mengde mat. Alle gode råd utenom fisk, villbær og villsauer mottas med takk. Regner med å gå med slunken sekk heretter.

Du kan begynne med brennesle, løvetann og meldestokk. Om du ikkje får fisk eller anna levande føde skulle det vere lett nok å finne ei maurtue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.