Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyring Primus Omni lite


Trond63

Anbefalte innlegg

Heisan. Sikkert vært diskutert 1000 ganger. Har mye grønn parafin stående, men ser det er døden å bruke på Omni lite og at rensa perafin, tennvæske og bensin kan anbefales. Liker ikke bensin pga hvis det skulle være en lekkasje med damp og eksplosjonsfare. Ser at Biltema har tennveske til 32 kr literen og Clas kr 69 pr liter? Om en liter koster 50 kr eller 150 kr literen spiller ikke så stor rolle, for å plages i minus 10-20 er ikke greit med dyser og div.

Hvilke erfaringer og råd har folket?

Ser at clas Olson har noe lukt og sotfri tennvæske:  https://www.clasohlson.com/no/Kemetyl-Karneval-brensel/p/34-9840

https://www.sportsnett.no/primus-96-powerfuel-1-0-l-p2638/powerfuel-1-0-l-1l-v12159?gclid=Cj0KCQiA0rSABhDlARIsAJtjfCcwEknzaIPS59yR2YzKaU_vGa-qdGmZqWLEkwtStCbwTQjQoDzocAgaAlo6EALw_wcB

 

Clas olson tennvæske.webp Primus bensin.webp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den siste linken din er til Primus Power Fuel, som er renset bensin. Den er like eksplosjonsfarlig som vanlig bensin, men mye reinere og mindre giftig.
Parafin er tryggere med tanke på lekkasje, men det er sjelden man hører om uhell med bensin i primuser. Jeg bruker parafin i mine Optimus 111, og da bruker jeg Kemetyl fritidsparafin kjøpt på bl.a. Felleskjøpet. Den er laget for slik bruk.
Tennvæske kan fungere fint, problemet er at begrepet tennvæske ikke sier så mye, annet at det er beregnet på å fyre opp en kullgrill. Så den kan være tilsatt diverse stoffer som på sikt kan tette igjen filtre og dyser i primusen. Så det smarteste er nok å bruke parafin som er beregnet for trykkbaserte kokeapparater.

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare for noen uker siden snakket med wilhelmsens chemicals om dette.

Fritidsparafinen fra blåtind er laget av litt tyngre fraksjoner c11-c14.

blåtind tennvæske er laget av litt lettere fraksjoner c10-c13.

Begge produkter tåler minst 20 kuldegrader eller mer.

Begge deler er regnet for fritidsbruk og har redusert innhold av skadelige stoffer. De inneholder mindre enn 2% armoater og skal i så måte gi like helseskadlige produkter etter forbrenning. Alkylatbensin (c4-c6) inneholder mindre enn 1% armoater (i prinsippet aromatfri, men kan bli forurenset fra tanker som har inneholdt bilbensin tidligere).

Jeg bruker derfor tennvæske på parafinprimus denne sesongen, siden den krever litt mindre forvarming enn fritidsparafin. Les på innholdet først! Tennvæsker som ikke har oppgitt innhold, eller bare inneholder «nafta» har jeg prøvd og det brenner helt elendig i en primus. C10-C13 med mindre enn 2% armoater er bra saker.

Jeg mener at fritidsparafinen for noen få år siden også inneholdt samme fraksjoner som tennvæsken.

Begge deler funger ypperlig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan og takker for svar og har sett på felleskjøpet som har 2 stk. alternativer.

https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/friluft/friluftutstyr/lighter-gass-og-tennveske/varmeolje-4-l-blaatind-50312083
Kjemikaliets bruksområdeParafin til kokeapparat, lampeolje, tennvæske etc.
Sammensetning på merkeetiketten Hydrokarboner C11-C16, n-alkaner, isoalkaner, <2% 100 %

 

https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/friluft/friluftutstyr/lighter-gass-og-tennveske/fritidsparafin-4-l-blaatind-50312084
Kjemikaliets bruksområde, Parafin til kokeapparat, lampeolje, tennvæske etc.
Sammensetning på merkeetiketten Hydrocarboner, C11-C14, n-alkaner, isoalkaner, sykliske, <2% aromater 100 %

Hva er og anbefale på en Primus Omni Lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wilhelmsens sine nettsider er det spesifisert at Blåtind fritidsparafin er egnet til parafinbaserte primuser:
"Utmerket for bruk spesielt for parafinbaserte koke-og varmeapparater. Godt egnet også til opptenning av bålpanner samt for bruk på parafinbasert primus. "

Så det helt klart den jeg ville brukt. Forøvrig er den billigere på OBS-bygg hvis du har det i nærheten.

https://portal.wilhelmsenchemicals.no/wp-content/uploads/2019/09/TDS-Blåtind-Fritidsparafin.pdf

https://portal.wilhelmsenchemicals.no/wp-content/uploads/2019/09/TDS-Blåtind-Varmeolje.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond63 skrev (1 time siden):

Heisan og takker for svar og har sett på felleskjøpet som har 2 stk. alternativer.

https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/friluft/friluftutstyr/lighter-gass-og-tennveske/varmeolje-4-l-blaatind-50312083
Kjemikaliets bruksområdeParafin til kokeapparat, lampeolje, tennvæske etc.
Sammensetning på merkeetiketten Hydrokarboner C11-C16, n-alkaner, isoalkaner, <2% 100 %

 

https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/friluft/friluftutstyr/lighter-gass-og-tennveske/fritidsparafin-4-l-blaatind-50312084
Kjemikaliets bruksområde, Parafin til kokeapparat, lampeolje, tennvæske etc.
Sammensetning på merkeetiketten Hydrocarboner, C11-C14, n-alkaner, isoalkaner, sykliske, <2% aromater 100 %

Hva er og anbefale på en Primus Omni Lite.

Varmeoljen har tyngre fraksjoner enn Fritidsparafinen, så bruk fritidsparafin eller en tennvæske med c10-c13 fraksjoner og minre enn 2% aromater.

Disse tre er så og si helt samme produkter, forskjellen er hvor flyktig de er og hvor mye forvarming som kreves for at det skal bli god «primusgass» av de.

Tyngre fraksjoner kan sote mer om forbrenningstemperaturen ikke blir optimal.

 

Lampeolje med c11-c15 har jeg også fått til å brenne helt fint (og den er voksfri hvis noen har hørt den gamle myten). Så det er mye som går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Marius Engelsen said:

Lampeolje med c11-c15 har jeg også fått til å brenne helt fint (og den er voksfri hvis noen har hørt den gamle myten). Så det er mye som går.

Noen vasker og polerer bilen med lampeolje, så ja, det er mye som går :-)

Problemet med lampeolje, tennvæske og parafin er at det er nokså løse begreper som ikke sier så mye om hva det egentlig er, eller hvilke tilsetninger det inneholder. At lampeolje inneholder voks er ikke bare en myte - det finnes eller fantes lampeolje med voks (derav bruken på bil). Men hvilke lampeoljer i dag som inneholder voks, om i det hele tatt noen, vet jeg ikke. Det er ikke nok å lese innholdsdeklarasjonen, noen stoffer er ikke merkepliktige.

Hele denne diskusjonen om hva man skal fyre primusen med er forsåvidt litt morsom siden ingen av oss er kjemikere så vidt jeg vet, men dæsken vi er flinke til å tro og mene.
Men svaret er i grunnen enkelt: Stol på produsenten. Sier de at produktet er egnet for bruk i parafinbaserte primuser/kokeapparater kan du bruke det i primusen/kokeapparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (15 minutter siden):

 

Bjørn J skrev (15 minutter siden):

At lampeolje inneholder voks er ikke bare en myte - det finnes eller fantes lampeolje med voks (derav bruken på bil). Men hvilke lampeoljer i dag som inneholder voks, om i det hele tatt noen, vet jeg ikke.

I følge laben hos Wilhelmsens Chemicals er ikke deres lampeolje tilsatt noe. Jeg stoler på de som lager det.

Spesifikt spurt om Unitor Lampeolje.

Bjørn J skrev (15 minutter siden):

Stol på produsenten. Sier de at produktet er egnet for bruk i parafinbaserte primuser/kokeapparater kan du bruke det i primusen/kokeapparatet.

Ja. I følge laben hos Wilhelmsens Chemicals er deres fritidsparafin og tennvæske like godt egnet i en primus. Også med tanke på aromater og avgasser etter forbrenning. Det er så og si samme produkter, men fraksjonene som brukes i tennvæsken er litt lettere.

Spesifikt spurt om Blåtind tennvæske og Blåtind fritidsparafin.

Bjørn J skrev (15 minutter siden):

Hele denne diskusjonen om hva man skal fyre primusen med er forsåvidt litt morsom siden ingen av oss er kjemikere så vidt jeg vet, men dæsken vi er flinke til å tro og mene. 

Jeg forholder meg til ferske fakta fra produsent. Alt annet ville vert tro...

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Marius Engelsen said:

I følge laben hos Wilhelmsens Chemicals er ikke deres lampeolje tilsatt noe. Jeg stoler på de som lager det.

Nei, den lampeoljen Wilhelmsen lager er nok ikke tilsatt voks, siden de sier det.
Men for alt du og jeg vet kan lampeolje fra andre produsenter være tilsatt både det ene og det andre.

Poenget mitt er at så lenge begreper som "lampeolje", "tennvæske", "parafin", "lampeparafin" eller "varmeolje" er ganske meningsløse hva gjelder innhold, skal man følge produsentens retningslinjer for hvilket bruk det er tiltenkt.
Nå har vi fått med oss at Blåtind tennvæske og fritidsparafin fra Wilhelmsen er egnet til primusfyring, men det betyr ikke at tennvæske fra andre produsenter er egnet til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke stort om kjemi, så det ville være fint om noen kunnige kan si fra dersom jeg er på ville veier!

Etter det jeg har lest meg til angir karbontallet, f.eks C10, lengden på karbonkjeden i molekylet (eller strengt tatt antall karbonatomer i molekylet, uavhengig av form, men i denne sammenhengen er det alkanene som er interessante, altså kjeder med enkeltbindinger mellom karbonatomene).

Lengre kjeder har høyere smelte- og kokepunkt, og jeg går ut fra at det er årsaken til at de krever mer forvarming og også kan være vanskeligere å få til å brenne rent. F.eks. har C10 kokepunkt på 174 grader (og smelter ved -30), mens C16 koker ved 287 (og smelter ved 28).

Voks (parafinvoks) er alkaner med kokepunkt over 370 grader, typisk bestående av en miks innenfor C20-C40. Veldig tungt fordøyelig, mao.

Aromater (aromatiske hydrokarboner eller arener) er karbonringer. Såvidt jeg forstår blir det endel karbonatomer til overs ved forbrenning av arener - og dette karbonet danner da sot (som er [nesten] rent karbon). En karbonring har færre hydrogenatomer enn en karbonkjede med samme antall karbonatomer (en benzenring har 6 karbon og 6 hydrogen, mens hexan har 6 karbon og 14 hydrogen).

Dersom alt dette stemmer bør det bety at C10-C13 er enklere å få til å brenne rent enn f.eks C11-C16, og at minst mulig arener er viktig for å unngå soting.

Dette høres hvertfall logisk ut for en som ikke har peiling på kjemi 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke stort om kjemi, så det ville være fint om noen kunnige kan si fra dersom jeg er på ville veier!

Etter det jeg har lest meg til angir karbontallet, f.eks C10, lengden på karbonkjeden i molekylet (eller strengt tatt antall karbonatomer i molekylet, uavhengig av form, men i denne sammenhengen er det alkanene som er interessante, altså kjeder med enkeltbindinger mellom karbonatomene).

Lengre kjeder har høyere smelte- og kokepunkt, og jeg går ut fra at det er årsaken til at de krever mer forvarming og også kan være vanskeligere å få til å brenne rent. F.eks. har C10 kokepunkt på 174 grader (og smelter ved -30), mens C16 koker ved 287 (og smelter ved 28).

Voks (parafinvoks) er alkaner med kokepunkt over 370 grader, typisk bestående av en miks innenfor C20-C40. Veldig tungt fordøyelig, mao.

Aromater (aromatiske hydrokarboner eller arener) er karbonringer. Såvidt jeg forstår blir det endel karbonatomer til overs ved forbrenning av arener - og dette karbonet danner da sot (som er [nesten] rent karbon). En karbonring har færre hydrogenatomer enn en karbonkjede med samme antall karbonatomer (en benzenring har 6 karbon og 6 hydrogen, mens hexan har 6 karbon og 14 hydrogen).

Dersom alt dette stemmer bør det bety at C10-C13 er enklere å få til å brenne rent enn f.eks C11-C16, og at minst mulig arener er viktig for å unngå soting.

Dette høres hvertfall logisk ut for en som ikke har peiling på kjemi 😛

Jeg skal ikke svare for mye, siden jeg ikke er fagmann :) Men jeg tror du har mye rett :) 

Men aromater er skikkelig helseskadelig. Eks. alkylatbensin inneholder <1% aromater. Den lages ved alkylering, og da kan man sette sammen drivstoffet slik man vil, men blir det transportert på tanker som har inneholdt bilbensin (35% aromater), kan alkylatbensinen bli forurenset inntil 1%.

Jeg synes at alkylatbensin lukter minst under forbrenning. Optimus 111T lukter også lite på parafin, mens 111 bråk lukter mye på parafin. Jeg aner ikke om det er en indikasjon på noe.

Lettere fraksjoner (lavere tall) krever mindre forvarming, men om de nødvendigvis brenner renere vet jeg ikke.

Bjørn J skrev (2 timer siden):

Nei, den lampeoljen Wilhelmsen lager er nok ikke tilsatt voks, siden de sier det.
Men for alt du og jeg vet kan lampeolje fra andre produsenter være tilsatt både det ene og det andre.

Poenget mitt er at så lenge begreper som "lampeolje", "tennvæske", "parafin", "lampeparafin" eller "varmeolje" er ganske meningsløse hva gjelder innhold, skal man følge produsentens retningslinjer for hvilket bruk det er tiltenkt.
Nå har vi fått med oss at Blåtind tennvæske og fritidsparafin fra Wilhelmsen er egnet til primusfyring, men det betyr ikke at tennvæske fra andre produsenter er egnet til det.

Ja, absolutt. Helt enig med deg 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg synes at alkylatbensin lukter minst under forbrenning. Optimus 111T lukter også lite på parafin, mens 111 bråk lukter mye på parafin. Jeg aner ikke om det er en indikasjon på noe.

At bråke-111 avgir mye lukt under bruk er jeg ikke enig i. Det har jeg aldri reagert på, heller ikke ved fyring innendørs/i telt. Mulig dårligere parafinkvaliteter avgir mer lukt enn andre. Derimot kan jeg love deg at luktet ille av et halvt brød jeg hadde i samme ryggsekklomme som ei litt lekk parafinflaske :-)
111T har jeg brukt så lite at jeg skal ikke uttale meg om evt. lukt fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på veldig gyngende grunn ettersom at jeg har liten til ingen kjemisk kunnskap, men kan tipse om at produkter som gjerne kalles "lavaromatisk white spirit" inneholder lite aromater, ofte < 1 % samtidig som de gjerne har lettere fraksjoner, C9-C11, f.eks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.