Gå til innhold
  • Bli medlem

Seks dager i Femundsmarka med packraft


EirikCS

Anbefalte innlegg

Hei, skal i slutten av juni besøke Femundsmarka for første gang. Vi skal ha med packraft (også for første gang). Vi liker å fiske (helst ørret og røye), men det er ikke utelukkende fisketur. 

Ruta vi har sett oss ut foreløpig er Storvika - Røvolltjønnan - Krokåthåen - Grøtådalen til ca Stormyrtjønnan - Vonsjøen (med eventuelle turer opp til de vanna nord for vannet) - Litle Vonsjøen - Storfisktjønnan - Røa.

Noen tanker om ruta? Vi vil gjerne ha tid til å ligge litt i ro, ikke non stop gåing.

Kan man padle packraft oppover Grøtåa, evt i enkelte strekk - og er det vits i det?

Alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hvor god form dere er og hvor mye vekt dere skal ha på ryggen. Synes vel at rura kanskje er vel lang for 6 dager. Det blir en del gåing her. Storvika og opp er vel 2,5km og ikke så bratt og steinete. Stien fra Røvolltjønna direkte til Krokåthåen er veldig fin å gå. Krokåthåen kan fint padles. Videre opp Grøtåa er jo motstrøms da. Noe stryk her og der. Ikke alle er så bratte men spørs hvor effektivt det blir å padle mot de. Er noen partier som er ganske rolig mem dere må nok bære en del mer enn dere padler opp der. Myrene langs Grøtåa kan og være tunge å gå.  Vonsjøen og omegn har jeg ikke vært men mener å ha lest om noen med kano mellom Vonsjøene. Mye stein i området gjør det tungt. Kanskje dere heller skal snu ruta. Nedre Røa blir en del bæring uansett retning. Over Roasten og videre opp Røa er det stryk som må bæres men håene er såpass store at det blir mye tid i båten. Kommer dere etterhvert ned Grøtåa istedet. Dere får nok da langt mer tid i båtene. 

Siden dere vil fiske ørret og røye primært. Røvolltjønna har begge deler, pleier være fin fisk der. Røa og Storfisktjønna har alt mulig L. Vonsjøen tror jeg har røye og abbor. S. Vonsjøen har også ørret og gjedde.Grøtåa kun ørret. Vann i Kratland har Ø,R,A. 

Har tenkt på packraftruter i området selv. Vonsjøene og Grøtåa har jeg tenkt med start i Sverige over Rogen, Bredåen, vonsjøen ned Grøtåa, Røa opp igjen til Rogen og tilbake.  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rute som dekker hele sørlige delen av marka, inkludert indrefileten inn mot svenskegrensa. Ville nok hatt min. en uke om dere ønsker å ta det litt rolig og fiske. 

Grøtåa motstrøms er nok ingen stor padleopplevelse, men dersom dere liker eventyret og utfordringen og ikke er redd for å slite litt er det overkommelig. Fint å padle i korte strekk, og uansett er ikke distansen så lang fra Krokethåen til Stormyr. 

Bæring fra Store til Lille Vonsjøen er grei, så lengde dere finner "stien". 

Dersom dere har god tid vil jeg foreslå å henge på Våndåhåen i forlengelsen av Lille Vonsjøen og tilbake mot Røa via Rogen. Veldig fint område, men dere blir litt mer utsatt for vind og vær på Rogen. 

Eller er det kanskje en god ide å snu ruta, som nevnt i forrige kommentar. Kan gi mer tid i kanoen og mindre slit. 

God tur! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du fisker med haspelutstyr ville jeg tatt med markdrag. Helst av den mindre typen med små skjeer, for vanlig markdrag er rene ankeret for en packraft .... 

Det kan du prøve på de større vannene. Mark funker, men er målet røye er maggot enda bedre. Eks på Roasten er det mye fin røye uti de frie vannmassene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill! Vi skal definitivt vurdere å snu ruta, ja. Markdraget mitt ligger i Hemsedal, men det skader ikke å kjøpe et nytt og mindre. Noe spesiell modell du tenker på @TOT?

Jeg har troa på at vi skal greie det med seks overnattinger uten å gå oss ihjel. Ellers er det jo bare å legge om ruta etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikCS skrev (13 timer siden):

Takk for gode innspill! Vi skal definitivt vurdere å snu ruta, ja. Markdraget mitt ligger i Hemsedal, men det skader ikke å kjøpe et nytt og mindre. Noe spesiell modell du tenker på @TOT?

Nei, husker ikke noen spesiell modell her. Men det finnes flere utgaver med mindre skjeer og dermed mindre motstand i vannet enn tradisjonelle drag. Et klassisk markdrag lager så mye motstand i vannet at det gjerne krever kraftigere stenger, noe man ikke gjerne drar med seg på en tur der vekt og volum spiller en rolle. Dessuten vil jeg tro at et slikt drag vil påvirke padlingen i packraften som jo snurrer for et godt ord. Jeg har dog ikke testa markdrag bak packraft selv, kun med båt og kano. Dorging med wobler har jeg forsøkt med packraft, og det går fint selv om det kan være utfordrende å holde farten feks i motvind. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola S. M. skrev (På 24.1.2021 den 15.02):

Bæring fra Store til Lille Vonsjøen er grei, så lengde dere finner "stien". 

Den kan også være ganske stri, med en halv ally på kanoen, plenty mygg og sterk varme. Du har kanskje GPS-spor fra da vi bakset oss over der? Den bør du dele, vi traff vel brukbart på veivalget, mener jeg å huske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arbe skrev (19 timer siden):

Den kan også være ganske stri, med en halv ally på kanoen, plenty mygg og sterk varme. Du har kanskje GPS-spor fra da vi bakset oss over der? Den bør du dele, vi traff vel brukbart på veivalget, mener jeg å huske.

Tar gjerne imot et gps-spor🙂. Nå skal vi heldigvis ikke bære Ally, og vi har bestemt oss for å snu ruta, så vi skal nedover den veien.

Endret av EirikCS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikCS skrev (1 time siden):

Tar gjerne imot et gps-spor🙂. Nå skal vi heldigvis ikke bære Ally, og vi har bestemt oss for å snu ruta, så vi skal nedover den veien.

Dette var før GPS ble oppfunnet, mer eller mindre, så det finnes nok ikke. Men kan vel alltid skissere på et kart eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og turkompis sitter og planlegger turen vår i Femundsmarka til sommeren, i packraft. Det har vi ikke forsøkt før, vi har padlet Ally før. Vi har denne ruta, med start i Storvika og slutt i Røoset, som et hett alternativ, skulle Sverige bli umulig som startsted (noe vi aller helst ønsker oss). Vi pakker for 14 dager og ligger i ro noen dager flere steder.

image.png.fc99a7515036890460efe2d9bfb08232.png

Endret av Bjarne H.S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmetur det der Bjarne! Ser fram til rapport allerede. 

Bildet under viser @arbe på det høyeste punktet mellom Lille og Store Vonsjøen, god og svett. 

20140716_162719.thumb.jpg.e2d26cf7623544a35f564d33544343e8.jpg

Anbefaler å gå i land så langt nord det er mulig å komme i Store Vonsjøen. Følg så vegetasjonsbeltet i liene opp mot Vonsjøgusten. Der er det overkommelig å gå, og ruta gjør seg litt selv mener jeg å huske. Unngå for guds skyld steinørkenen nede i dalbunnen mot Søndre Lillevonsjøvola, som du ser på bildet under. 20140716_163153.thumb.jpg.842c8df817f3b1f42ef5c3543d8744f3.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kjell Iver endret tittelen til Seks dager i Femundsmarka med packraft

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.