Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sekk til sommeren. Min. 90 L - større enn 100L blir for stort, hva anbefales?


John-Kåre

Anbefalte innlegg

Hei. Skal ha ny sekk da min Bergens 80 L fra 2006 er for liten og litt ustabil ved tung lasting. 
Har lest og søkt litt her inne og finner mye rundt Osprey Xenith og Bergens Trollhetta 95L. Begge disse ser ut il å være ute av produksjon. Bergens har bare sine nye alpin serie på hjemmesidene og Osprey har nå sine Aether Plus. 
Noen som har erfaring eller kunnskap med Osprey Aether Plus? 
Hva med Gregory Baltoro 95L?
Tips mottas med takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, dette med rygglengde er viktig. Anbefaler derfor om du har mulighet til å få testet sekkene. Både Gregory og osprey leverer med ulike rygglengde. Jeg har kort rygg i forhold til hvor høy jeg er. Har gått i årevis med for lang rygglengde. Ble en helt ny opplevelse å få sekk med rett lengde.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg hadde en Bergans 80l som satt godt på ryggen, men begynte å bli noe sliten i reimer osv... Etter mye prøving og fundering endte jeg opp med Xenith 88. Fantastisk å ha på ryggen, men jeg synes den rommer mindre enn min gamle Bergans. Tror det kan ha noe med at bunnen "skrår innover", mens min Bergans var mer "rektangulær". Så jeg vurderer å bytte til 105, da den har gode muligheter for å stramme inn om den ikke er fyllt opp med utstyr.

Mitt tips: Sjekk hvordan sekken fungerer når den er fyllt med aktuelt utstyr. Samt er du i butikk å prøver sekk, fyll den med vekt, så du får kjenne hvordan den sitter på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey Aether Plus og Pro er vel nye så kanskje ikke så mange som har de enda. Jeg har hatt en Aether 70 tidligere. Solgte den da jeg ville ha litt større sekk og tok Xenith 88. Den gang var Xenith ganske ny. Synes vel da at Xenith var hakket mer robust og egnet for litt mer vekt. Men Aether er jo oopgradert siden da en gang og nå nye plus versjon. Mulig Aether plus blir erstatning nå for begge modeller , de var på mamge måter ganske like.

Er jo Xenith til salgs enda. Ville vel tatt 105 versjon i ditt tilfelle så det blir en del mer plass. Er ikke mye vektforskjell på 88 og 105. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 90L klassen synes jeg definitivt du burde se på Lundhags Gnaur 90 som de stadig har på tilbud til 2099kr på xxl! Ser etter sekk i den størrelsen selv og denne har fristet mest mht pris/kvalitet. Laget i samme solide stoffet som Fjellreven sekkene men gjerne til en noe bedre pris. Denne har en alu ramme som gjør den solid, men relativt tung (3,2kg).

Fordeler

-topp åpning

-front åpning

-sovepose rom i bunn av sekk

-bære stropp i front

-alt som ryker av det bærende kan repareres eller byttes

-regntrekk inkl

-ekspanderende sidelommer med glidelås 

-spenner å fester i aluminium og ikke plast

-kvaliteten kjentes generell god ut over det hele

-vanntette hoftebelte lommer med glidelås 

Det jeg ikke liker

-nokså tung

-hoftebelte lommene kunne vært noe større

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste riktige svaret er at du må prøve sekken (med vekt) på din egen rygg. Kropper er så forskjellig konstruert at jeg godt kan anbefale en sekk som passer meg ypperlig, men som for deg kan være helt feil, og kanskje blir direkte ubehagelig å ha på over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (3 timer siden):

Osprey Aether Plus og Pro er vel nye så kanskje ikke så mange som har de enda. Jeg har hatt en Aether 70 tidligere. Solgte den da jeg ville ha litt større sekk og tok Xenith 88. Den gang var Xenith ganske ny. Synes vel da at Xenith var hakket mer robust og egnet for litt mer vekt. Men Aether er jo oopgradert siden da en gang og nå nye plus versjon. Mulig Aether plus blir erstatning nå for begge modeller , de var på mamge måter ganske like.

Er jo Xenith til salgs enda. Ville vel tatt 105 versjon i ditt tilfelle så det blir en del mer plass. Er ikke mye vektforskjell på 88 og 105. 

Litt utenfor spørsmålet her, men ville bare si at jeg har Aether Pro og er intenst fornøyd, men man må vite hva man kjøper og kunne pakke sekk.  Bruker dog en Recon når det er behov for det (klarer meg fint 1 uke+ med Aether)

Endret av Nybruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollhetta selges ennå som ny modell, den heter bare Trollhetta og ikke trollhetta 95.

ulik løsning på topplokket. 
 

sitter som et skudd på meg og fruen.

full åpning i front er fantastisk ute i feltet når man skal nå ting lengre ned i sekken.

jeg har ikke det på min Bergans Alpinist desverre. Litt sjalu på trollhetta’s løsning.

Finn den å prøv den på ryggen om den passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.