Gå til innhold
  • Bli medlem

Har noen generelle tips på Lillehammer - Rondane - Dovre


Andreas Bugge

Anbefalte innlegg

Skal ut på min første langtur alene i sommer. Har med meg selskap på små deler av turen men blir for det meste alene. 

Har ikke gått tur i området alene tidligere og ønsker å få noen tips om det er noen med erfaring fra denne rute eller området her inne. 

Pakker lett i god sekk og sover de fleste nettene i telt. Enkelte netter tar jeg inn på selvbetjent hytte (hvis jeg rekker å booke før alt er tatt) for å etterfylle rasjoner og ta det rolig. Følger DNTs signaTUR rute SAGA, men siden jeg ikke skal sove på alle hyttene kan det være kule avstikkere underveis. 

Finnes det frysetørka mat blandt rasjonene på DNTs hytter? 

Går i perioden 19.06 .- 01.07. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke gått SAGA selv (men det står på planen for en fremtidig sommer), men har gått i Rondane og på Dovrefjell. Jeg har skjønt det slik at terrenget fra Lillehammer og nordover er rimelig snilt av seg, mens på Rondane og Dovrefjell er det mye stein. Jeg syns Rondane har mye fine fjell og natur, bare ha med klær for typisk norsk høyfjell (du kan fint få nysnø der i juli).

Det er DNT Oslo som drifter de fleste selvbetjente hyttene underveis, de har en liste over standard-utvalget her: 
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/turistforeningen/files/19a94be6784d1138435eea631b0430a51f5d14ee.pdf

Men som de selv skriver kan det være lokale variasjoner. Jeg tror dog ikke at du vil finne frystetørket mat ala Real på noen av hyttene. Fra Rondvassbu og nordover er det stort sett betjente hytter, og disse selger såvidt jeg vet ikke tørrmat. Kun mulig å kjøpe frokost, middag osv som serveres på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å svare tidligere i dag, men innlegget ble borte. Tips:

Mye myr frem til Gråhøbu, så gode fjellstøver, etterimpregnering/fett, og gamasjer er å anbefale. Ellers anbefaler jeg å krysse Dørålsglupen i tørt/godt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv skrev (1 time siden):

Prøvde å svare tidligere i dag, men innlegget ble borte. Tips:

Mye myr frem til Gråhøbu, så gode fjellstøver, etterimpregnering/fett, og gamasjer er å anbefale. Ellers anbefaler jeg å krysse Dørålsglupen i tørt/godt vær.

Takk! Dette er gode tips. Hadde ikke tenkt tanken med gamasjer før du nevnte det. Sikkert nyttig på første delen av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke gått SAGA selv (men det står på planen for en fremtidig sommer), men har gått i Rondane og på Dovrefjell. Jeg har skjønt det slik at terrenget fra Lillehammer og nordover er rimelig snilt av seg, mens på Rondane og Dovrefjell er det mye stein. Jeg syns Rondane har mye fine fjell og natur, bare ha med klær for typisk norsk høyfjell (du kan fint få nysnø der i juli).

Det er DNT Oslo som drifter de fleste selvbetjente hyttene underveis, de har en liste over standard-utvalget her: 
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/turistforeningen/files/19a94be6784d1138435eea631b0430a51f5d14ee.pdf

Men som de selv skriver kan det være lokale variasjoner. Jeg tror dog ikke at du vil finne frystetørket mat ala Real på noen av hyttene. Fra Rondvassbu og nordover er det stort sett betjente hytter, og disse selger såvidt jeg vet ikke tørrmat. Kun mulig å kjøpe frokost, middag osv som serveres på hytta.

Har du sovet i telt på dine turer i området når det har kommet nysnø? Hva har du eventuelt sovet i? Vil helst holde soveposen lett og heller kle på meg ekstra om det skulle komme et par kalde netter. 

Med så mange gode muligheter (både før og etter Rondvassbu) skal det ikke være nødvendig å belage seg på tørrmat fra hyttene heller. Kan bære det som trengs fra starten og etterfylle den provianten jeg ev. vil trenge på hytter underveis. 

Har forresten forsøkt å booke meg inn på hytter på ruten allerede, men systemet tillater ikke booking lengre enn 02.05. Har du noe erfaring med når UT.no åpner for booking i sommersesong på disse hyttene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sovet på hyttene når jeg har gått i Rondane. En lett pose som tåler ned mot null er nok uansett lurt om du skal bo i telt. 
 

Her er et bilde fra forrige tur i Rondane (noen år siden nå - 2012). Tatt på morgenen 20.juli mellom Haverdalsseter og Grimsdalshytta. 

AE14734C-68AA-4891-A8E6-1FE622A55D33.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.