Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg svetter bort i fleecen min.


Andreasash

Anbefalte innlegg

Heisann

Mitt første innlegg her. Jeg er på jakt etter tips til en allround fleece / mellomlag som er bedre enn den jeg har nå. I dag har jeg en Marmot Olden Polartec. Over den har jeg Norrøna Lofoten Goretex Pro, og vanlig Devold ullundertøy innerst. Problemet er at jeg blir så inni hampen varm når jeg bruker den ved høy aktivitet som å løpe etter barna i barnebakken (selv ved -12), står offpiste, alpint og langrenn på vidda på kalde dager. Opplever at fleecen gir for mye varme på den ene siden og for lite fukttransport på den andre siden. Det samme i skibakken, du blir svett nedover, og frossen i heisen. Jeg har vel erkjent at den ikke passer noe særlig til de aktivitetene jeg driver med. Jeg har også forsøkt å bruke den som basislag, men fukt transporten fungerer dårlig.

Nå er jeg derfor ute etter tips til en fleece som både tåler høy aktivitet, puster bra og har god fukttransport. Det er også viktig at den gir varme / isolerer på kalde dager. Jeg er glad i i fiske på fjellet om sommeren så her er varmen/isolasjonen viktig. Det er vel kanskje her min nåværende fleece har kommet mest til sin rett. Det er en del å velge i, men fint om noen kan dele sine erfaringer med meg. Om dere har tips til andre måter å kle seg på under høy aktivitet på fjellet også når det er kalt (opp til 10 - 15 minus) så tas tips i mot med takk.

Hilsen Andreas

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. 

Egenskapene til fleece er at det tar opp fuktighet og sprer der utover hele plagget. I motsetning til ull som "fylles opp" 

Mange synes fleece er klamt, jeg er ikke en av disse. Derimot er goretex det som gjør utslag for meg. På kalde dager hvor jeg ikke er på telttur over lengre tid prøver jeg utelukkende å bruke andre skallklær enn membran. 

Skal jeg anbefale noe så så kan punkt en være å bytte til ullnetting som innerste lag. Punkt to tynnere flis, evt. Ull frotté genser i stede for fleece. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andreas og velkommen til forumet!

Når jeg leser det du skriver så tenker jeg umiddelbart at det du egentlig ser etter er et nytt basislag og ikke nødvendigvis et nytt mellomlag. Jeg har den siste tiden begynt å bruke netting fra Brynje, noe jeg brukte mye av i Forsvaret, men på en eller annen måte har helt glemt bort de siste ti årene. For meg har gjenoppdagelsen av netting vært en liten revolusjon og jeg bruker det nå hele tiden, og da med vanlig ullundertøy utenpå nettingen og evt. mellomlag hvis jeg står stille i lengre perioder.

Netting transporterer fuktigheten raskt ut fra kroppen og den isolerer i tillegg svært bra. Min erfaring er at jeg føler meg mindre svett når jeg er i aktivitet, og jeg føler meg ikke kald når jeg stopper opp etter å ha vært i aktivitet. Dette regner jeg med har en sammenheng med at svetten ikke ligger i ullen som er klistret til kroppen, men at svetten ligger i ullundertøyet som ligger utenpå nettingen.

Du kan få rene nettingplagg, men mitt nye favorittplagg er Brynje Arctic Zip Polo, som er to plagg satt sammen til ett, der det innerste laget er netting og det ytterste er ull. Mtp. fleksibilitet og tørking er det nok bedre om de er separat, men satt sammen synes jeg det sitter bedre på kroppen. Det føles mer som ett enkelt plagg, enn at man har mange forskjellige lag som glir oppå hverandre. Anbefales på det varmeste!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sååå... din nåværende fleece+ulltrøye er passende når du sitter stille, men for varm når du er i bevegelse? Prøv en tynn og stretchy fleece (jeg har noe vaffel-fleece McKinley greier fra gsport) og nettingundertøy. 

Som nevn over er Brynje Artctic Dobbel en digg trøye. Min er litt for stor, men jeg kan bruke den fra høst til vår som eneste lag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mellomlaget som er problemet men ytterlaget som ofte er det vi kaller skalljakke. De"puster" ikke godt nok. Før fantes det jakker i mikrofiber (norrøna telemark) som var vindtett og pustet godt.  Skalljakker er i prinsippet ubrukelige vinterstid.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, morten183 said:

 Skalljakker er i prinsippet ubrukelige vinterstid.

Ja, helt enig (dersom skalljakker defineres som membranjakker av type Goretex o.l.) De fungerer rett og slett ikke på kalde vinterdager. En jakke eller anorakk av tettvevd bomull er et mye bedre valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreasash skrev (1 time siden):

Heisann

Mitt første innlegg her. Jeg er på jakt etter tips til en allround fleece / mellomlag som er bedre enn den jeg har nå. I dag har jeg en Marmot Olden Polartec. Over den har jeg Norrøna Lofoten Goretex Pro, og vanlig Devold ullundertøy innerst. Problemet er at jeg blir så inni hampen varm når jeg bruker den ved høy aktivitet som å løpe etter barna i barnebakken (selv ved -12), står offpiste, alpint og langrenn på vidda på kalde dager. Opplever at fleecen gir for mye varme på den ene siden og for lite fukttransport på den andre siden. Det samme i skibakken, du blir svett nedover, og frossen i heisen. Jeg har vel erkjent at den ikke passer noe særlig til de aktivitetene jeg driver med. Jeg har også forsøkt å bruke den som basislag, men fukt transporten fungerer dårlig.

Nå er jeg derfor ute etter tips til en fleece som både tåler høy aktivitet, puster bra og har god fukttransport. Det er også viktig at den gir varme / isolerer på kalde dager. Jeg er glad i i fiske på fjellet om sommeren så her er varmen/isolasjonen viktig. Det er vel kanskje her min nåværende fleece har kommet mest til sin rett. Det er en del å velge i, men fint om noen kan dele sine erfaringer med meg. Om dere har tips til andre måter å kle seg på under høy aktivitet på fjellet også når det er kalt (opp til 10 - 15 minus) så tas tips i mot med takk.

Hilsen Andreas

 

 

Min erfaring er at jeg bruker ett lag ullundertøy eller ullnetting. Blir dette for kaldt tar jeg på ett lag til med ullundertøy, det er ingen vits i å hive over ett tykt mellomlag hvis det ikke trengs, og to lag ullundertøy fungerer godt. Evt. en ull t-skjorte i tillegg til langermet ulltrøye.

Hvis det over er for kaldt tar jeg på en tynn ulljakke eller ullgenser. Devold Egga og Devold Tindan er mulige kandidater jeg ikke har forsøkt, jeg har noen fammesikre ulljakker jeg bruker på jobben som er fint som mellomlag.

Ytterst bruker jeg en kraftig bomullsjakke, eller tynn og lett vindjakke avhengig av aktivitet, eller Goretex om det er fare for fuktig vær. Jeg synes Goretex fungerer greit i kulden også. Det er lett, og dønn vindtett. Svett og våt blir jeg i alle klær uansett om jeg er i høy aktivitet.

Ull kan inneholde 25% fukt uten å kjennes fuktig.

Ull og syntet tørker akkurat like fort, dvs. like mange gram vann fordamper per minutt. Men siden ull kan ta opp mer fukt kan det derfor ta lengre tid å få tørt hvis det er blitt helt vått.

Ull holder varmen selv om det er vått. Min subjektive følelse er at godsyntet også kan holde på varmen hvis det blir vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei alle! Tusen takk for gode og opplysende svar. Jeg har hele tiden trodd at fleecen er problemet, og ikke tenkt så mye på undertøy og skalljakke. Der kan du se. 20 år siden jeg var i forsvaret selv, og har helt glemt nettingen vi brukte da. Skal gi kombinasjonsnettingen fra Brynje Arctic Zip Polo et forsøk.

 

KristianP skrev (1 time siden):

Hei Andreas og velkommen til forumet!

Når jeg leser det du skriver så tenker jeg umiddelbart at det du egentlig ser etter er et nytt basislag og ikke nødvendigvis et nytt mellomlag. Jeg har den siste tiden begynt å bruke netting fra Brynje, noe jeg brukte mye av i Forsvaret, men på en eller annen måte har helt glemt bort de siste ti årene. For meg har gjenoppdagelsen av netting vært en liten revolusjon og jeg bruker det nå hele tiden, og da med vanlig ullundertøy utenpå nettingen og evt. mellomlag hvis jeg står stille i lengre perioder.

Netting transporterer fuktigheten raskt ut fra kroppen og den isolerer i tillegg svært bra. Min erfaring er at jeg føler meg mindre svett når jeg er i aktivitet, og jeg føler meg ikke kald når jeg stopper opp etter å ha vært i aktivitet. Dette regner jeg med har en sammenheng med at svetten ikke ligger i ullen som er klistret til kroppen, men at svetten ligger i ullundertøyet som ligger utenpå nettingen.

Du kan få rene nettingplagg, men mitt nye favorittplagg er Brynje Arctic Zip Polo, som er to plagg satt sammen til ett, der det innerste laget er netting og det ytterste er ull. Mtp. fleksibilitet og tørking er det nok bedre om de er separat, men satt sammen synes jeg det sitter bedre på kroppen. Det føles mer som ett enkelt plagg, enn at man har mange forskjellige lag som glir oppå hverandre. Anbefales på det varmeste!

Takk for hyggelig velkomst. Hva bruker du over kombi-nettingen dersom du f.eks skal på en dagstur på fjellet på ski i gode norske vinterforhold? 

Bjørn J skrev (45 minutter siden):

Ja, helt enig (dersom skalljakker defineres som membranjakker av type Goretex o.l.) De fungerer rett og slett ikke på kalde vinterdager. En jakke eller anorakk av tettvevd bomull er et mye bedre valg.

Nei, mulig det altså er det som er problemet, at jakken heller ikke har passet til hverken forhold eller det jeg har hatt / ikke hatt under. Har dere (Bjørn/Morten) en jakke / anorakk å ambefale som ikke er av membran? 

Endret av Andreasash
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreasash skrev (1 time siden):

Problemet er at jeg blir så inni hampen varm når jeg bruker den ved høy aktivitet som å løpe etter barna i barnebakken (selv ved -12), står offpiste, alpint og langrenn på vidda på kalde dager. Opplever at fleecen gir for mye varme på den ene siden og for lite fukttransport på den andre siden. Det samme i skibakken, du blir svett nedover, og frossen i heisen.

For min del så høres det rett og slett ut til at du er "for godt" kledd siden du blir for varm og svett.

Jeg bruker ull innerst og skall rett over stort sett uansett temperatur ned mot 17-18 minus når jeg går opp på topptur og andre aktiviteter med tilsvarendende intensitet. (skalljakka holder mye av varmen inne i luftlaget under). Kroppen produserer nok varme for min del til at det likevel blir litt fukt under skalljakka. Er det ekstra kaldt hender det at nettingtrøye tas på innerst ved ved samme intensitet. Ved laver intensitet (td. isklatring, hender det at fleece kommer på som mellomlag under aktivitet når det er kaldt.)

Ved lengre pauser (nok til at varmeproduksjon går ned) tar jeg på ekstra isolasjon utvendig. Og etter f.eks. anmarsj med buchwacking osv. med tung sekk til til fosser ved isklatring bruker jeg kun ull under og er likevel svett og våt selv om det er kaldt, da bytter jeg til tørr ulltrøye når jeg er fremme der jeg skal i gang med lavere intensitet.

Å treffe riktig på bekleding både hvor man er aktiv ned skibakken og stillesittende i heisen kan være litt utfordrende få til. Blir man for svett pga mye klær, blir man likevel kald når man er stillesittende i heisen. Her er det "godt nok" som gjelder, dvs noe midt i mellom. (Fryse litt i heisen, og få varmen i deg når du kjører på ski.)

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreasash skrev (7 minutter siden):

Hei alle! Tusen takk for gode og opplysende svar. Jeg har hele tiden trodd at fleecen er problemet, og ikke tenkt så mye på undertøy og skalljakke. Der kan du se. 20 år siden jeg var i forsvaret selv, og har helt glemt nettingen vi brukte da. Skal gi kombinasjonsnettingen fra Brynje Arctic Zip Polo et forsøk.

Takk for hyggelig velkomst. Hva bruker du over kombi-nettingen dersom du f.eks skal på en dagstur på fjellet på ski i gode norske vinterforhold? 

Bare hyggelig! Er ikke alltid så lett å finne rett kombinasjon med alt det været vi har her i Norge.

Over netting og ullundertøy bruker jeg enten en tykk ullgenser (Rauma Islender), f.eks. hvis det er fuktig ute, eller en tynn dunjakke (Mountain Equipment Frostline) hvis jeg er opptatt av vekt. Sistnevnte kan ikke brukes i aktivitet i kombinasjon med netting og skalljakke, for den blir da svært fuktig og mister effekten, så den bruker jeg når jeg vet jeg ikke skal være i så mye aktivitet.

Men det høres ut som du er i en annen landsdel enn meg med mer kulde (jeg holder til i Lofoten), så mulig du trenger en annen kombinasjon enn det jeg bruker. Er det kaldt og tørt så er alternativer til skalljakke sikkert ikke et dumt alternativ, som andre her er inne på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å kle av og på meg alt etter aktivitetsnivå. Jeg pleier å bruke som tommelfingerregel at jeg har passe på meg om jeg fryser litt før jeg begynner å gå og de første 3-4-5 minuttene før varmen tar seg opp. I stille vær med lite nedbør (yr går for eksempel bra) og ned til i hvert fall 6-7 kuldegrader pleier jeg ofte bare å ha ei litt tykk ullskjorte og ikke noe mer når jeg går tur (bortsett fra lue, kanskje votter og noe som dekker til halsen hvis ikke ullskjorta gjør det).  I tillegg må jeg selvsagt tenke på beskyttelse mot været (regn, sludd, vind, våt vegetasjon om jeg beveger meg inn i skogen), men tar jeg på meg for eksempel en vindtett anorakk eller ei regnjakke og jeg allerede har flere lag på meg, så tar jeg av i hvert fall ett av de lagene. Har jeg ikke noe å ta av meg må jeg lufte tilstrekkelig. Blir det for varmt med det jeg har valgt jeg er det å stoppe og kle av seg ett lag, eventuelt avhjelpe med lufting.

Å finne ett sett klær som er passe både når man står stille og når man er i aktivitet tror jeg er vanskelig, for ikke å si umulig.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (25 minutter siden):

Min erfaring er at jeg bruker ett lag ullundertøy eller ullnetting. Blir dette for kaldt tar jeg på ett lag til med ullundertøy, det er ingen vits i å hive over ett tykt mellomlag hvis det ikke trengs, og to lag ullundertøy fungerer godt. Evt. en ull t-skjorte i tillegg til langermet ulltrøye.

Hvis det over er for kaldt tar jeg på en tynn ulljakke eller ullgenser. Devold Egga og Devold Tindan er mulige kandidater jeg ikke har forsøkt, jeg har noen fammesikre ulljakker jeg bruker på jobben som er fint som mellomlag.

Ytterst bruker jeg en kraftig bomullsjakke, eller tynn og lett vindjakke avhengig av aktivitet, eller Goretex om det er fare for fuktig vær. Jeg synes Goretex fungerer greit i kulden også. Det er lett, og dønn vindtett. Svett og våt blir jeg i alle klær uansett om jeg er i høy aktivitet.

Ull kan inneholde 25% fukt uten å kjennes fuktig.

Ull og syntet tørker akkurat like fort, dvs. like mange gram vann fordamper per minutt. Men siden ull kan ta opp mer fukt kan det derfor ta lengre tid å få tørt hvis det er blitt helt vått.

Ull holder varmen selv om det er vått. Min subjektive følelse er at godsyntet også kan holde på varmen hvis det blir vått.

Hei Marius. Ullnettingen går igjen. Så det du egentlig anbefaler er å legge på ett til to lag til med ull før ytterjakken og droppe fleecen? Finnes det en jakke / type av jakke som både kan brukes til skiskjøring, men også tas på ved litt roligere aktiviteter sammen med barna? Har brukt skalljakka til det også fordi den er lett og bevegelig, og bare optimalisert plaggene under etter beste evne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinter og type skigåing (fjellet) er det oftest netting innerst, så tynn ulltrøye, alternativt fleece type Stormberg/LineOne etc om det er veldig kaldt, og tynn skalljakke av Dermizax eller Element Active. Skalljakken er jo nærmest potte tett og slipper ut mer damp på papiret enn det føles som i virkeligheten. God glidelåsåpning under armene hjelper en del, men fuktig blir en lell.

Nå kan jeg som regel trekke innendørs etter skituren, men på flerdagers uten tørkemulighet senker jeg aktiviteten og går meg tørr før camp settes.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (11 minutter siden):

For min del så høres det rett og slett ut til at du er "for godt" kledd siden du blir for varm og svett.

Jeg bruker ull innerst og skall rett over stort sett uansett temperatur ned mot 17-18 minus når jeg går opp på topptur og andre aktiviteter med tilsvarendende intensitet. (skalljakka holder mye av varmen inne i luftlaget under). Kroppen produserer nok varme for min del til at det likevel blir litt fukt under skalljakka. Er det ekstra kaldt hender det at nettingtrøye tas på innerst ved ved samme intensitet. Ved laver intensitet (td. isklatring, hender det at fleece kommer på som mellomlag under aktivitet når det er kaldt.)

Ved lengre pauser (nok til at varmeproduksjon går ned) tar jeg på ekstra isolasjon utvendig. Og etter f.eks. anmarsj med buchwacking osv. med tung sekk til til fosser ved isklatring bruker jeg kun ull under og er likevel svett og våt selv om det er kaldt, da bytter jeg til tørr ulltrøye når jeg er fremme der jeg skal i gang med lavere intensitet.

Å treffe riktig på bekleding både hvor man er aktiv ned skibakken og stillesittende i heisen kan være litt utfordrende få til. Blir man for svett pga mye klær, blir man likevel kald når man er stillesittende i heisen. Her er det "godt nok" som gjelder, dvs noe midt i mellom. (Fryse litt i heisen, og få varmen i deg når du kjører på ski.)

Du er nok inne på noe riktig der. Jeg har vel eksperimentert litt lite, og kledd meg for likt under ulike forhold, ref "godt nok" som du sier. Nå er jeg vel mer eller mindre på jakt etter er den optimale kombinasjonen av "godt nok" til de fleste aktiviteter. Da skjønner jeg at det er lurest å begynne innerst:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreasash skrev (49 minutter siden):

Hei Marius. Ullnettingen går igjen. Så det du egentlig anbefaler er å legge på ett til to lag til med ull før ytterjakken og droppe fleecen? Finnes det en jakke / type av jakke som både kan brukes til skiskjøring, men også tas på ved litt roligere aktiviteter sammen med barna? Har brukt skalljakka til det også fordi den er lett og bevegelig, og bare optimalisert plaggene under etter beste evne. 

Ja.

Jeg gjør som skogens stønn, kler meg litt for kaldt slik at jeg blir varm når jeg beveger meg. Og er det for kaldt holder det vanligvis med en ekstra ulltrøye eller ull t-skjorte. Skal jeg være mye i ro eller lav aktivitet er det ullgenseren som må fram, eller en varmejakke.

Om du er fornøyd med skalljakken til nærmest alt, ville jeg absolutt fortsatt med det. Da er du rustet for vått vær, har en lett jakke som tørker fort, og om det skulle blåse hardt er en skalljakke også meget god å ha. Og så er det veldig greit å ikke trenge å ha så mye forskjellige klær å velge i.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreasash; jeg ser noen i tråden anbefaler deg gore tex ytterst og noen sier gore tex ikke fungerer ytterst vinterstid i minusgrader.

Jeg tror du bør finne ut selv om du liker gore tex eller ikke vinterstid, og hvordan gore tex fungerer for deg praksis/oppleves i forhold til bomull/ blandinger, når du finner det ideele bekledning under gore tex'en.

For meg, som også svetter mye, er det kun gore tex som gjelder, bruker jeg bomull/blandinger, blir jakka så våt nedover ryggen at det blir problem å få den tørket utendørs, og oppleves svært kald, og kan bli stivtæla i røff vind.

Jeg bruker Aclima merino ull netting innerst på kroppen, oppe og nede, og en tykk hjemmestrikket ull genser utenpå.

Løkke tell!

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

morten183 skrev (6 timer siden):

Det er ikke mellomlaget som er problemet men ytterlaget som ofte er det vi kaller skalljakke. De"puster" ikke godt nok. Før fantes det jakker i mikrofiber (norrøna telemark) som var vindtett og pustet godt.  Skalljakker er i prinsippet ubrukelige vinterstid.

Dette er selvsagt ikke riktig og de aller fleste foretrekker Gore-tex og andre skallklær. Ta bare en titt på den nye kolleksjonen som Børge Ousland og Norrøna har utviklet de siste 14 årene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (På 22.1.2021 den 14.21):

På vinter og type skigåing (fjellet) er det oftest netting innerst, så tynn ulltrøye, alternativt fleece type Stormberg/LineOne etc om det er veldig kaldt, og tynn skalljakke av Dermizax eller Element Active. Skalljakken er jo nærmest potte tett og slipper ut mer damp på papiret enn det føles som i virkeligheten. God glidelåsåpning under armene hjelper en del, men fuktig blir en lell.

Nå kan jeg som regel trekke innendørs etter skituren, men på flerdagers uten tørkemulighet senker jeg aktiviteten og går meg tørr før camp settes.

 

Hei, hva er egentlig forskjellen på Dermizax og Gore-tex? Er det fukttransporten til Dermizax? Og er de to teknologiene like vanntette, eller er Gore-tex bedre? Mulig en Dermizax jakke hadde passet behovet mitt bedre. Vanskelig å orientere seg i dette markedet når det finnes så mange ulike teknologier og innovasjoner..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Andreasash said:

Hei, hva er egentlig forskjellen på Dermizax og Gore-tex? Er det fukttransporten til Dermizax? Og er de to teknologiene like vanntette, eller er Gore-tex bedre? Mulig en Dermizax jakke hadde passet behovet mitt bedre. Vanskelig å orientere seg i dette markedet når det finnes så mange ulike teknologier og innovasjoner..:)

Det er veldig mange som mener at Dermizax NX har flere fordeler enn Goretex Pro. Bedre fukttransport (nesten dobbelt så effektiv iflg. noen målinger), den har ikke porer for å slippe ut fukt, og fukttransporten fungerer derfor selv om jakken er svett og skitten. Goretex-membran kan fort bli tett når den er skitten.  Dermizax er også absolutt vanntett. Jeg har ikke hørt at Dermizax er mindre slitesterkt enn GTX, og f.eks. Bergans har brukt det i mange år. Dermizax lages av japanske Toray.
Det er mye informasjon på nettet om Dermizax, her er en grei oversikt over flere membraner: https://www.gearpatrol.com/outdoors/a174701/waterproof-breathable-jacket-technology-explained/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreasash skrev (2 timer siden):

Hei, hva er egentlig forskjellen på Dermizax og Gore-tex? Er det fukttransporten til Dermizax? Og er de to teknologiene like vanntette, eller er Gore-tex bedre? Mulig en Dermizax jakke hadde passet behovet mitt bedre. Vanskelig å orientere seg i dette markedet når det finnes så mange ulike teknologier og innovasjoner..:)

Har ikke erfaring med GT i jakker, så om det ene er bedre enn det andre tørr jeg ikke mene noe om. Jeg har bare erfaring med Forskjellige utgaver av Dermizax og Active Element, begge fra Bergans. Det er ikke til å unngå at du blir, fra fuktig til våt, avhengig av aktivitetsnivå. Jeg foretrekker likevel disse skalljakkene og alle mine har store glidelåser under armene. Dette ser jeg på som helt nødvendig i ei slik jakke.

Ellers syns jeg svaret fra @Bjørn J var utfyllende og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreasash skrev (5 timer siden):

Hei, hva er egentlig forskjellen på Dermizax og Gore-tex? Er det fukttransporten til Dermizax? Og er de to teknologiene like vanntette, eller er Gore-tex bedre? Mulig en Dermizax jakke hadde passet behovet mitt bedre. Vanskelig å orientere seg i dette markedet når det finnes så mange ulike teknologier og innovasjoner..:)

Jeg har alltid hatt skalljakker av gore tex i de fleste merker, og har alltid vært fornøyd. Men jeg har vært på turer med kamerater gjentatte ganger,  som har benyttet Bergans 3 lag Dermizax , og jeg er svært imponert av disse Bergans jakkene. De har alle vært mer vanntette enn mine jakker. Vi har byttelånt under noen av turene, og jeg mener Dermizax jakkene fra Bergans faktisk er bedre enn gore tex. Ikke alltid dyrt er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag anv mest fleece vid blåst och cykling som kombination av värme och vindskydd och är ett lågpris alternativ till bra ulltröjor tex med Merio ull.

Gore-tex finns ju i olika lager och svettas man mycket så välj tunnare varianter.

Finns många kopior på Du-Pont membranet de flesta är sämre en nackdel med alla membran är att de åldras och torkar och spricker och kläderna mister sin funktion.

Var tex ute och gick stavgång i måttligt regn med regnkläder Polyuretan belagda även de miljöskadliga men ej i samma kategori som Tefon och Garmont kängor med G-T membran ca 10 år gamla hela tåhättan hade läckt in tack vare strumpor av ylle/syntet blandning slapp jag frysa,turen varade ca 2h 

Bomull/syntetblandningar som poplin och ull kan du anv i 10 -tal år och yttertygen kan impregneras till olika önskemål.

Sedan har vi miljöaspekten fleece släpper hela tiden små partiklar och blir tunnare Teflon materialen hör till de värsta du får köpa och förstör miljön.

Nu ska det nämnas att jag ej är någon miljöaktivist men om man anv fosil drivmedel till bil och MF kök behöver man ju ej anv.Expeditions kläder till hobby äventyr och träning,ev som arbetskläder för tex utryckningspersonal för att kunna jobba i alla väder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, når jeg er i høy aktivitet (dekktrening, skitur, topptur, løping etc), bruker jeg Super Thermo netting innerst mot huden. Jo kaldere det er, jo flere lag med netting-trøyer, ca. èn for hver tiende kuldegrad. Det er slik man gjør det når man trekker pulk over Grønland, for eksempel. "Ved høy aktivitet, i vått eller kaldt vær sørger nettingen for luftsirkulasjon og frakter damp og overskuddsvarme vekk fra kroppen. Ved lav aktivitet holder nettingen på varmluften slik at man får et isolerende lag nærmest kroppen." Les mer: www.brynje.no/kleseg

Jeg åpner skalljakka under armene og foran for å slippe ut fukt underveis. Når aktiviteten går ned (når jeg skal spise lunsj etc), tar jeg av skalljakken og lufter ut av nettingen i noen sekunder slik at den blir tørr (den trekker nesten ikke til seg fukt. Så tar jeg på ei tettvevd ulltrøye eller polar fleece (www.brynje.no/polar-bug-jacket ) + dunjakke utenpå der. Er det kaldt beholder jeg gjerne dunjakka på når jeg begynner å gå. Når jeg er varm nok, tar jeg av både ull/fleece og dunjakke og går videre med 1-2 nettingtrøyer + skalljakke :-)  Her har jeg skrevet litt mer om det å fryse/svette osv.: https://friluftsglede.no/2018/10/06/tips-for-a-ikke-fryse-pa-kalde-turer/#more-303

Lykke til :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

morten183 skrev (På 22.1.2021 den 13.04):

Skalljakker er i prinsippet ubrukelige vinterstid.

Nå er vel dette svart på allerede, men jeg må komme med mine betraktninger også her. For dette stemmer ikke! Er det ei årstid jeg setter pris på skalljakker så er det nettopp på vinteren. Jeg har notert meg at det er en del som snakker ned skalljakker og ulike membraner, og for all del, folk skal få ha sine preferanser. 

Bruken av skalljakker henger selvfølgelig sammen med aktivitet, temperatur, vær og så videre, men som folk i Nord-Norge i alle fall vil kjenne seg igjen i - det skal godt gjøres å legge ut på en tur vinterstid som er lenger enn til postkassen uten å bli utsatt for 1. Vind og/eller 2. Nedbør. Og her triumferer skalljakkene. Det er nesten så jeg vil si det er uansvarlig å legge ut på tur på vinteren i bekledning som ikke evner å holde de to store fiendene vind og nedbør unna. Joda, det kan være greit med ull og diverse naturlige stoffer som puster og er myke og stille, men jeg ville ikke vært i særlig tynne luftlag med kun dette å sverge til. Og klart har man vel opplevd å være klam i skall på vinteren, men jeg har uendelig mange flere ganger klamret meg til rustningen skalljakka som ikke har sluppet Kong Vinter inn i svetten min. 

Og ikke minst - skalljakker kommer i mange ulike versjoner. Gore-Tex er ikke bare Gore-Tex. Løsningen på vinteren er ifølge meg, og mange andre, skall ytterst, ventiler som et husmorvindu, bruk ullundertøy og mellomlag etter aktivitet og dagsform, så er man som regel godt rustet for alt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.