Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellvotter med gode pustende egenskaper


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Er det noen gode tips angående fjellvotter (altså overtrekksvotter) som puster såpass at man ikke blir klam på fingrene?

Jeg rotet bort mine gamle Norrøna, og de Hestra overtrekksvottene jeg har nå blir jeg veldig klam på fingrene i. Når jeg leser "reklamen" for de Hestravottene jeg har står det at de skal være pustende men det er de ikke. De er ikke Gore-tex 

c7437cba02c640ceacb0aee34a00a60b?resize=

Alternativer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror man må skille mellom «klam» og «svett».

Svetter man på hendene, som jeg gjør, blir hanskene våte uansett.

En pustende hanske klarer å kvitte seg med fukten fra hanskene når man ikke er i aktivitet, men når man begynner å jobbe blir hanskene våte.

Noen folk svetter omtrent ikke, andre blir helt gjennomvåte under hard aktivitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips.

Brynje sin vott er ikke vanntett - heller ikke forsvaret sin. Det er kurante votter som reservepar i pulken kanskje, der man bruker dem som førstevotter i kalde dager, men med væromslag liker jeg best vanntette yttervotter.

Jeg bruker strikkede ullvotter inne, og disse toves jo av seg selv etterhvert som man bruker de til de er for små. Jeg forfrøs meg en gang i fjellet, og etter den turen fryser jeg veldig fort på fingrene, selv om jeg faktisk blir så varm at jeg svetter. Hadde også en hendelse der jeg fikk et lite kutt i fingeren som blødde og som gjorde handa utrolig kald. Kalles erfaring! 

Hansker har jeg sluttet å bruke siden jeg fryser såpass fort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (1 time siden):

Takk for gode tips.

Brynje sin vott er ikke vanntett - heller ikke forsvaret sin. Det er kurante votter som reservepar i pulken kanskje, der man bruker dem som førstevotter i kalde dager, men med væromslag liker jeg best vanntette yttervotter.

Jeg bruker strikkede ullvotter inne, og disse toves jo av seg selv etterhvert som man bruker de til de er for små. Jeg forfrøs meg en gang i fjellet, og etter den turen fryser jeg veldig fort på fingrene, selv om jeg faktisk blir så varm at jeg svetter. Hadde også en hendelse der jeg fikk et lite kutt i fingeren som blødde og som gjorde handa utrolig kald. Kalles erfaring! 

Hansker har jeg sluttet å bruke siden jeg fryser såpass fort..

Brynje sine votter er i C-change membran så den vil nok være vanntett, jeg har ihvertfall gode erfaringer med jakker og bukser i dette materialet, i tillegg har de vel netting på innsiden, dette vil jeg tro hjelper litt på fukttransporten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @ThorHelge skriver så er c_change vanntett med en vannsøyle på 20.000mm, men det kan jo hende at sømmene ikke er teipet, og at det er derfor de ikke anbefaler dem i regnvær? Alternativt så kan det hende Brynje er forsiktig med å skryte for mye av dem slik en del andre produsenter har for vane å gjøre. Jeg vil jo tro at overtrekksvotter i tre-lags skallmateriale er som skallplagg flest, altså at det er begrenset hvor vanntett det egentlig er over tid og det er begrenset hvor mye de puster i praktisk bruk, for slik jeg ser det er det fortsatt ingen materialer som løser begge deler 100%.

Jeg har akkurat fått inn i hus et par Black Diamond Waterproof Overmitts som er i Black Diamond sitt eget stretchy tre-lags skallmateriale (BD Dry) som også har 20.000mm vannsøyle. Sømmene er teipet, og de reklameres for som vanntette, men jeg har enda ikke fått brukt dem så det gjenstår å se om de holder det som loves. Men de er utrolig lette og behagelige, spesielt sammenlignet mot noen eldre Norrøna-overtrekksvotter vi har i hus som er nokså stive og klumpete, og de føles også bedre enn mine gamle Hestra-votter som jeg antar er lik de du viste bilde av. Men jeg har som sagt ikke prøvd dem enda, så ikke noe jeg kan anbefale enda. Men skulle du vurdere dem så må du vite at de er stor i størrelsen. Jeg bruker størrelse 9 i Hestra og The Heat Company-hansker, men for meg passet Black Diamond sine i størrelse XS. Da passer de fint utenpå helt normale hansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestra sine skallvotter er i membran, men lekker som en sil i sømmene. Det merkes i våt snø.

Jeg sømforseglet mine, det ble bra.

Ett argument fra flere produsenter er at de puster bedre om sømmene ikke er forseglet. Makan til tullprat, en stramt sydd søm puster i beste tilfelle på «mikroskopnivå»...

Mine ett par år gamle Trollveggen hansker er så og si helt tette. Jeg bruker alltid disse, og trekker over skallvotter ved behov (sjeldent). Tykk genser med tommelgrep, eller tilsvarende pulsvarmere med tommelhull, gjør alvorlig mye for varmen i fingertuppene, og kan brukes med hvilke som helst hansker og votter utenpå.

Faktisk kan jeg gå med bare fingre i aktivitet på skitur, om jeg har to lag med pulsvarmere med tommelhull på vintertur. Uten de blir jeg stivfrossen på ett øyeblikk. Veldig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThorHelge skrev (3 timer siden):

Brynje sine votter er i C-change membran så den vil nok være vanntett, jeg har ihvertfall gode erfaringer med jakker og bukser i dette materialet, i tillegg har de vel netting på innsiden, dette vil jeg tro hjelper litt på fukttransporten. 

Takk for informative innlegg.

Det er dette produktet dere mener? "Vottene egner seg best til de kalde turene, og er ikke så egnet i regnvær." 20 000 mm er jo vanligvis regnet som vanntett.. Skal lese meg litt mer opp på det men det høres litt rart ut

KristianP skrev (48 minutter siden):

Jeg har akkurat fått inn i hus et par Black Diamond Waterproof Overmitts som er i Black Diamond sitt eget stretchy tre-lags skallmateriale (BD Dry) som også har 20.000mm vannsøyle. Sømmene er teipet, og de reklameres for som vanntette, men jeg har enda ikke fått brukt dem så det gjenstår å se om de holder det som loves. Men de er utrolig lette og behagelige, spesielt sammenlignet mot noen eldre Norrøna-overtrekksvotter vi har i hus som er nokså stive og klumpete, og de føles også bedre enn mine gamle Hestra-votter som jeg antar er lik de du viste bilde av. 

 

Disse skal jeg sjekke ut. Veldig gunstig priset var de også!

Marius Engelsen skrev (25 minutter siden):

Hestra sine skallvotter er i membran, men lekker som en sil i sømmene. Det merkes i våt snø.

Jeg er veldig usikker på de pustende egenskapene der, men det kan jo kanskje være for mye å forvente at de tar unna all fuktighet. Jeg syns de er for tette slik de er nå - kunne like gjerne hatt på en plastpose over vottene kjennes det ut for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (22 minutter siden):

Takk for informative innlegg.

Det er dette produktet dere mener? "Vottene egner seg best til de kalde turene, og er ikke så egnet i regnvær." 20 000 mm er jo vanligvis regnet som vanntett.. Skal lese meg litt mer opp på det men det høres litt rart ut

Disse vottene jeg tenkte på ja, de bruker samme stoff i skallklærne sine også å de er vanntette, men kan være at det er sømmene som ikke er tette så de tar inn vann. I tillegg er jo ikke membran 100% vanntett så når man jobber med hendene kan jo dette være med på å presse litt vann gjennom membranen så man kan bli våt selv om det er 20 000mm vannsøyle, så kan være de prøver å sikre seg fra å love noe de ikke kan garantere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Noen som har fått mer felt erfaring på black diamond sine votter? Jeg har i år kjøpt inn brynje sine expedition votter og gleder meg til å bruke de i godt vintervær. Min erfaring med brynje sitt skall tøy er at dette absolutt ikke er vanntett. Det var forsåvidt helt som forventet og jeg har ingen forventning om at vottene skal være det heller. Schoeller stoffet er fantastisk i bruk, puster godt og tørker også veldig rask på kropp når man ikke er eksponert for elementene, men vanntett er det absolutt ikke. Etter en heftig tur i fjor med mildvær og vind kjente jeg hvor sårbart det var å være våt på fingrene og jeg ønsker derfor et pr vanntette votter som backup. Har da sirklet meg inne på black diamond sine waterproof mittens og håper noen her kan bekrefte at dette er et bra valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.