Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking/ oppbevaring av teltstenger (og fiskestenger)


Grunnlovsbygdas sønn

Anbefalte innlegg

Heisann, fersking på tur her!

Har lest litt ang pakking av telt og ser at flere anbefaler å pakke teltet, plugger og stenger for seg selv. Dette da teltet blir mye smidigere å pakke/komprimere når stengene ikke er i samme pose. Noen sverger til å stikke stengene rett ned i sekken og andre til å pakke dem i lommen på utsiden av sekken. Tenkte jeg skulle lytte til de erfarne og gjøre akkurat samme selv fremover, men kjenner jeg er bekymret for at stengene knekker? Dere som pakker stengene slik; har dere et rør som dere legger stengene i for at de ikke skal knekke med et uhell? Det samme gjelder da fiskestanga? 

Bare for å beskrive meg og mitt ytterligere, så har jeg den beryktede Gregory Baltoro 95, som kun har en sidelomme. Der har jeg så langt oppbevart fiskestang (i tube), liten blomsterspade og en buesag. Videre er vell håpet å hvertfall få teltstenger og fiskestenger i denne lommen. Jeg  pakker alt oppe  i sekken, da jeg tenker at det er enklere å miste ting hvis dem henger på utsiden. Videre er jeg også typen som kan finne på å sette meg på sekken under turen, så er ikke så begeistra for å dytte teltstenger ubeskyttet ned i sekk eller lomme.

Her ser jeg etter alle mulige tips som gjør pakking av sekk smidigere. Link gjerne til relevante sider hvor dette har blitt diskutert eller forklart tidligere, har lett en del og ikke funnet svar på akkurat hva jeg har lurt på. Og kom gjerne på tips om jeg er helt på ville veier! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har et Helsport x-trem telt, og der har man ikke kjangs å få stengene ned i pakkposen etter å ha tatt de ut første gangen. For oss har det ikke vært noe problem å slenge de rett i sekken. Vi har faktisk aldri tenkt at det kunne bli et problem :D  Det jeg har vært mer bekymret for er å komprimere duken for mye, i frykt for at den ikke skal holde seg tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splitter opp i 3 deler. Teltstenger og fiskestang (under anmarsj) på hver sin side inni sekken mot ryggen. Teltet i komp.pose og legges i nederste del av sekken. Der dytter jeg også inn pluggposen. Da er begge sekkelommene ledig til vannflaske/r, stativ, søppel etc. 

Er man redd for stanga under transport og vil ha den litt beskyttet brukes stangtube, eller isolasjonsrør i skum som beskytter greit og er lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (7 timer siden):

Jeg får plass til både teltstenger og fiskestang i stangtuben men som @Eksilbergenseren skriver så tåler teltstengene ganske mye juling om de er festet sammen (med f.eks 3 strikker eller teip) 😊

Ja var noe slikt jeg tenkte på, har du en spess stangtube? Jeg har en nå med plass til snelle i, som jeg heller har i sekken. Får ikke stengene til telte i den, da jeg har for lange teltstenger (enn så lenge, titter på nytt telt. Ikke at teltet blir begrenset av stangtuben 🤪).

kjenner at for en kløne som meg, så er en stangtube en vekt jeg gladelig bærer ekstra på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlovsbygdas sønn skrev (1 time siden):

Ja var noe slikt jeg tenkte på, har du en spess stangtube?

Ja, jeg har vel egentlig det. Er gammel karpefisker og for 20 år siden så kom hver Fox stang i 3- kantenede plastikk stangtuber.
Så jeg tok 2 stk og kappa de ned så de passer mine 4-5 delte spinnstenger. Så der har jeg plass til stang, teltstenger (ikke ofte de er der) og 1,8 meter mer teleskopisk håvskaft .
Sorry, var vel ikke mye til hjelp dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo absolutt, skjønte hva du mente og skal ha det i bakhodet. Tenker nå over at på teltet mitt i dag har ganske lange ledd, slik at det kanskje blir bedre når jeg får kjøpt et annet telt som er leddet annerledes. Enn så lenge har jeg kun et telt fra mckinley. Men kjenner at jeg stoler mindre på fiskestanga.

 

men takk for alle tips 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.