Gå til innhold
  • Bli medlem

Sele til Hellestø - to ganger.


REJOHN

Anbefalte innlegg

En litt lengre tur enn jeg planla.

Det skulle bare være en helt vanlig tur. Ikke noe å skrive hjem om, eller nevne i bloggen. En tur for å få litt frisk luft, og holde formen oppe. Jeg liker godt turen fra Sele til Hellestø. Den vanlige kjappe, dagligdagse turen, uten sekk og ofte med følge. En tur som jeg ikke trenger å forberede meg til eller gjøre for «tung». Bare 7-8 kilometer på vei god sti og langs stranden – og det samme tilbake i omvendt rekkefølge. Det er noen små dumper der stien går gjennom sanddynene, og om vi (broderen og jeg) går, så kommer pulsen opp nettopp her.

Etter mange dager med flott vintervær, var nå sola delvis skjult bak skyene, og noen av disse så «sinte» ut. Det var fortsatt kalt, men ikke kuldegrader på dagen. Fortsatt var stranden det beste stedet å ta en kjapp tur. Regn tidligere på dagen gjorde at jeg kom sent avgårde. NAV betaler meg for ikke å gjøre noe, og jeg fortrekker å ikke gjøre noe mens jeg går tur. Og siden jeg står fritt til å velge tidspunkt for turer, holder jeg meg hjemme om det regner – og det er mulighet for opphold senere. Det kunne lett bli opphold noen timer midt på dagen....

Det kan ikke være mye regn som hadde kommet ned. Sanden var tørr bare et lite stykke under overflaten. Nordover mot Hellestø, hadde jeg trekken i ryggen, og de små dråpene som, laget ikke problemer. Da jeg nærmet meg enden av Hellestøsanden, kom sola fram bak meg – og regnbuen framfor meg. Så avgjort ikke hva YR hadde på menyen, men godt vær er alltid greit. Det hadde gått greit nordover. Antakelig gikk det også fort. Stranden og stien – og veien er jo flatt og greit å gå. Kunne jeg muligens greie å komme frem og tilbake på rundt en time og ti minutter?

Det ble «hurtig tempo» på tilbakeveien. Jeg prøvde å holde farten oppe, og var litt spent på hvor fort det egentlig gikk. Nesten tilbake til veien traff jeg på Sigbjørn. Det ble en liten stopp og prat. Sigbjørn foreslo at jeg skulle bli med mot Hellestø igjen. Jeg mente det ville bli litt «mye» etter å ha holdt litt fart både mot Hellestø og på tilbakeveien. Det ble likevel til at jeg ble med Sigbjørn. Det ble en tur til parkeringsplassen ved Hellestø og så tilbake i sanddynene bar stranden. Opp og ned og litt rund – ikke beine veien nei.

Til vi kom mot parkeringsplassen, var det lite frost og is. Derfra og til vi igjen sto på stien, var det is på pyttene og litt frost i bakken. Det var til og med litt ny is på enkelte pytter. Det var nok blitt kaldere etter som klokka begynte å nærme seg fire. Sola sto lavt i horisonten da vi nærmet oss bilene. Det er ikke ofte jeg går på tur så sent. Flotte farger og noen helt greie bilder.

Det ble en tur på omtrent 12 kilometer. Delvis i høyt tempo, men også med litt pause. En helt grei tur på en mandag.

P1184938.JPG

P1184950.JPG

P1184955.JPG

P1184968.JPG

P1184974.JPG

P1184981.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.