Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell sommeren 2021


Seeeb

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om noen har erfaring med tur til Børgefjell fra Bergensområdet? 
Det er jo en liten kjøretur å komme seg dit og er interessert i innspill på kjørerute og vandrerute.

Har så vidt begynt å se på tur dit og har sett for meg Namsvatnet og Smalåsen som mulige startpunkt. 
Beregnet kjøretid er ca. 15t noe jeg tenker å ta i to dagsetapper. Har tenkt å bruke 1 dag til å gå innover, så det blir ca. 6 dager i kun transport mer eller mindre da totalt. Så spørs det litt med ferie, men i hvert fall 5 dager der inne da.

Tenker i slutten av juli, begynnelsen av august. 

Noen innspill? 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Seeeb skrev (3 timer siden):

Hei!

Jeg lurer på om noen har erfaring med tur til Børgefjell fra Bergensområdet? 
Det er jo en liten kjøretur å komme seg dit og er interessert i innspill på kjørerute og vandrerute.

Har så vidt begynt å se på tur dit og har sett for meg Namsvatnet og Smalåsen som mulige startpunkt. 
Beregnet kjøretid er ca. 15t noe jeg tenker å ta i to dagsetapper. Har tenkt å bruke 1 dag til å gå innover, så det blir ca. 6 dager i kun transport mer eller mindre da totalt. Så spørs det litt med ferie, men i hvert fall 5 dager der inne da.

Tenker i slutten av juli, begynnelsen av august. 

Noen innspill? 😃

Et partre turer har det blitt, med hjemsted i Haugesund, sør for Bergen, for de som ikke vet hvor. Her er siste tur.

;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Jacobsen skrev (3 timer siden):

Hva med fly til Værnes og tog videre til Majavatn? Du knepper inn noen dager med transport😄

Ikke så dumt😅 Bare tenkt jeg skal kjøre for turen sinn del også hehe!
Må kanskje vurdere andre alternativ 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

For de som finner det interessant så blir det nok å kjøre fra Os i Bjørnafjorden i starten av siste uke i juli (mellom 24-27) opp til Trondheim. Ta en natt der på hotell før tidlig opp å kjøre videre til Røyrvik og Namsvatn. Booke meg med båten også har jeg planlagt grovt en rute innover derfra 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arbe skrev (13 minutter siden):

Får håpe på tidligere vår enn i fjor. Var der i starten av august og fant is på vann og vårflom i bekkene.

Såpass ja! 
Får håpe på det ja, hvis ikke kan jeg utsette det en uke ca. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arbe skrev (1 time siden):

Får håpe på tidligere vår enn i fjor. Var der i starten av august og fant is på vann og vårflom i bekkene.

Seeeb skrev (57 minutter siden):

Såpass ja! 
Får håpe på det ja, hvis ikke kan jeg utsette det en uke ca. 😅

Jeg var i noen av de mer lavereliggende delene av Børgefjell i starten av august i fjor, langs sørøstsiden av Jengelvassdraget. På grunn av en kald mai var det litt flere snøfonner enn vanlig, men ellers var det veldig sommerlig og tørt. Med mindre du tenker deg helt opp i Store Bjørgefjellet er du relativt trygg på sommerføre i juli/august, men sjekk uansett langtidsvarselet før du drar.  😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (55 minutter siden):

men ellers var det veldig sommerlig og tørt.

Var høyere jeg. Sipmek var sommerlig. Jetnamsvannet vårlig, og Øvre Jetnamsvann/Ranserdalen var grå, trist, snøfull og isdekt. Men fjoråret vart svært unormalt da, såvidt jeg har forstått. Fisk fantes heller ikke forresten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arbe skrev (4 minutter siden):

Var høyere jeg. Sipmek var sommerlig. Jetnamsvannet vårlig, og Øvre Jetnamsvann/Ranserdalen var grå, trist, snøfull og isdekt. Men fjoråret vart svært unormalt da, såvidt jeg har forstått. Fisk fantes heller ikke forresten. 

Det var dødt i Jengelvatnet — antagelig litt for kaldt i vannet, men jeg fikk litt fisk nedover Blyvatnet og Djupvatnet. Se forøvrig bilder/rapport fra turen her:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (På 15.4.2021 den 20.51):

Det var dødt i Jengelvatnet — antagelig litt for kaldt i vannet, men jeg fikk litt fisk nedover Blyvatnet og Djupvatnet. Se forøvrig bilder/rapport fra turen her:

 

Helt supert med gode tilbakemeldinger og ikke minst kjekt å lese turrapporter fra tidligere turer 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.