Gå til innhold
  • Bli medlem

packraft og fredede elve/nationalparker?


CarstenT

Anbefalte innlegg

Jeg faldt over et ældre indlæg om, at det ikke længere er lovligt at padle i Sarek og andre national-parker. Det er jo specielt relevant for packraftere, fordi de er så vældigt terraingående.
Er det noget der er smittet af på Norge? Og, hvor kan man evt. finde en oversigt der kan bruges til at planlægge tur efter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
CarstenT skrev (På 20.1.2021 den 11.46):

Jeg faldt over et ældre indlæg om, at det ikke længere er lovligt at padle i Sarek og andre national-parker. Det er jo specielt relevant for packraftere, fordi de er så vældigt terraingående.
Er det noget der er smittet af på Norge? Og, hvor kan man evt. finde en oversigt der kan bruges til at planlægge tur efter?

Det er ikke den type begrensninger i Norge :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes eksempler på områder der også ferdsel med ro- og padlefarkoster er regulert, og (periodevis) forbudt. Er kanskje mest vanlig i forbindelse med naturreservater. Her er et eksempel på et slik: Åkersvika naturreservat Se: §5c

Jeg regner med at det finnes flere. På nasjonalparknivå er det vel neppe relevant, men kanskje mindre områder, i nasjonalparker, kan være regulert strengere enn hovedarealet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Ericsson skrev (39 minutter siden):

Det kanske inte spelar någon roll om man vet om vassdraget er gyro-infisert eller ikke

Au, der fik du mig. 

Larix@

Ja, det er sådanne steder jeg tænker på. Hvis ikke man rigtig kan google-søge på sådanne områder kan det blive svært at planlægge. At dømme efter min lokale lystfisker-forening er der en vældig trafik på trods af en fredning. Jeg er ikke den store bruger af turist-foreninger, men det var måske et sted at spørge. Jeg er ikke endnu nået ind i smart-phone alderen .. jeg oplevede det som et 100% informations-handikap på tur til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (1 time siden):

Det finnes eksempler på områder der også ferdsel med ro- og padlefarkoster er regulert, og (periodevis) forbudt. Er kanskje mest vanlig i forbindelse med naturreservater. Her er et eksempel på et slik: Åkersvika naturreservat Se: §5c

Jeg regner med at det finnes flere. På nasjonalparknivå er det vel neppe relevant, men kanskje mindre områder, i nasjonalparker, kan være regulert strengere enn hovedarealet?

Ja, det har du selvfølgelig rett i. Naturreservater er områder som er fredet med hensyn til spesielle ting i akkurat det vernede området, og hvis dette vernet ikke er kompatibelt med padling er det også normalt forbudt å padle der. Forbudet kan gjelde hele året eller bare deler av året, og hele eller bare deler av det vernede området. Man må inn i verneforskriften for det enkelte området for å finne ut hva som er lov og ikke lov. I akkurat det reservatet du viser til er det forbudt også med kano og kajakk i deler av området (innenfor jernbanebrua) i hele april og hele mai.

Takk for påpekningen.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CarstenT skrev (På 20.1.2021 den 11.46):

Og, hvor kan man evt. finde en oversigt der kan bruges til at planlægge tur efter?

Hvis du skal sjekke for et område du vurderer å dra til, så kan du bruke nettsiden Miljostatus.no, gå inn på kartet der, og fanen vern. Klikker du på de områdene som er markert, så får du opp rute med videre info. Lurt å sjekke selve forskriften på Lovdata, der står alt som gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/23/2021 at 5:24 PM, Miamaria said:

Hvis du skal sjekke for et område du vurderer å dra til, så kan du bruke nettsiden Miljostatus.no, gå inn på kartet der, og fanen vern. Klikker du på de områdene som er markert, så får du opp rute med videre info. Lurt å sjekke selve forskriften på Lovdata, der står alt som gjelder.

Eksempel: Stråsjøen-Prestøyan naturreservet i Selbu: https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/1983-12-23-2036
Der står det bl.a.
 

Quote

 

Motorisert ferdsel, samt all bruk av fremkomstmidler til vanns er forbudt, (herunder gjelder også bruk av modellbåter og modellfly).

Camping, teltslagning og oppsetting av kamuflasjeinnretninger for fotografering er forbudt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sjekke regler for hvert enkelt område. Er som regel enkelt å finne på nett. Er vel ikke noe generelt forbud her i landet men det finnes noen regler. I femundsmarka f.eks er det lov å padle men ikke slå leir på øyer. Så er det en del elver som har lakseparasitt som det ikke er lov å padle uten tiltak. Tiltak er en egenerklæring om at man alltid desinfiserer utstyret. Man få tak i en pakke fra Norges padleforbund med desinfisjonutsyr og en klistremerke man setter på farkosten som viser at man desinfiserer. Da kan man padle. Sikkert ikke alle som vet det så det er absolutt lurt å lese om området man skal til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej @Miamaria

Jeg kan se, at der er kort-temaer på landsdækkende verneområder. Det kan man så lave en lokal søgning ud fra.

hej borgern@

Siden Per Ericsson@'s indlæg har jeg spekuleret over, hvorfor jeg bliver så træt af at høre om desinfektion .. og fundet at:
Sidst jeg havde nødigt at rengøre fiskeudstyr var i min ungdom, hvor fiskeudstyret var blevet fedtet ind af en fedt-film på å-overfladen. Det var en større operation at rengøre. 
På mit fiskeudstyr nu har linerne hver sin egen tromle som evt kan lægges natten over i en desinfektion ... det er da overkommeligt.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.