Gå til innhold
  • Bli medlem

Noe smart og feste på tauene til tarp?


Flemmingss

Anbefalte innlegg

Har en tarp over hengekøya mi på tur.

Den har et festepunkt på hver siden som man fester over og parallelt med køyen (A), men også feste-snører på sidene (B).

Tauene kan bindes rundt trær f.eks, men er det kaldt ute er det mye arbeid uten hansker. Er det noen som har noe kreativt og fornuftlig som permanent kan henge knyttet på disse? Kanskje en slags klype eller noe 😏

image.png.2a37084b2e533b5707e03ea6f37d7e19.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du på slike så er de beregnet på tarpsiden av tauet (ikke benyttet og testet av undertegnede):

 

https://www.google.com/search?q=tarp.clips&client=ms-android-samsung-gs-rev1&prmd=isvn&sxsrf=ALeKk01WdxNBhuHgxk2CBbM49iPjhkMSpw:1611050530488&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjBvdb03qfuAhVSkMMKHQ5hA3EQ_AUoAXoECA0QAQ&biw=412&bih=723&dpr=2.63#imgrc=IuEPihmMtUqArM

 

En kraftig bagasjestrikk så trenger litt kraft for å strekke seg kombinert med tau og karabinkrok i tre-enden kan være et alternativ, men det er lite som slår å stramme opp tauet med f.eks Truckers Hitch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har köpt sådana lösa klämmor de är mindre och klenare än du tror så köp de största som har större öglor för rep och större "klo" men jag ska bara ha dessa som reserv när de vanliga öljett fästena ej räcker till vid regn och blåst och att öka avstånd på tält mellan ytter och inner duk på tält med konstruktionsbrister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall for mønesnora (A) tror jeg ikke det er så mye som er raskere enn å knyte. Jeg vet @Espen Ørud også har laget en fin demonstrasjon, men siden jeg ikke finner den i farta linker jeg til en (langsom og pedagogisk) video Erik Normark har lagt ut. Han har også med ei knute for å stramme bardunene (B), men der kan det nok være løsninger som er kjappere i kaldt vær :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å knyte på stedet. Da slipper jeg å drasse med noe ekstra. Men hvis du vil ha noe som bare er å klipse på plass kan du lage ei lita løkke i enden av hvert av tauene (vanlig pålestikk er helt greit). Så, for hvert tau, lager du ei lita løkke (binder sammen endene på en kort taustump) og henger på en liten karabiner. Denne løkka fester du så med ei klemmknute ( for eksempel prusik, klemheist eller schwabisch, se https://no.wikipedia.org/wiki/Klemmeknuter). Når du så skal feste tauet slår du enden av tauet rundt greina/treet/pluggen og smetter løkka i enden inn på karabineren. Nå kan du dra klemmknuta fram og tilbake til det er passe stramt.

Dette var et skudd fra hofta, men jeg tror det skal funke.

;-)

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (På 19.1.2021 den 13.42):

Hvertfall for mønesnora (A) tror jeg ikke det er så mye som er raskere enn å knyte. Jeg vet @Espen Ørud også har laget en fin demonstrasjon, men siden jeg ikke finner den i farta linker jeg....

Sleit jammen meg med å finne den igjen selv, men den var her faktisk fortsatt: 
 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (10 timer siden):

Et av de få knop man kan binde, stramme (og løsne!) med kraftig trekk i snoren/tauer er: Bakhåndsknop. Lite kjent og undervurdert likesom skråparkering av bil. Det kan googles!

Hvis det er det samme som "backhanded hitch" på engelsk så kalles det vel noe så enkelt som "rundtørn med dobbelt halvstikk" på norsk :D Rundtørn er generelt en fin (og enkel!) måte å avlaste låseknuter på så de holder bedre og er lette å få opp igjen. Jeg synes dog at det er vanskelig å få mønesnora like stram med rundtørn som med trucker's hitch.

Og så beklager jeg at jeg bidrar til å lage dette til en knute-tråd 😳

Om man vil holde bruk av knuter til et minimum synes jeg forslaget til Skogens Stønn høres lurt ut. Lag ei løkke i enden av bardunene og fest en karabinkrok eller et flaggclips i en (permanent) klemknute inne på bardunen. Da er det bare å dra snora rundt det man vil feste i og klipse endeløkka inn på kroken og så skyve på klemknuten til bardunen er stram.

Enda enklere er kanskje noe sånt som MSRs "ring cord tensioners". Har ikke prøvd dem, men de ser smarte ut.

image.png.3f5615e98b9db90a78b315dd339c4fff.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (18 timer siden):

Hvis det er det samme som "backhanded hitch" på engelsk så kalles det vel noe så enkelt som "rundtørn med dobbelt halvstikk" på norsk :D Rundtørn er generelt en fin (og enkel!) måte å avlaste låseknuter på så de holder bedre og er lette å få opp igjen.

For nå å kverulere så er det altså litt forskjell:

Rundtørn med dobbelt halvstikk:

image.png.db6eb816924a258052ae6296cdbfe69c.png

 

 

Bakhåndsknop eller backhhandknot:

image.png.67209f87c3a27da0f77cb0e60c0bbc30.png

Men rundtørn er altid bra. Når jeg bruker knuter er det for å unngå for mange duppedingser.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har festet noen billige og lette karabinere på hver bardun og flyttet slik at strammeren er nærmest duken og ikke i den enden som skal festes i noe. Har også 4 teltplugger i posen slik at det funker bra sålenge jeg har 2 trær.

Dette gjør at det går veldig fort å sette opp selv med kalde fingre med dårlig motorikk. Fester først en ende av mønen i ett tre så andre enden og strammer opp. Så tar jeg å fester sidene i trær eller teltplugger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.