Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Strømeng kniv anbefales for lett vedhogst, 8 eller 9 tommer?


Aaaaaaaahaaaaa

Anbefalte innlegg

Annonse
Espen Ørud skrev (10 minutter siden):

Til vedhogst foretrekker jeg øks/sag. 



Til å dele vedkubber f.eks på tur så funker det egentlig like greit med begge "sameknivene" mine. Den ene er 8 og den andre er 9

Tenker å bruke den til litt grove greiner og småtrær også. Hvordan er tyngdepunktet på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 tomme forskjell ... sier seg selv at 2,5cm ekstra sammen med mer tyngde kan gi et bedre moment. Det vil da være lettere å hugge kraftigere greiner, rajer osv.

Hva som er mest hensiktsmessig er avhengig av naturen du beveger i... En samekniv er fin blant fjellbjørk, mens ei øks er mer hensiktsmessig i en gran/furuskog på Østlandet.

Skal du på vidda eller til fjells er en samekniv et godt alternativ, men om du skal bære alt kan vekt ha en betydning :)

Man bruker ofte en liten kniv sammen med en stor samekniv...

8" er ikke helt det du trenger for å fikse alle "småting" og 9" er et redskap for mere hogst (som du spurte om...)

Jeg har en 9" Strømeng og foretrekker det fremfor en liten turøks. Mange små turøkser er ubrukelige. Skal jeg ha med øks bruker jeg Fiskars 1Kg øks.

Skal jeg gå lettere tar jeg med primus :)

Er jeg på kanotur i lavland velger jeg øks. Er man på fjellet med vierkjærr, fjellbjørk osv. er samekniv bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galkasajdd skrev (2 timer siden):

1 tomme forskjell ... sier seg selv at 2,5cm ekstra sammen med mer tyngde kan gi et bedre moment. Det vil da være lettere å hugge kraftigere greiner, rajer osv.

Hva som er mest hensiktsmessig er avhengig av naturen du beveger i... En samekniv er fin blant fjellbjørk, mens ei øks er mer hensiktsmessig i en gran/furuskog på Østlandet.

Skal du på vidda eller til fjells er en samekniv et godt alternativ, men om du skal bære alt kan vekt ha en betydning :)

Man bruker ofte en liten kniv sammen med en stor samekniv...

8" er ikke helt det du trenger for å fikse alle "småting" og 9" er et redskap for mere hogst (som du spurte om...)

Jeg har en 9" Strømeng og foretrekker det fremfor en liten turøks. Mange små turøkser er ubrukelige. Skal jeg ha med øks bruker jeg Fiskars 1Kg øks.

Skal jeg gå lettere tar jeg med primus :)

Er jeg på kanotur i lavland velger jeg øks. Er man på fjellet med vierkjærr, fjellbjørk osv. er samekniv bedre.

Takker for godt og utfyllende svar😊 Blir nok en 9er på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en 9er Strømmeng (eller fler) siden 1985 😊
Har flådd både rådyr og bever med 9 tommern.
Men, i de siste årene så har samekniven blitt liggende hjemme.
En god kortbladet kniv i kombinasjonen med en Gränsfor Outdoor øks har lett tatt over 😊
Det praktiske har tatt over for romatikken for min del på mine eldre dager 

  • Liker 4
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (1 time siden):

Jeg har hatt en 9er Strømmeng (eller fler) siden 1985 😊
Har flådd både rådyr og bever med 9 tommern.
Men, i de siste årene så har samekniven blitt liggende hjemme.
En god kortbladet kniv i kombinasjonen med en Gränsfor Outdoor øks har lett tatt over 😊
Det praktiske har tatt over for romatikken for min del på mine eldre dager 

Har tenkt tanken😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galkasajdd skrev (16 timer siden):

1 tomme forskjell ... sier seg selv at 2,5cm ekstra sammen med mer tyngde kan gi et bedre moment. Det vil da være lettere å hugge kraftigere greiner, rajer osv.

Hva som er mest hensiktsmessig er avhengig av naturen du beveger i... En samekniv er fin blant fjellbjørk, mens ei øks er mer hensiktsmessig i en gran/furuskog på Østlandet.

Skal du på vidda eller til fjells er en samekniv et godt alternativ, men om du skal bære alt kan vekt ha en betydning :)

Man bruker ofte en liten kniv sammen med en stor samekniv...

8" er ikke helt det du trenger for å fikse alle "småting" og 9" er et redskap for mere hogst (som du spurte om...)

Jeg har en 9" Strømeng og foretrekker det fremfor en liten turøks. Mange små turøkser er ubrukelige. Skal jeg ha med øks bruker jeg Fiskars 1Kg øks.

Skal jeg gå lettere tar jeg med primus :)

Er jeg på kanotur i lavland velger jeg øks. Er man på fjellet med vierkjærr, fjellbjørk osv. er samekniv bedre.

Vet du om det er noe kvalitetsforskjell på bladet i old fashion og den vanlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Aaaaaaaahaaaaa said:

Vet du om det er noe kvalitetsforskjell på bladet i old fashion og den vanlige?

Alle strømengkniver er laget av induksjonsherdet karbonstål med en hardhet på rundt 59. Knivene med sort blad er behandlet med såkalt bruneringsvæske, det gir litt bedre beskyttelse mot rust (men ingen kniver av karbonstål er rustfrie). De blanke knivbladene er polert karbonstål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (2 minutter siden):

Alle strømengkniver er laget av induksjonsherdet karbonstål med en hardhet på rundt 59. Knivene med sort blad er behandlet med såkalt bruneringsvæske, det gir litt bedre beskyttelse mot rust (men ingen kniver av karbonstål er rustfrie). De blanke knivbladene er polert karbonstål.

Takk for god info😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Bjørn J said:

Tidligere brukte de rustfritt i noen kniver, men nå er alle fra 3,5 til 9-tommer i karbonstål.

En av grunnene til at de nå bruker én type stål er nok at de har erfaring med at det induskjonsherdete karbonstålet de bruker tåler hard bruk (som hugging) i sprengkulde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (17 timer siden):

Jeg har hatt en 9er Strømmeng (eller fler) siden 1985 😊
Har flådd både rådyr og bever med 9 tommern.
Men, i de siste årene så har samekniven blitt liggende hjemme.
En god kortbladet kniv i kombinasjonen med en Gränsfor Outdoor øks har lett tatt over 😊
Det praktiske har tatt over for romatikken for min del på mine eldre dager 

Hør hør 👏🏻 Jeg syntes det er fornuftig å prøve det ut selv. Kjenne hva som passer en selv best. Jeg var også ihugga fan av stor kniv til det meste av mitt bruk. Helt til jeg var "dum" nok til å prøve små øks og mindre kniv. Det skal nok mye til før jeg går tilbake på den komboen 🔥 Det er faktisk bedre på alt! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Hør hør 👏🏻 Jeg syntes det er fornuftig å prøve det ut selv. Kjenne hva som passer en selv best. Jeg var også ihugga fan av stor kniv til det meste av mitt bruk. Helt til jeg var "dum" nok til å prøve små øks og mindre kniv. Det skal nok mye til før jeg går tilbake på den komboen 🔥 Det er faktisk bedre på alt! 

He he, den der må vel gå under merkelappen "høflig promotering av egen fortrukket løsning" 😀

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tshansen said:

Hør hør 👏🏻 Jeg syntes det er fornuftig å prøve det ut selv. Kjenne hva som passer en selv best. Jeg var også ihugga fan av stor kniv til det meste av mitt bruk. Helt til jeg var "dum" nok til å prøve små øks og mindre kniv. Det skal nok mye til før jeg går tilbake på den komboen 🔥 Det er faktisk bedre på alt! 

Heldigvis er vi forskjellige. Jeg har aldri hatt med øks på tur, kommer aldri til å ha med øks på tur, og ser overhodet ikke poenget med å drasse med ei øks på tur. Men så trives jeg jo best på fjellet, da. Skogsterreng er transportetappe :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (1 time siden):

Heldigvis er vi forskjellige. Jeg har aldri hatt med øks på tur, kommer aldri til å ha med øks på tur, og ser overhodet ikke poenget med å drasse med ei øks på tur. Men så trives jeg jo best på fjellet, da. Skogsterreng er transportetappe :-)

Er stort sett fjellet jeg ferdes i også, så heller mot en 9er old fashion😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er og forblir ett "multi tool" ett kompromiss...
Hva skal du hugge? ... dersom det er kløyving eller tykkere enn ca. 3" så er øks bedre, fordi eggen er så mye brattere og du har et annet moment i slaget.
Å kløyve en vridd bjørkekubbe med en kniv er å be om trøbbel... her kan du slite selv med øks. Derimot kan en øks være nesten ubrukelig om du skal kutte vier eller små raier der de bare bøyer unna, mens en samekniv da kan kappe dem lett i ett slag.

Som sagt, tenk på terrenget og velg turutstyr deretter!
Nordpå snakker man gjerne om "fjellbål", der man har minimalt med tilgjengelig brenne. Krypvier, vierkjerr og fjellbjørk.
Fjellbålet er lite og gir deg ikke mere varme enn du trenger for å koke opp vann/kaffe. Å kappe ned hele trær er ikke så bærekraftig i det skrinne landskapet.
Å ta noen greiner gjør bare at det vokser ut nye. Kløyving er derfor ikke et vesentlig tema.
Angående Strømeng kniven, så har denne en litt annen form på spissen enn noen av de andre som har en brattere avslutning av eggen.
Brattere avslutning kan være greit om du skal flå, mens den spissere avslutningen gjør den mere egnet til å sløye fisk.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galkasajdd skrev (47 minutter siden):

Uansett er og forblir ett "multi tool" ett kompromiss...
Hva skal du hugge? ... dersom det er kløyving eller tykkere enn ca. 3" så er øks bedre, fordi eggen er så mye brattere og du har et annet moment i slaget.
Å kløyve en vridd bjørkekubbe med en kniv er å be om trøbbel... her kan du slite selv med øks. Derimot kan en øks være nesten ubrukelig om du skal kutte vier eller små raier der de bare bøyer unna, mens en samekniv da kan kappe dem lett i ett slag.

Som sagt, tenk på terrenget og velg turutstyr deretter!
Nordpå snakker man gjerne om "fjellbål", der man har minimalt med tilgjengelig brenne. Krypvier, vierkjerr og fjellbjørk.
Fjellbålet er lite og gir deg ikke mere varme enn du trenger for å koke opp vann/kaffe. Å kappe ned hele trær er ikke så bærekraftig i det skrinne landskapet.
Å ta noen greiner gjør bare at det vokser ut nye. Kløyving er derfor ikke et vesentlig tema.
Angående Strømeng kniven, så har denne en litt annen form på spissen enn noen av de andre som har en brattere avslutning av eggen.
Brattere avslutning kan være greit om du skal flå, mens den spissere avslutningen gjør den mere egnet til å sløye fisk.
 

Takker for godt svar. Blir fjellbål for det meste i den store kvistbrenneren min, så tørre greiner etc er vel det den skal brukes til for det meste. Føler en vanlig kniv blir litt for tungt å holde på med til det. Går å spikke noen plugger til teltet, men litt grover greiner vierkjerr etc føler jeg for litt bedre redskap som da en samekniv er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er der Gränsfors Outdoor øks stråler 😊
Lagd nettopp for å kunne spikke med den.
Og det fungerer overaskende bra.
Har Gränsfors Outdoor, Fiskars X7, Hultafors stor øks og Wetterlings Les Stroud øksa.
Wetterlings øksa kløyver som en drøm og er fin øks om man skal fyre bål med litt størrelse.
Men Outdoor er favoritten nå 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Aaaaaaaahaaaaa said:

Takker for godt svar. Blir fjellbål for det meste i den store kvistbrenneren min, så tørre greiner etc er vel det den skal brukes til for det meste. Føler en vanlig kniv blir litt for tungt å holde på med til det. Går å spikke noen plugger til teltet, men litt grover greiner vierkjerr etc føler jeg for litt bedre redskap som da en samekniv er. 

Ja, helt enig med deg. Til fjellbål blir en vanlig tollekniv/morakniv for slitsom å jobbe med, og som Galkasajdd er inne på er ikke øks egnet i det hele tatt. Samer er for det meste på vidda/fjellet med småbjørk og vier, og du skal ikke se bort fra at det er en grunn til at bruker nettopp større kniver som samekniver, og har gjort det i generasjoner.
En julaften for et par år siden skulle jeg opp i skogen og spikke bjørkepinner til pinnekjøttmiddagen, og tok med ei lita øks og en 8" samekniv. Øksa var ikke egnet i det hele tatt på de tynne bjørkegreinene, det ble helt feil. Strømengkniven var helt overlegen. Å spikke av barken på pinnene ble etterhvert litt tungt med den fremtunge store kniven, da har en litt mindre kniv vært bedre.
Men bevares, jeg har ikke noe i mot øks, det er et flott redskap til sitt bruk, og jeg har opptil flere. Skal man på tur i skogsterreng og har planer om å lage store bål som skal brenne lenge krever det mye og stor ved , og kanskje kløyving, og da er øks og sag det riktige valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.