Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av 3-sesong solotelt til bruk på vidda.


HBL

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter litt med å velge når jeg skal plukke meg ut et solo telt som primært skal brukes på vidda og i fjellheimen i sommer. 

Er 185 cm høy og har et liggeunderlag av typen Exped Downmat 7 LW.

Står per nå mellom MSR Elixir 1, Marmot Tungsten 1 UL eller MSR Hubba NX 1, men vurderer også dyrere telt som Hilleberg (Niak/Enan) og Helsport (Reinsfjell superlight 2 eller Ringstind 2). 

 

Mine kriterier: 

- Må kunne tåle det som kommer av regn og vind 

- Et telt som har enkel og raskt oppsett

- Gjerne under 2 kilo inkl alt

- Mulighet for å ha sekk/sko/utstyr utenfor sovedelen

- Mulighet for å kunne lage mat uten å måtte fysisk ut av teltet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Daktari skrev (3 minutter siden):

Hilleberg Unna.

Du kan ikke ha alt stashet utenfor, men plass til noe.

Jeg pleier å kneppe opp innerteltet når jeg kokker innendørs.

Stor fan av å drasse med en tarp sammen med Unna'en, men det er litt på siden

Takk for tips. Ser at dette er utsolgt over alt, men tar med i vurderingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt MSR Hubba Hubba nx og det tåler ikke all verdens vind. Måtte støtte opp tverrstanga i toppen av teltet med en kjepp på en tur i Femundsmarka, og da blåste det ikke spesielt mye. Telt med denne typen konstruksjon tåler etter min erfaring ikke "det som kommer av regn og vind". Var ellers fornøyd med teltet, men har solgt det til fordel for Hilleberg Anjan 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen av teltene du har vurdert.

Personlig oppfatter jeg telt i en kombinasjon av mye mesh og skjørteventilering som vesentlig kjøligere enn telt med tradisjonelle lufteventiler. Skulle jeg valgt noen av de du nevner hadde det blitt Reinsfjell superlight. Jeg hadde i samme slengen tatt en titt på Fonnfjell superlight.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker telt som ligner på hubba nx, Bjg Agnes Copper Spur Ul2. Lett og raskt og sette opp. Dog mye mesh i innertelt. Jeg synes det er fint for det gir god lufting. Det teltet jeg bruker på 80 prosent av 3 sesongssturene. Det har nå fint overlevd kraftig torden med regn og hagl selv om det var nesten 10 år gammelt. Har vel ikke vært ute i veldig sterk vind med, pleier legge tur andre steder hvis det er for heavy vær. Det tar vind lamgt bedre enn f.3ks Ringstind som en kompis har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Hilleberg Enan, og det er et fantastisk bra telt som jeg bruker stadig vekk (også i høyfjellet), men det er ikke laget for bruk på vidde og i mye vind.

Hilleberg er en av få teltprodusenter som faktisk beskriver tydelig hva teltet er designet for og hva det ikke laget for, noe jeg virkelig setter pris på. Her er det de har å si om kategorien Yellow Label (hvor Niak også befinner seg):

"The result is a group of tents that are ideal for users who go out below tree line and in more protected terrain in the snow-free months of the year, and who demand light weight, but not at the expense of strength enough for the conditions they might encounter. "

Jeg har pushet grensene på Enan når det kommer til regn, snø og vind, og selv om det har overlevd de situasjonene så ville det vært mer komfortabelt med et telt som var designet for de forholdene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daktari skrev (2 timer siden):

Hilleberg Unna.

Du kan ikke ha alt stashet utenfor, men plass til noe.

Jeg pleier å kneppe opp innerteltet når jeg kokker innendørs.

Stor fan av å drasse med en tarp sammen med Unna'en, men det er litt på siden

Fornøyd med Unna jeg også.

Men Elixir har en ting jeg virkelig savner på unna, den lille tverrstangen i toppen!

Hadde Unna spandert på seg en slik tverrstang i toppen ville. Den innvendige plassen økt mye.

Men Unna og tarp er en god kombinasjon ja. Jeg har dog ikke fått prøvd det med tarp på overnatringsturer enda, og jeg har overlevd en uke på kajakktur i øs pøs regn og vind.

Prisen tatt i betrakning, tror jeg elixir 1 er ett veldig bra telt. Veldig greit å pakke ned ett vått elixir også, det er bare å riste ytterduken og pakke den for seg selv.

 

BC699A40-71FD-4323-B964-CD405A7EF66E.jpeg

F6FA7F63-40BF-48BB-BA11-608F9E100653.jpeg

646D56B1-0D29-4367-9E84-9FFB9832CD03.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke førstehåndserfaring, men Tarptent scarp 1 ser ut i fra alle omtaler på nett ut til å være meget habilt i vind og dårlig vær. 2019 modellen er visst oppdatert med flere barduneringspunkt enn tidligere utgaver, og dette er jeg litt sugen på selv. Er dog usikker på hvor slitesterkt det er sammenlignet med Hilleberg og Helsport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Marius Engelsen said:

Fornøyd med Unna jeg også.

Men Elixir har en ting jeg virkelig savner på unna, den lille tverrstangen i toppen!

Hadde Unna spandert på seg en slik tverrstang i toppen ville. Den innvendige plassen økt mye.

Men Unna og tarp er en god kombinasjon ja. Jeg har dog ikke fått prøvd det med tarp på overnatringsturer enda, og jeg har overlevd en uke på kajakktur i øs pøs regn og vind.

Prisen tatt i betrakning, tror jeg elixir 1 er ett veldig bra telt. Veldig greit å pakke ned ett vått elixir også, det er bare å riste ytterduken og pakke den for seg selv.

 

BC699A40-71FD-4323-B964-CD405A7EF66E.jpeg

F6FA7F63-40BF-48BB-BA11-608F9E100653.jpeg

646D56B1-0D29-4367-9E84-9FFB9832CD03.jpeg

Proft med stenger.

Har kun brukt store kampesteiner foran teltet, eller trær, til å spenne opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daktari skrev (1 time siden):

Proft med stenger.

Har kun brukt store kampesteiner foran teltet, eller trær, til å spenne opp

Takk.

Jeg tar med 1-2 av disse stengene: https://www.outnorth.no/relags/teleskopstang-80-180-cm-par?gclid=CjwKCAiAgJWABhArEiwAmNVTB5bZwZYLzdfh92NuaLFiNVe4Bi2Z5nEPxaN3mJ495_vrIAPsY1HR1BoC4IwQAvD_BwE

 

Jeg padler mye kajakk, da er ikke vekten viktig. Ellers holder det med en stk. og under tregrensen klarer man seg med barduner og det man finner :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke egen erfaring, men en dansk lege som har gått Norge på langs over to sesonger - instagram: @theflyingsurgeon, brukte MSR Hubba NX-1. På hjemmesiden sin skriver hun: 

Tent: MSR Hubba NX 1- person. 6 years old. A 3-season tent, especially susceptible to side winds. I would not trust it to handle more than 12 m/s wind. Objectively I don´t think this tent is adequate for the long wilderness stretches I´d have to pass (such as Finnmarksvidda), but after lifting my backpack in Abisko parking lot (including my 2,2 kg Hilleberg Soulo 4-season tent) I took a calculated risk and went for this 1,3 kg tent. It went well, but I would not recommend saving weight on something as essential as the tent. The tent is 6 years old and used a lot as I like the very spacious design. I had no tent issues in the North. However, in the South a pole broke on the second day while setting the tent up peacefully in a forest just outside Trondheim (temporarily fixed with replacement tube). Later on, the storm in Ryfylkeheiene led to a large 2* 40 cm tear in the outer tent, repaired with a piece of glued-on plastic trash bag. When camping in wet and rainy conditions, as I did in Jotunheimen, the outer tent remained dry, but water leaked into the tent from the bottom. I did not use a footprint.

På instagram-siden hennes er det også film fra innsiden av teltet i bra mye vind, og og bilder etter episoden i Ryfylkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvis en da skal ha f.eks.  et Copper spur eller Hubba NX samt en ekstra tarp pluss et par staver for å sette det opp - hva er da den egentlige vek og plassbesparelsen e.g. i forhold til noe mer "sturdy" ala et Unna eller Soulo? Er vel ikke så mye å hente? eller?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satset på Helsport Ringstind. har tre stykker, Ringstind Pro 2, Ringstind Superlight 1-2 og Ringstind  Superlight 2. Jeg er veldig fornøyd. Har også vært ute i dårlig vær. Det har godt bra, men noen ganger var jeg nervøs. Det er gamle modeller jeg har, kanskje du skulle se på det nye Ringstind Superlight 2 som veier 1,45 kg. De nye modellene skal etter det jeg har lest ha bedre vindprofil enn de jeg har. Hva du enn kjøper, kjøp never ever telt med myggnetting i taket. Hilleberg har en forklaring på hvorfor på siten sin. Jeg kjøpte det og både jeg og soveposen ble våt .En erfaring rikere og 4.999.-fattigere. 

925906443_RSL1.2.thumb.JPG.4727edfdc84e6c04bc7307b88e04f994.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

H12018.thumb.JPG.67bb3cfedd9519fdf0ca0907dc3a170a.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggnetting i tak? Det spørs vel helt hvor godt ventilert teltet er? Mitt Marmot Limelight kuppeltelt har innertelt av nesten kun myggnetting, og det er ikke noe problem. Teltet er supergodt ventilert med ytterduk som ikke går helt til bakken, og kondens er dermed også helt fraværende omtrent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (7 minutter siden):

Myggnetting i tak? Det spørs vel helt hvor godt ventilert teltet er? Mitt Marmot Limelight kuppeltelt har innertelt av nesten kun myggnetting, og det er ikke noe problem. Teltet er supergodt ventilert med ytterduk som ikke går helt til bakken, og kondens er dermed også helt fraværende omtrent.

Interessant å høre andres erfaring om dette, har du brukt teltet ditt langt utpå høsten når du våkner til tjukk morgentåke og med rimfrost på teltet.? Som du sikkert skjønte så er jeg litt frustrert over kjøpet mitt, men jeg får ta skylda sjøl og fører 4.999.- på konto for voksenopplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ej Msr om du ej väljer exp.modeller acess 1 1370 gr men går bort om man vill resa ytter och innertält på en gång.

Jag hade ett HS RT SL2 i somras provade ej i fjällen men 1 p blir förlitet för mig men bra kvallitet för priset finns ju även i kraftigare variant pro för året runt eller hög alpin terräng på sommaren.

Enda nackdel vid hård vind som jag hade i skärgården en natt var att med den låga sidan mot vinden så trycks dukarna lätt i hop så jag fick vända tältet gick ju bra någon vecka före midsommar med ljust länge,man kan nog sätta en extra lina för att hålla isär jag vet ej om jag hade nyaste modell men troligt.

Bergans trolllhetta hade jag på prov billigaste jag skulle rekomendera men lite för mycket mesh men kraftig 40 d i ytterväv och klarar högalpin på sommaren.

Hade även ett Robens goldkcrest 1 vägde ca 1.1kg men för litet för 194 cm lång men ok för dig men en ventilations huv har et stag som är störande men ok absid och extremt stark väv 20 d 400 th utgånget nu men finns beg.

HB anser jag vara för dyra och sedan delar jag ej deras affärs ide om hur man skapar varumärke som försvare av fri handel med konkurans.Hur HS kommer att fungera nu med nya ägare återstår att se men sy servicen ska ju ha lagts ner för er var väl ej aktuellt för tex SV köpare.Har ju ett HS H2 fung perfekt för någon vecka sedan.Kan ju om man har stram budget fungera på sommaren utan innertält om man ej är i mygg täta områden eller om man fixar en myggtätning av sovsäck och kan tänka sig anv mygg huva dock lite svårt vid måltid provat en gång i Sarek då smörgås blev svart av mygg om man ej åt snabbt.

PSX_20210409_231435.jpg

PSX_20210409_231647.jpg

PSX_20210409_234504.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de som er nevnt i første innlegget har jeg erfaring med Unna, Niak og Reinsfjell SL. Niak er nå mitt førstevalg i sommerhalvåret pga kombinasjonen vekt, innvendig plass og meshdøra som gir god utsikt også når det er en del knott og mygg. Men som andre har nevnt så er det vel grenser for hvor mye vind det tåler (gjelder også Reinsfjell). Jeg har også et Unna jeg bruker mye og jeg velger dette over Niak når værmeldingen krever det. Bygger ut med tarp sånn som @Marius Engelsen. Skulle jeg hatt bare et av dem og kriteriet var "alt som kommer av vind og regn" så hadde det blitt Unna. Men hvis du har en grense for hvor mye vind du drar på tur i, så holder Niak et godt stykke tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som har kommet utfor skikkelig ruskevær og snøstorm med Ringstind SL og kommet helskinnet igjennom. Jeg er godt fornøyd med den nye versjonen med 2 fortelt (2 manns). Den veier ingenting og kjapp å sette opp. Alt for korte barduner though så de vil jeg anbefalt å bytte ut eller skjøte. Om det er bedre vindprofil vet jeg ikke om jeg er enig i. Jeg synes hodeenden er brattere enn tidligere modeller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan gå god for Ringstind 2 SL, har vært i uvær med det og følte meg trygg. For meg på 182cm ble det litt lavt å sitte i, etter min smak. Har vært på firedagers tur, to pers i teltet med full oppakning og to LW underlag. Veldig raskt å sette opp. Vekt 1.45kg

Big Agnes Copper Spur teltene har også fått skryt for å tåle uvær bra, selv om det er et romslig og lett telt. HV varianten er veldig stor innvendig. Livstidsgaranti og kommer fra et selskap som utvikler mye bra turutstyr. Bunnduk følger ikke med, trengs om du vil bruke yttertelt uten innertelt, og anbefales siden bunnduken er veldig tynn. Mesh innertelt blir kaldt, men finnes i versjoner med varmere innertelt. Finnes i mange størrelser og konfigurasjoner. Fint å kunne droppe ytterteltet. Vekt fra 1.0kg og oppover. 

Jeg kjøpte billigkopien, Naturehike Star River 2 i 20D, veldig fornøyd! Er mulig å kjøpe ekstra vestibyle eller firesesongs innertelt (kan også brukes på Big Agnes). Naturehike versjonen har bare tre barduner, skulle gjerne hatt fler. Bunnduk følger med, som lar deg sette opp ytterteltet alene. Innertelt i mesh, høy nylonkant beskytter mot vind og regn. Vekt ca. 1.7kg.

Endret av Forsakencowboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind SL hvis du ønsker lavest vekt, men teltet gir ikke meg den store trivselfaktoren, da det blir lite ved opphold i teltet. Men holder mygg og regnvær ute. ( gml type veier 1 kg).

Fjellheimen 2 SL, 2 kg, her har du plass nok, stort fortelt og innvendig høyde til å sette opp en lavtbyggende stol. Teltet gir meg meget stor trivselverdi. For meg er dette favoritten på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble et knapt brukt Hilleberg Unna på finn.no for meget hyggelige 5500,-. Fikk også skaffet Mesh innertelt til en 1000,- lapp. Meget fornøyd med dette teltet, utrolig enkelt å sette opp selv ved en natt hvor det var 15-20 m/s vind, sludd og til slutt regn. 

Skjønner mer og mer av Hilleberg "hypen" etter kort tids eie av Unna. Jeg bærer heller en ekstra halvkilo -> kilo for kvalitet, høy vannsøyle og totalfølelse en å gå for SL utgavene til Helsport. Ser det har ligget flere telt på finn som er lite brukt, men hvor det allerede har oppstått rifter i duken, noe som bare gjør meg enda mer sikker på endelig valg av telt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HBL skrev (3 timer siden):

Ble et knapt brukt Hilleberg Unna på finn.no for meget hyggelige 5500,-. Fikk også skaffet Mesh innertelt til en 1000,- lapp. Meget fornøyd med dette teltet, utrolig enkelt å sette opp selv ved en natt hvor det var 15-20 m/s vind, sludd og til slutt regn. 

Skjønner mer og mer av Hilleberg "hypen" etter kort tids eie av Unna. Jeg bærer heller en ekstra halvkilo -> kilo for kvalitet, høy vannsøyle og totalfølelse en å gå for SL utgavene til Helsport. Ser det har ligget flere telt på finn som er lite brukt, men hvor det allerede har oppstått rifter i duken, noe som bare gjør meg enda mer sikker på endelig valg av telt!

For meg fremstår det noe merkelig at folk klarer å få rifter i teltduken, dette tror jeg ville skjedd uansett valg av telt med de samme brukerne. Jeg har aldri fått noe rifter i mine Helsport SL telt, selv med hund. Heller ikke mine kamerater har klart dette kunststykket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Fenrisfrøya said:

For meg fremstår det noe merkelig at folk klarer å få rifter i teltduken, dette tror jeg ville skjedd uansett valg av telt med de samme brukerne. Jeg har aldri fått noe rifter i mine Helsport SL telt, selv med hund. Heller ikke mine kamerater har klart dette kunststykket.

Stiller meg samme spørsmålet. Har heller selv enda ikke klart å få rifter i teltdukene på mine telt. Selv ikke på superlight utgaver. Jeg er heller ikke blant de som er veldig forsiktig med telta mine. Dog har jeg fått noen ødelagte glidelåser, bardunfester, hemper og annet småtteri som jeg mener er mer normalt etter endel års bruk av telta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uflaks er også en faktor. Jeg har klart å lage hull i stormmatten på mitt x-trem telt, og jeg aner ikke hvordan. På den andre siden er mitt ultralett telt uten en skramme. Jeg vil si jeg er over snittet forsiktig med utstyret mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.