Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny dunjakke.... eller?


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke noe erfaring med dunjakke til friluftsliv. 

Noen som har erfaring med https://www.fjellsport.no/patagonia-m-s-down-sweater-industrial-green.html ?

Vant en test et sted så jeg.

Mitt bruk:

Laaaange og kortere vandringer i "søndagstempo" og raskere tempo ned mot 15 (20?) minus i Oslo-markene/omegn. (Går gjerne 3-4 mil med veldig lite pauser)

Tenker også til trugeturer, som da vil genere mer varme en vandringer. 

Skal ikke på vidda/fjellet i krevende vær. Og neppe noe mer en 30-mins pauser på vandringene. 

Man har jo undertøy/klær etter forhold selvsagt. 

Tenker at denne er grei da den ikke har hette. Skal jo ikke gå ute i 10 minus med stiv kuling, eller sitte på camp i timesvis midtvinters. Har jo gode luer/buff/hals. 

Blir man klam når man går i 9 timer ned dun?

Har til nå stort sett gått i softshell-varianter, og det har jo funka greit, men kanskje dun er mer "comfy".

Opplevde også på siste tur. (3.5 mil fottur hvorav 7 km på truger, tivdis krevende).. ble varm... og jakka stivna litt. Var aldri kald, og følte meg ikke for varm, selv om jeg tydeligvis svetta en del da. 

Har råd til å bruke 5-6000 på jakke, men føler ikke jeg trenger en som er ment for ukestur på vidda i snøstorm.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med det aktivitetsnivået du beskriver tror jeg ikke du bør satse på å gå i dunjakke.  Dunjakke på tur er vel først og fremst for pausene. I tillegg til å gjøre pausene mer behagelig, vil en lett tilgjengelig dunjakke være bokstavelig talt en livredder dersom du skulle skade deg i 20 minus, og må vente litt på hjelp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt forskjellig av tykkelser på dunjakker, både med og uten hette. Jeg svetter fort og på tur er dunjakke kun pauseplagg. Bruker det aldri under forflytning. Brukes selvfølgelig til daglig om jeg rusler en tur på butikken etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (53 minutter siden):

Har litt forskjellig av tykkelser på dunjakker, både med og uten hette. Jeg svetter fort og på tur er dunjakke kun pauseplagg. Bruker det aldri under forflytning. Brukes selvfølgelig til daglig om jeg rusler en tur på butikken etc. 

Skjønner. 

Har en enkel dun til hverdagsbruk. 

Har normalt hatt med en ullhoody til pausene, men går stort sett alene, og på vinterturer er pauser sjelden lengre en 20 min. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig varmt ut å gå med dunjakke til aktiveten som beskrives. Selv må jeg av med ytterjakke og eventuelle tykkere ullplagg så langt ned som -10 grader så lenge jeg er i bevegelse og det ikke er noen nedbør eller sur vind. I pauser tar jeg på den tykkere ullgenseren og ytterjakke igjen, men ser her et mulig komfortgrep å investere i en dunjakke til bruk på de ekstra kalde dagene.

Folk er ganske ulike med tanke på varmekomfort, men å gå med dunjakke og tung sekk ryker nok ganske godt her i hvert fall :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbehold dunjakker til pauser/rolig aktivitetsnivå. Ved bruk til aktiviteter hvor man produserer en del svette vil dunjakka trekke til seg fuktighet og miste en del av sin isolasjonsverdi over tid. Selv bruker jeg kun netting, ullundertøy og skall ned mot mellom 20 og 30 minus uten å fryse (du vil selvfølgelig fryse en del før du har gått deg varm). Da går jeg riktignok med pulk, som genererer en del ekstra varme. Dunjakka tar jeg kun på ved lengre pauser/når jeg har kommet til camp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (46 minutter siden):

Skjønner. 

Har en enkel dun til hverdagsbruk. 

Har normalt hatt med en ullhoody til pausene, men går stort sett alene, og på vinterturer er pauser sjelden lengre en 20 min. 

 

 

Vil tro hverdagsjakka er fin pausejakke også.

Når det er tørt og stille sånn som vi har hatt på Østlandet i det siste foretrekker jeg å gå med netting+tynn ulltrøye+ullgenser, og ha med ei lett vindjakke til å dra utapå ved behov. Genser puster bra, men klart, ved høy aktivitet blir den også for varm.  Ved pauser er det greit å dra på vindjakka som "fuktsperre" og så dun utapå.

I fuktigere vær er det netting (+ evt tynn ull) og skalljakke som gjelder for meg. Da synes jeg en tjukk ullgenser funker fint som pauseplagg. Tyngre enn ei dunjakke, men tåler også fuktighet bedre - og bidrar til å tørke ull-/nettingtrøya.

Bortsett fra varme per gram hadde jeg vel egentlig vært bedre tjent med primaloft enn dun, muligens... 🤔

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi svetter jo alle forskjellig, men for meg er det fullstendig uaktuelt å bruke dun til aktivitet. Hvis man er for kald mens man er i aktivitet, så mener jeg at man har et lag for lite på seg, evt at ett av lagene er for tynne. Dun er for pauser og leirliv. Enig med forrige taler om dun utenpå skall ved pauser. Hvis man går og svetter i ei dunjakke, så har man ikke isolasjon igjen når man kommer til leir og virkelig trenger det. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt bruk:

Syntetisk isolasjonsjakke: Brukes som pauseplagg, og kan også brukes under aktivitet om det trengs. Pauseplagg og jakker jeg går med blir fuktige, og det tåler en syntetisk jakke bra! Syntetisk jakke fungerer også som campjakke ned til noen minus. Jakken må ha hette! Arcteryx Atom AR eller houdini Mr dunfri er gode alternativ. De pakker lite, mindre enn dun, og veier lite.

Dunjakke: Campjakke, og fin å sove medni soveposen. Brukes den under pauser eller til vandring blir den fuktig og tynn som papir. Har selv Norrøna Trollvwggen down 850, fra 2019, og den har litt for smal passform. Skulle den bli brukt under pauser kan den til nød gå over en vanntett skalljakke, men helst ikke. Den blir fuktig og mister for isolasjonsegenskapene. Jakken må ha hette.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SnorreL said:

Hvis man går med skalljakke er det vanlig å ta på dunjakka utenpå skalljakka ved pauser. Da slipper man at dunjakka blir fuktig av svette. Kjapt og enkelt er det også.

Dunjakke utenpå skall er etter min mening også det desidert klokeste. Dog er det dessverre ikke alltid slik at skall under holder duna tørr, da skalljakkene også puster litt.

Senest i forrige uke var jeg på pulktur hvor jeg heiv på dunjakke når camp skulle settes. Denne holdt seg på frem til leggetid og før avgang. Jakka ble fortsatt litt fuktig i ryggen over noen dager. Dette kombinert med 25 minus gjorde at duna kollapset litt over dagene. Har man dog mulighet til å tørke jakka litt i vind/sol underveis er nok dette et mindre problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Mitt bruk:

Syntetisk isolasjonsjakke: Brukes som pauseplagg, og kan også brukes under aktivitet om det trengs. Pauseplagg og jakker jeg går med blir fuktige, og det tåler en syntetisk jakke bra! Syntetisk jakke fungerer også som campjakke ned til noen minus. Jakken må ha hette! Arcteryx Atom AR eller houdini Mr dunfri er gode alternativ. De pakker lite, mindre enn dun, og veier lite.

Dunjakke: Campjakke, og fin å sove medni soveposen. Brukes den under pauser eller til vandring blir den fuktig og tynn som papir. Har selv Norrøna Trollvwggen down 850, fra 2019, og den har litt for smal passform. Skulle den bli brukt under pauser kan den til nød gå over en vanntett skalljakke, men helst ikke. Den blir fuktig og mister for isolasjonsegenskapene. Jakken må ha hette.

+1 for syntetisk isolasjonsjakke med hette!

Arc'teryx Atom AR er den nok den mest anvendelige jakken jeg noen sinne har hatt, og er fortsatt i bruk 4 år etter jeg kjøpte den. Fungerer både som mellomlag og som selvstendig jakke året rundt i Nord-Norge. Om sommeren bruker jeg den som pausejakke, og alt-mulig jakke om vinteren. For meg er den for varm for høyt aktivitetsnivå før vi nermer oss 10-15 kuldegrader, men for vanlig gåtempo fungerer den veldig godt fra 10 pluss og nedover. 

Endret av Oksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en OK jakker tror jeg, 850-på fyll. Den skal vel være en ok vinterjakke vil jeg tro., 

Sett på en annen litt enklere, som virker litt tynnere med 800-fyll. Tenker på det som den som en jakke som er fin på vår/høst-køyeturer, eller vil den fort litt for heavy for det? 

Er jo en million jakker å velge i så er ikke alltid så lett, men de jeg har funnet har fått gode score og gjort det bra i noen tester, og føles gode å ha på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (6 minutter siden):

Har funnet en OK jakker tror jeg, 850-på fyll. Den skal vel være en ok vinterjakke vil jeg tro., 

Sett på en annen litt enklere, som virker litt tynnere med 800-fyll. Tenker på det som den som en jakke som er fin på vår/høst-køyeturer, eller vil den fort litt for heavy for det? 

Er jo en million jakker å velge i så er ikke alltid så lett, men de jeg har funnet har fått gode score og gjort det bra i noen tester, og føles gode å ha på. 

Jeg har en Trollveggen med 850 fyll som veier totalt 750 gram i størrelse small. Den er god som campjakke, men kunne godt vært litt mer volumiøs og ville nok da veid litt mer.

Kanskje det kan være en grei pekepinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg har en Trollveggen med 850 fyll som veier totalt 750 gram i størrelse small. Den er god som campjakke, men kunne godt vært litt mer volumiøs og ville nok da veid litt mer.

Kanskje det kan være en grei pekepinn?

De aktuelle jakkene jeg har kjøpt (som kan returners) 

https://www.fjellsport.no/patagonia-m-down-sweater-forge-grey-w-forge-grey.html?q=patagonia m down sweater den er kanskje en fin vår/høst-jakke til å slække på køye-camp, og til roligere turer, og til å ha på lengre raster i høst/vår. 

https://www.fjellsport.no/rab-pulsar-pro-jacket-firecracker.html?q=Rab Pulsar Pro Jacket Firecracker

Denne tenker jeg er fin til vinter-rast. Roligere gåturer i under 10 minus.... f.eks. 

Jeg driver ikke med vintercamping, og tviler på at det skjer i framtiden heller. Ei heller store vinterekspedisjoner på vidde/fjell. 

Er jo som sagt 1.000 jakker på 1.000 ulike butikker, og samtlige har plusser/minuser og får gode/dårlige tilbakemeldinger.... og driver man for mye resaerch blir man kokko. 

Men kom gjerne med innspill... du virker som en som har peil. 

(jeg er i det minste ekspert på å forflytte meg og å nyte....😀 )

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (2 timer siden):

https://www.fjellsport.no/patagonia-m-down-sweater-forge-grey-w-forge-grey.html?q=patagonia m down sweater den er kanskje en fin vår/høst-jakke til å slække på køye-camp, og til roligere turer, og til å ha på lengre raster i høst/vår.

Kjøpte denne i høst (valgt mye fordi den var på salg) og er veldig fornøyd. Ikke det at jeg har så mye å sammenligne med, da, har ikke hatt boblejakker på aldri så lenge.

På meg rekker den godt nedpå rumpa, fin stramming i nedkant (på jakka 😛), kragen er høy nok til å tette godt i halsen når glidelåsen dras helt opp, og hetta sitter bra og er stor nok selv med min nokså lange nakke. Har funka fint som pausejakke i høstfjellet og i -10 her på Østlandet, og også som "ruslejakke" omtrent i samme temperatur. Det skal dog ikke noen voldsom motbakke til før den blir i varmeste laget selv i rolig tempo.

Hetta følger ikke så godt med når man vrir på hodet, men så lenge den varmer godt kan jeg leve med det.

 

Endret av Blindgjenger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (22 minutter siden):

Kjøpte denne i høst (valgt mye fordi den var på salg) og er veldig fornøyd. Ikke det at jeg har så mye å sammenligne med, da, har ikke hatt boblejakker på aldri så lenge.

På meg rekker den godt nedpå rumpa, fin stramming i nedkant (på jakka 😛), kragen er høy nok til å tette godt i halsen når glidelåsen dras helt opp, og hetta sitter bra og er stor nok selv med min nokså lange nakke. Har funka fint som pausejakke i høstfjellet og i -10 her på Østlandet, og også som "ruslejakke" omtrent i samme temperatur. Det skal dog ikke noen voldsom motbakke til før den blir i varmeste laget selv i rolig tempo.

Hetta følger ikke så godt med når man vrir på hodet, men så lenge den varmer godt kan jeg leve med det.

 

Takker.

Ikke hette på denne modellen da, med det er jo ikke så superkritisk tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.