Gå til innhold
  • Bli medlem

Gliding av ski


Anbefalte innlegg

Begynte for et par sesonger siden å  leke meg/prøve å glide skia mine. (etter over 10 år med kun glider på "svamp-flaske" utenom en sjelden proff-jobb på butikk.)

Gliding for min del, merker jeg så å si ikke noe til, ikke etter at jeg har gjort  det i hvert fall.  Jeg har ski tilpasset meg. (men spiller liten rolle, ski er digg uansett) :)

Jeg har utstyr, og vet i teorien hvordan det skal gjøres. Mange fine videoer (Blitt glad i de fra Foss Sport på youtube... kort, konsist og informativt).

Mitt problem er at når jeg skal sikle av voksen, er det ikke bare å dra over med sikling noen ganger, som man kan få intrykk av i noen snutter. Det sitter jo så inn i h***** hardt. Ikke bruk vekta av deg, la skilnga gjøre jobben sies det. Well, not on sameiets smørebenk. Jeg må jo nesten voldta skia for å få vekk voksen. 

Hva gjør jeg feil? Noen steder går jo avskrapinga ganske greit for seg. Sitter jo hardt, men virker som det sitter hardere hos meg. 

Vil jo helst drite i hele glidinga, men det kan visstnok skade skia sies det. (Om jeg ikke allerede har skada skia med min gliding da)

 

(Begynte i år med  glider på spray, som jeg bruker før hver tur, innsmeltinga  tar jeg kun når jeg ser at det begynner å bli grått, (og skal lagre). For tidkrevende og slitsomt å skulle glide oftere, og bortkasta tid for min del, når det gir minimalt med utslag)

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør det på følgende måte, og det gir ett nydelig blankt resultat og vare mye lengre enn flytende glider. 1-3 ganger i sesongen.

Bruk av varme er det som sliter aller mest på skien, tenk på det...

 

1: Bruker rosa eller gul Swix gliderklosse, avhengig av temperatur. Gul til våt påskesnø, rosa til alt annet.

2: Gnikker denne hardt mot hele skien

3: Børster godt og hardt med en kobberbørste for ski.

4: Børster med nylonbørsten, og da er man ferdig.

Veldig mye enklere og raskere enn tradisjonell metode, som kan være ett slit og gir masse gris og sløsing med glidervoks...

Og jeg får knapt nok aldri grå såle. Den harde børstingen fjerner grå løse hår, og siden man ikke bruker varme bevarer man sålen bedre.

Endret av Marius Engelsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (11 minutter siden):

Jeg gjør det på følgende måte, og det gir ett nydelig blankt resultat og vare mye lengre enn flytende glider. 1-3 ganger i sesongen.

Bruk av varme er det som sliter aller mest på skien, tenk på det...

 

1: Bruker rosa eller gul Swix gliderklosse, avhengig av temperatur. Gul til våt påskesnø, rosa til alt annet.

2: Gnikker denne hardt mot hele skien

3: Børster godt og hardt med en kobberbørste for ski.

4: Børster med nylonbørsten, og da er man ferdig.

Veldig mye enklere og raskere enn tradisjonell metode, som kan være ett slit og gir masse gris og sløsing med glidervoks...

Og jeg får knapt nok aldri grå såle. Den harde børstingen fjerner grå løse hår, og siden man ikke bruker varme bevarer man sålen bedre.

Men trenger det nok inn til å mette såla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det lett å skrape av glider på langrennski uansett hvor hard den er. Prøv først å kjøpe en ny plastsikling å se om det hjelper. Hvis det er enkelte punkter, spes på,forski opp mot tupp er det trolig såle som ikke er helt plan. Skal ikke mye til får det sitter igjen voks. Jeg har mange par ski og noen har hatt det problemet da de var nye. Planslip og strukturslip på de så går voks jevnt av. En slip koster jo litt da. Sitter noe igjen kan du ta sikling på høykant og skrape halve bredden på skia av gangen, ta det pent så ikke hjørnet på sikling skjærer i såle. Har kommet mye bra hurtigprodukter og. Så bruk f.eks  swix LF6 og smelt inn en gang i blant. Så tar du vedlikehold med Swix F4 Premium blå. Greit å ha en god kobberbørste og en nylon til smeltevoksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uteturen skrev (2 minutter siden):

 

Det er like mange måter å gjøre det på som det er instruksjonsvideoer. 

Noen sier man skal jobbe seg inn mot midten, andre ut. 

Han sikler jo av som det er mykt smør han tar av. Når jeg legger på voks ser det mest ut som når stearinlys drypper på duken og det ligger tidvis et ganske tjukt lag, selv om jeg tar på mengder som jeg ser på ulike videoer (føler jeg selv) 

Han legger dråper, andre legger striper. (jeg får aldri til fine striper)

Noen sier 3-4 ganger innvarming, andre noe annet.

Noen sier noe om tid (som her).. ikke sett det andre steder. 

Noen sier bronsebørste, andre stål. (I tillegg til nylon til slutt) 

 

Jeg tar en pause fra dette styret nå, og prøver det tipset med å gni inn uten å smelte inn når såla begynner å bli grå igjen. Inntill videre bruker jeg den  nye Swix-sprayen, og myk børste. 

Merker som sagt minimalt med forskjell fra tiden før jeg starta med å med å glide. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange versjoner fører til det samme. Hadde du spurt landslagssmørerne hadde fått mange forskjellige oppsmrifter derfra og siden ting legges litt forskjellig avh3ngig av føret. 

Glider hjelper helt klart på glid, jeg har drevet med dette mange år. MEN.....god glid forutsetter flere ting.

1. Hvor gode egenskaper har skien i seg selv. De som elite bruker er nøye plukket og testet som de beste parene selv om de ser like ut som de i butikken. 2. Er spenn i ski riktig for den som går på de? Er de for myke subber man festevoks og det glir dårlig uansett om man legger dyr glider. 3 noen ski har gode egenskaper på kaldt føre, noen på vått. 4. Nysnø og kald snø gir dårlig glid, da er forskjellen liten av hva du legger på. 5. På vått føre er det stor forskjell hva man legger på. En ski preppet med topp fluor vil gli mye bedre enn en med billig universalglider. Dog er det vel dyrt å gå på dyre produkter for tur og mosjon så ikke å anbefale. 6. Om struktur i såle passer til "dagens" temp og snøtype. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (47 minutter siden):

Det er like mange måter å gjøre det på som det er instruksjonsvideoer. 

Noen sier man skal jobbe seg inn mot midten, andre ut. 

Han sikler jo av som det er mykt smør han tar av. Når jeg legger på voks ser det mest ut som når stearinlys drypper på duken og det ligger tidvis et ganske tjukt lag, selv om jeg tar på mengder som jeg ser på ulike videoer (føler jeg selv) 

Han legger dråper, andre legger striper. (jeg får aldri til fine striper)

Noen sier 3-4 ganger innvarming, andre noe annet.

Noen sier noe om tid (som her).. ikke sett det andre steder. 

Noen sier bronsebørste, andre stål. (I tillegg til nylon til slutt) 

 

Jeg tar en pause fra dette styret nå, og prøver det tipset med å gni inn uten å smelte inn når såla begynner å bli grå igjen. Inntill videre bruker jeg den  nye Swix-sprayen, og myk børste. 

Merker som sagt minimalt med forskjell fra tiden før jeg starta med å med å glide. :-) 

Hvis dette blir for mye, så kjøp heller flytende voks det finnes det masse av i butikkene nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uteturen skrev (54 minutter siden):

Hvis dette blir for mye, så kjøp heller flytende voks det finnes det masse av i butikkene nå. 

Det er det jeg tenker å gjøre nå. 

Det med å varme det inn er jo mest placebo, og for å pleie skia. 

Men jeg går nok over til å få de pleia på en butikk 1-2 ganger i året, så setter jeg de inn med voks når sesongen er over. Koster jo ikke så mye å få det gjort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par langrennski som vel knapt har vært preppa på 15 år, kun stålsikla (og pussa med sandpapir i smøresonen). Sålene på disse er ikke noe tørrere enn finskia, som får glider flere ganger i sesongen. Jeg har satt struktur i sålen med rillejern i mildvær, men ellers er det bare et par minutter med siklingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fulgt med på langrenn på tv akkurat så mykje at eg har fått innblikk i kor lenge glideren fungerer. På 50km må ein ha på ny glider 1-2 gonger for å ha maksimal glid. Før eg forstod kor kortvarig glideren fungerer, brukte eg å legge på glider 1-2 gonger i løpet av sesongen. No har eg slutta heilt med glider på fjellskia, og eg kan ikkje seie at eg har merkbart dårlegare glid.

Langrennski stålsiklar eg, og det gjev ikkje målbart dårlegare glid, og enkelte gonger betre glid, enn dei eg samanliknar med. Fluor gjev betre glid, men det har ingenting på eit friluftsforum å gjera, og burde ikkje vera lov å bruke i konkuransar heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (2 timer siden):

Jeg har et par langrennski som vel knapt har vært preppa på 15 år, kun stålsikla (og pussa med sandpapir i smøresonen). Sålene på disse er ikke noe tørrere enn finskia, som får glider flere ganger i sesongen. Jeg har satt struktur i sålen med rillejern i mildvær, men ellers er det bare et par minutter med siklingen. 

Grunnen til at jeg starta posten var at jeg kom over denne tråden fra friflyt i går. 

https://www.friflytforum.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=134110

Da går det litt rundt oppi hodet mitt, enda mer enn det pleier til vanlig. 

Aller helst vil jeg gjøre minst mulig gnæg og bae være ute.... (og ute er jeg, ikke noe tvil om det) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (23 timer siden):

Og med børdting. Bronse eller stål?

Når jeg glider mine ski gjør jeg som følger:
1. Smelter på glider. Skal du ha det i en sammenhengende stripe må du legge nedpå kanten av smørejernet, vær kjapp og ikke ha smørejernet på samme punkt lenge. Da brenner du sålen og ødelegger den.
2. Avkjøle
3. Sikle i full bredde, 2-3 ganger
4. Ta siklingen på høykant og ta hver halvdel 2-3 ganger
5. Børst noen drag med bronsebørste

PS for å ta rennen i midten er det genialt med slike runde "siklingspinner" man får kjøpt på sportsbutikker.

Dette duger i lange baner til treningsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (15 timer siden):

Grunnen til at jeg starta posten var at jeg kom over denne tråden fra friflyt i går. 

https://www.friflytforum.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=134110

Da går det litt rundt oppi hodet mitt, enda mer enn det pleier til vanlig. 

Aller helst vil jeg gjøre minst mulig gnæg og bae være ute.... (og ute er jeg, ikke noe tvil om det) 

Artig tråd. Les svaret til Endre Hals. Det er få i landet som vet så mye om ski som han (har egen skifabrikk på Oppdal, -EVI ski). 

En forklaring av stålsiklingen (Kuzmin-metoden) her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (1 time siden):

Artig tråd. Les svaret til Endre Hals. Det er få i landet som vet så mye om ski som han (har egen skifabrikk på Oppdal, -EVI ski). 

En forklaring av stålsiklingen (Kuzmin-metoden) her

Artig eller tragisk, flytende overgang. 

Har vært borti tråder om dette temaet i andre fora også. 

Problemet mitt er at jeg ønsker å få til ting å være selvhjulpen, og er motivert og lysten for å prøve, men føkker opp/evner ikke å gjøre en del ting. (samme med mye på sykkel :-) , klarer en god del selv, men noen ting på Reodor ta seg av) 

Så da er det godt å kunne få satt vekk jobben, og så lenge man har god nok råd til å bruke noen hundre eller tusenlapper i året på å få ting gjort som andre gjør på fem min, gjør jeg det med største glede. 

Har jo bekrefta for meg selv nå at gliding er atter en ting jeg ikke evner :-) (Men tenk så mye annet jeg kan :) ) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.