Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett spade til topptur?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Da sitter jeg igjen på hytten på fjellet (campingvognen), uten spade.

Toppturspaden min (Phoxx spade fra XXL) skal derfor bli fast inventar på hytten, og jeg skal kjøpe ny spade. Kostet 299 kr på XXL i sin tid, og veier 536 gram. Mye spade for pengene!

Er ute etter en spade med aluminiumsblad (IKKE plastblad), til lavest mulig vekt.
T-håndtak gjør meg ingenting, jeg synes det går helt fint å grave med det (muligens fordi jeg nesten aldri bruker votter, men hansker).

Er Ortovox Shovel Pro Light Safety ett bra valg? 440 gram.

https://www.fjellsport.no/ortovox-shovel-pro-light-safety-blue.html?channable=013b4869640039303237343494&gclid=CjwKCAiAuoqABhAsEiwAdSkVVKW6q6InIGPRph7LJS51JAN_2--Yn30MfDXuvejH0braa6Q_k0rycBoCsYgQAvD_BwE
 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har pro alu light, den er lett nok synes jeg. Har bare kommet i hus foreløpig, for 399 på xxl før jul var det en no brainer. 

"Problemet" med topptur er at all hardware veier en del, så før en vet ordet av det er vekten på sekken blitt betydelig. Fant ut at Pro alu 2 spaden noen ganger lå igjen hjemme, selv om det nok er en bedre gravemaskin.

Carbon spaden har ikke teleskopskaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener vi har hatt Ortovoxspade i en tråd her tidligere. kanskje noen år siden og kanskje ikke den du linker til. Selv kjøpte jeg en Alupade på OBS, Rob Sport med teleskopskaft. Har holdt til nå, men er ikke hardt brukt. Typisk skuffe snø opp langs teltduk. Lage levegg, lage kuldegrop i teltet, lage pauseplass etc.

Om den egner seg til snøhule etc vet jeg ikke, for det er ikke prøvd.

Har den i kjelleren og kan veie den visst det er av interesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 minutter siden):

Ohh, ja, godt poeng!

Jeg er ute etter en lett som mulig spade, men den må fortsatt være god nok å grave med.

Har du kontrollveid spaden? Stemmer de oppgitte 440 grammene?

Er ikke samme sted som spaden akkurat nå, men kan veie den over helga

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 minutter siden):

Tenker vekt er en faktor, men at spaden er effektiv i bruk ved ulike typer snø ved evt skredsituasjon er vel så viktig faktor.

Ja. Derfor er Ortovox Shovel Pro Light en god kandidat. Lett og funksjonell, kommer bra ut i tester, og jeg trenger ikke D-håndtak.

Derfor utgår spadene med karbonskaft som ikke er teleskop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ortovox Shovel Pro Light Får man også isøks sett til, hvis man har bruk for en helt basic minimal isøks.

Ikke at jeg har bruk for den slags (tror jeg), og det kan nok ikke måle seg med en skikkelig isøks (tror jeg), men det finnes sikkert tilfeller hvor noe sånt kan gjøre nytten:

 

55C33E4F-152A-46C6-9F65-2F01895F58AA.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Såklart, takk :) 

RobSport Alu spade med T-håndtak. Kan deles i 3 for å pakke minimalt og måler da: 36cm.

9BBA720C-F9CF-4B03-A105-54DEEB6A062D.thumb.jpeg.ec782efd9cdb6b5deee2d768b01dab51.jpeg

Sammenslått måler den: 65cm.

A44E38EE-7C91-41DB-9AE6-505328D1E924.thumb.jpeg.0a7f48668eab012edbe577611c6a16fd.jpeg

fullt utslått måler den: 82cm.  Selve bladet er 21 bred og 28 langt. 

3CB4844D-A179-4738-84E2-90CE57D66976.thumb.jpeg.cc415ca9c6735d4a97923efe7b6e8383.jpeg

Har brukt den noen år uten synlige skader og den veier 600g.  Legger også ved et bilde av vinkelen blad/skaft.

975F27D0-7047-449F-9B95-B73DD1744427.thumb.jpeg.8c51801e0c0f1f384eb934f0e24815c4.jpeg

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 timer siden):

Ortovox Shovel Pro Light

Ser at denne spaden er en av få spader som er godkjent som snøskredspade etter sikkerhetsstandarden til det internasjonale klatreforbundet. Litt rart at det ikke finnes flere spader på listen, men vil tro at det er et kvalitetsstempel når den er det...

Ser at for å bli bli godkjent, så må spadebladet være minst 500 kvadratcentimeter, spadens lengde minst 75 centimeter, og den skal tåle stor og gjentatt belastning både på tvers, på langs og i «knekken» mellom bladet og skaftet. Intensjonen med godkjenningen er at spaden e skal takle livsviktig graving i hard skredsnø."

En ting jeg kanskje er litt skeptisk til ift Ortovox Shovel Pro Light er at den har disse hullene i bladet... Antar at det er en designgreie for å spare litt vekt, men mister jo opptil flere ting som man kan bruke den til, i hvertfall i teorien... flytte vann/sørpe.... snøsmelting... Dessuten blir den vel et dårligere akebrett :-) Kanskje ikke en dealbraker, når jeg tenker meg om... Og skulle tro det spiller svært liten betydning for deg som ser etter en toppturspade...  Ville kanskje gått for Ortovox Shovel Pro Light om jeg var deg.... 

Driver og titter litt etter ny spade selv... Kjøpte nylig et par billige snøspader på XXL siden disse bare kostet 99 kr/stk. Disse fungerer nok godt til lek og moro eller som reservespade, men er ikke overbevist om at kvaliteten på disse er så god, siden jeg har hørt om flere som har greid å knekke dem. Kan nok også fungere som snøanker...

For egen del vil jeg tro at det viktigste er at den er solid, at den har et stort blad, slik at den er effektiv til å rydde teltplass og lage sofa... Den bør likevel ikke være større enn at den greit går nedi en dagstursekk. Bør derfor være under 50 cm sammenpakket med tanke på de sekkene jeg bruker. Har ikke lagt alt for stor vekt på vekt :-) - siden den for det meste vil bli fraktet med pulk, og de jeg har sett på stort sett ligger et sted mellom halvkiloen og kiloen. Skulle gå greit i en sekk også, det...

Jeg har svært lite behov for isøks, men har vel konkludert med at jeg kan tenke meg "hoe" funksjon - muligheten til å feste bladet i 90 grader slik at man kan bruke den til å krafse med, slik som denne har. Den har også innebygd sag som kanskje kan ha noe for seg om man skal skjære ut snøblokker for å lage levegg. Veier 330g mer enn den du har sett deg ut, så er kanskje ikke noe godt alternativ til den for deg?

Men skulle jo helst hatt D-grep da.. 

Er jo moro å gruble litt, og kjenner jeg meg rett, så sitter jeg fortsatt og grubler når snøen er smeltet og våren er her. Og da er det jo ofte et gunstig tidspunkt å kjøpe spader :-)

 

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke forstått hvorfor det er så få spader som selges med D-håndtak. Det er overlegent mye bedre å spa med, særlig med votter. 

Jeg bruker så og si aldri votter lengre, etter jeg kjøpte skikkelig varme og gode hansker.

Skallvottene trekker jeg over disse hanskene ved behov, når jeg står mye stille, og bruker ulltrøye med tommelgrep. Da holder jeg varmen i «alt».

Så D-grep er ikke viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (1 time siden):

Jeg har ikke forstått hvorfor det er så få spader som selges med D-håndtak. Det er overlegent mye bedre å spa med, særlig med votter. 

Det finnst minst 3 ulike håndtak på turspadar. D-håndtak som er for trangt til å bruke store votter i (det er den aller dårlegaste løysinga), D-håndak som er store nok til å bruke store votter i, og T-håndtak.

Eg har både spader med stor D og med T, og har brukt begge løysingane ganske mykje gjennom mange år, oftast med votter, eg brukar aldri hanskar. Og mi heilt subjektive meining er at eg ikkje foretrekk det eine meir enn det andre. Hendene mine hånderer begge type håndtak akkurat like godt.

Når eg tenker meg om, kan eg sjå for meg at trange votter kan gjera det meir krampaktig å håndtere T-håndak enn D-håndak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et for smalt D-håndtak må jo være det verste, det er jeg helt enig i, men det er en grunn til at regulære snøskuffer og spader til alt annet formål har D-håndtak. Det gir godt grep, og fleksibilitet i grepet når man spar. Min begrunnelse for å ha D-håndtak er at jeg vil ha det absolutt beste den dagen jeg (gud forby) står i et skred og skal grave etter begravde mennesker i snø som er pakka av store krefter. En spinkel lettvektsspade vil fort gi tapt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 16.1.2021 den 19.53):

Ortovox Shovel Pro Light Får man også isøks sett til, hvis man har bruk for en helt basic minimal isøks.

Om  denne bruken er relevant for deg så er det greit å være obs på at Pro Light skaftet ikke funker til "isøksen" eller å bruke spaden i krafsemodus, da må du kjøpe Pro skaftet.

image.png.116cd5146bb4c93ba86ec0edd0801e8e.png

 

PS. Iflg skimo.com så veier Ortovox Pro Light spaden 459g (Blade: 272g / Shaft: 188g). 

Avvik på reell vekt vs oppgitt av netbutikk/produsent, så dette er vel kanskje et fenomen som ikke bare gjelder telt..

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (9 minutter siden):

Om  denne bruken er relevent for deg så er det greit å være obs på at Pro Light skaftet ikke funker til "isøksen" eller å bruke spaden i krafsemodus, da må du kjøpe Pro skaftet.

image.png.116cd5146bb4c93ba86ec0edd0801e8e.png

 

PS. Iflg skimo.com så veier Ortovox Pro Light spaden 459g (Blade: 272g / Shaft: 188g). 

Avvik på reell vekt vs oppgitt av netbutikk/produsent, så dette er vel kanskje et fenomen som ikke bare gjelder telt..

Godt observert.

Jeg stusset faktisk litt på det selv også, men da vet vi at det er sånn det er :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva endte/ender du opp med her @Marius Engelsen?

Jeg Bruker BD Evac/andre med litt større blad enn Ortovox pro Light på skiturer men vurderer lett skredutstyr til klatreturer vinterstid hvor det er en viss skredrisiko. Foreløpig så er Mammut Alugator Light (475 g) øverst på lista her.

https://confessionsofaskibum.com/2020/09/14/mammut-alugator-light-avalanche-shovel/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.