Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett spade til topptur?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Terka skrev (45 minutter siden):

Hva endte/ender du opp med her @Marius Engelsen?

Jeg Bruker BD Evac/andre med litt større blad enn Ortovox pro Light på skiturer men vurderer lett skredutstyr til klatreturer vinterstid hvor det er en viss skredrisiko. Foreløpig så er Mammut Alugator Light (475 g) øverst på lista her.

https://confessionsofaskibum.com/2020/09/14/mammut-alugator-light-avalanche-shovel/

 

Det ble Pro Light spaden.

Skikkelig solide saker sammenlignet med Phoxx spaden fra XXL, og firkantet skaft 👍

Øvre kanten av bladet er også flat, slik at man ikke skal miste grepet med foten når man må trakke på spaden. 
 

461 gram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Har nettopp surret med samme vurdering. Jeg har valgt motsatt, vekt er IKKE viktigste faktor, snarere tvert imot. 
Spaden skal ikke brukes kun til å spa snø på teltveggen eller klatres med, så derfor ble det BD evac 7. Tung ja! Men solid, og svært blad. 
Blir god trening oppover med mye solid utstyr 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#nerding påslått

Det er mange vurderinger som kan være relevant ift valg av spade mtp skredutstyr. De her inne som som jobber med skred som fagområde eller har skred som en relevant faktor ift sitt daglige virke (f.eks guider) evt kan nok si mye mer om en det jeg kan.  :) 

Gjentar denne som jeg synes gir en grei inføring på forskjeller mellom spader har under bruk: https://www.ortovox.com/si-en/emergency-equipment/advisor/avalanche-shovel-guide

Det kan også være relevant å vurdere alder og potenisel materialtrøtthet (i en skredsituasjon skal man være trygg på at utstyret fungerer 100%):: https://measuredmass.com/2014/02/03/fatigue/

 

Jeg har  flere spader, per nå Mammut Alugator Light (nettopp innkjøpt), Mammut Alugator Ride, BD Evac 7 og BD Evac 9, som "aktive" spader per nå. Stor spade brukes tidlig vinter med mer ustabil snø eller høyere risko for skred. Lettere spade er til lange vårturer eller lavere skredrisiko. Letteste spaden er til minste barnet når hun er med på topptur samt klatreturer vinters med skredfare (Da teller totalvekten i sekken mer en på topptur for min del). BD Evac 7/9 spadene er greit om brukeren er "sterk nok" til å kunne grave med dem over tid, mens mindre sterke brukere kan bli slitt ut fortere og antagelig graver mer effektivt med en spade med mindre volum/areal på bladet. Kjekt at spaden passer i sekken også, de største spadene passer ikke i alle sekker med eget rom for skredutstyr.

Har også en eldre BD Tele Lynx spade som tilsynelatende ser ut til å være 100% men som har hatt hard bruk over mange år og nå er pensjonert til å ligge i bilen. Og vi har 2 Bits Snowshovel Blue (de som kostet 99,- på XXL for litt siden) som barna har brukt siste 3 årene til lek og herjing (hvor vi også graver ned en skredsøker og de har konkurranse om å søke og grave den opp først). Disse synes jeg har så mykt metall (kan bøye bladet om jeg tar hard i med hendene) at jeg helst ikke vil ha dem med i en skredsituasjon om jeg kan unngå det.

For mange år siden så hadde jeg en Ortovox Orange med Lexan blad ("The blade made from unbreakable, torsion-free Lexan , is light and exceptionally functional."), hvor bladet sprakk opp når vi øvde på skredsøk i hardpakket snø når det var ekstra kaldt. Droppa å reklamere på den og bestemte meg for at jeg aldri skal ha "plastspade" igjen på tur.

 

Til sist; Mer viktig enn hva slags spade man har, er det å faktisk ha med spade  på topptur (+ sender/søker og søkestang), samt å øve på å bruke det. (Litt som å bruke bilbelte, man tar det alltid på selv om man aldri har vært i en kollisjon.)

image.png.643658da0a19549aea9debc064feb379.png

(Bilde er screenshot fra Mammut Online Snow Safety Event.) 

#nerding avslått

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flippergutt skrev (7 timer siden):

Har nettopp surret med samme vurdering. Jeg har valgt motsatt, vekt er IKKE viktigste faktor, snarere tvert imot. 

Begynner å bli lei av å gjenta meg selv altså, men for meg har ikke vekt vert viktigste faktor heller. Men når alle andre ting er bra med spaden, er vekt viktig.

Spaden jeg nå har kjøpt er riktignok lettere enn den som er blitt nedgradert til hytte-spade, men også mye bedre å spade med! Den har ikke rundt skaft som roterer i hånden, den er mer solid, og spadebladet er formet slik at man kan trakke på spaden uten at støvele glir av. Bladet er stivere og hardere, kutter bedre i hard snø og har høyere kanter slik at det tar unna mer snø. Langt teleskopskaft. Den koster også mye mer.

Hvis det er graving som er viktigste faktor  for deg, og vekten var minst viktig, gå og kjøp en fiskars stålspade. Den graver som bare juling, knuser is, og har D-håndtak. Sånn er det.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.